Kolvlucka i Flintan

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Moondrip

Kolvlucka i Flintan

Inlägg av Moondrip »

Haha ja var får jag allt ifrån, så säg?

hur djup lucka kan man göra som maximalt?
G-son

Inlägg av G-son »

När man nått kolvringen är det för mycket. :wink: I övrigt är det som vanligt, det beror på - har man ett mycket litet insug är det kanske lägre tryck i vevhuset så länge att en "idiotstor" lucka ger mer effekt, medan vevhuset fylls snabbare med väl tilltaget insug/förgasare man inte behöver ha insuget öppet särskilt länge.
Användarens profilbild
Moondrip

Inlägg av Moondrip »

G-son skrev:När man nått kolvringen är det för mycket. :wink: I övrigt är det som vanligt, det beror på - har man ett mycket litet insug är det kanske lägre tryck i vevhuset så länge att en "idiotstor" lucka ger mer effekt, medan vevhuset fylls snabbare med väl tilltaget insug/förgasare man inte behöver ha insuget öppet särskilt länge.
Kewl. Mitt vevhus är igenfyllt, toppen planad och insuget uppkört till 15 mm så 0,5 cm torde kunna funka bra
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

130-140 graders duration borde funka bra.
2,9 hk motorerna ( zundapp) har det och
dom är starka på låga varv och orkar med
60 ärliga km/t.
Användarens profilbild
Husqvarna 1963

Inlägg av Husqvarna 1963 »

I min flinta det var durationer som original: insug 102 grader, spol 118 och avgas 134 grader. Nu har jag insug 128 grader, spol 123 och avgas 146 grader. Fungerar bra. Går 60 km/t. Fortfarande möjlighet att öka avgas (och insug) durationer.
Skriv svar