3-vxl ILO
Jag ska kolla vad det står på den i morgon men jag har en till Bing som det står 1/15/43 på och enda skillnaden jag ser på de två är att på den som sitter på nu är det en annan infästning för luftburken i metall. Den lösa jag har har det runda fästet för luftburk. Men grejen är att det sitter ett 76 munstycke på den med! Ska nog prova att köra med den för att se om det är ngn skillnad i gången på de bägge...erlan skrev:har du luftburk i metall så antar jag att du har den äldre bing 1/15/4.
jag har ingen aning om man kan direkt jämföra bestyckning mellan dom båda förgasarvarianterna.
erlan
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
båda varianterna sitter orginal på potentare motorer än våra, och vill minnas att orginalmunstycket till 1/15/43 var betydligt mindre i alla fall.
vill minnas att den finns i listan på bingpower.de.
annars är den orginalmonterad på en högerdrevad herkules med adapter mot klämfästet på cylindern.
och 1/15/4 är från en högerdrevad ilo som jag inte har nån större koll på.
båda på ca 3 hk.
erlan
vill minnas att den finns i listan på bingpower.de.
annars är den orginalmonterad på en högerdrevad herkules med adapter mot klämfästet på cylindern.
och 1/15/4 är från en högerdrevad ilo som jag inte har nån större koll på.
båda på ca 3 hk.
erlan
Kollat lite på sidan du nämde Erlan... Om jag fattar det rätt så är det 54 orginal på 1/15/43.... Och i mina sitter det 76... Rinner soppan rakt igenom då? Ska prova att gå ner lite tror jag.. Hur litet ska man prova måntro?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Men nu förstår jag inte! Om dessa förgasare satt på vassare motorer än den svenska marknaden hade och enligt Bingpower så är orginalmunstycke 54 då känns ju 76 JÄTTESTORT... Enligt Bing så borde den funka bäst med mindre munstycke då eller tänker jag fel?erlan skrev:orsaken till att vi behöver större munstycken när dom sitter på svagare ilomotorer är att det inte blir rätt "drag" genom förgasaren. då blir det sämre venturiverkan, och behövs ett större hål för att få in tillräkligt med bränsle.
erlan
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
ja du tänker fel. problemet är att det blir för låg gashastighet på luften i den förgasaren, på den cylindern.
jag har inga bättre sätt att förklara saken än jag redan försökt på.
kör du på aspenbränsle är det dessutom problem att läsa tändstiftet, för det bräslet brinner så rent att det inte färgar stift på samma sätt som vanlig bensin.
med fast munstycke så måste du bestycka så den börjar blöddra när den varvar ur utför en lång svag utförsbacke. och tändstiftet skall få en förg någonstans mellan gulnat tidningspapper och wellpapp när det kommer upp i arbetstemp. NGK BP5S eller motsvarande. hårdare behövs inte.
en liten fråga? om den är borrad 38,25? vad sitter det för kolv i den, eller för att vara exakt, hur lång har du nederkanten på kolven. jag har ju hva flinta kolv i min. det motsvarar en kolvlucka på 3mm på en ilo-kolv. har du orginal ilo-längd på din kolv så blir nog problemet med förgasaren något större.
du har inte funderat på ett ställbart munstycke medan du kör in motorn?
erlan
kör du på aspenbränsle är det dessutom problem att läsa tändstiftet, för det bräslet brinner så rent att det inte färgar stift på samma sätt som vanlig bensin.
med fast munstycke så måste du bestycka så den börjar blöddra när den varvar ur utför en lång svag utförsbacke. och tändstiftet skall få en förg någonstans mellan gulnat tidningspapper och wellpapp när det kommer upp i arbetstemp. NGK BP5S eller motsvarande. hårdare behövs inte.
en liten fråga? om den är borrad 38,25? vad sitter det för kolv i den, eller för att vara exakt, hur lång har du nederkanten på kolven. jag har ju hva flinta kolv i min. det motsvarar en kolvlucka på 3mm på en ilo-kolv. har du orginal ilo-längd på din kolv så blir nog problemet med förgasaren något större.
erlan
Hej Erlan. Har kollat nu o det är nog en org.ILO-kolv på 38.00 i den(stämplad ILO) 3 mm lucka. Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..erlan skrev:ja du tänker fel. problemet är att det blir för låg gashastighet på luften i den förgasaren, på den cylindern.
erlan
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel! Tog isär cyllen o kolven nyss för att kolla nållagret. Det är ca 0,5 mm glapp i nållagret mot vevstaken: Är det för mycket?
Så 2 frågor: Varför så trött? Nållagret?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
0,5 mm glapp är katastrof. men om det är det som gör den slö vet jag inte.
0,5 mm glapp i storändan av vevstaken blir den definitivt slö av.
har du mätt exakt cylinderdiameter/slitage. nånstans runt 0,10 mm i spel börjar det nog märkas på orken. du skrev tidigare nåt om nyborrad till 38,25.
en ilo orginal öd kolv kan mycket väl vara 38,25 och avsedd för 38,30 cyl dia.
erlan
har du mätt exakt cylinderdiameter/slitage. nånstans runt 0,10 mm i spel börjar det nog märkas på orken. du skrev tidigare nåt om nyborrad till 38,25.
erlan
I storänden är den inte glapp men däremot så glappar nållagret i lilländen... Lite svårt att mäta med skjutmåttet på lagret men jag syftade lite och hålet i staken är ca 0,5 mm större än nållagret...erlan skrev:0,5 mm glapp är katastrof. men om det är det som gör den slö vet jag inte.
erlan
38,25 är en annan cyl jag har, borrad med ny kolv... Börjar bli så många cylindrar så jag blandar ihop dom

Knackandet/knastrandet då? Fel tändinställning? För lite bensin?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Attans... Låter ju inget bra! Undrar hur man löser det då? Är det en inpressad bussning månne? Undrar om det går att brotscha upp hålet 0,5mm och sätta i en nållagerbussning? Fast då blir det väl kanske lite dålig smörjning...erlan skrev:du har haft tur att inte nållagret ramlat i bitar. så hårt järnskrot ställer till mycket skada. och är det bussningen i staken som är kass så är det väl inte så lätt att hitta en ny.
erlan
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69