3-vxl ILO

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du möjlighet till precisionsarbete så är väl en bronsbussning i stället för nållager det självklara svaret. annars har jag nåt svagt minne an att jag kom fram till att puch bussning skulle funka ihop med sachs kolvar. (12mm kolvbult)

erlan
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

HAr mätt lite noggrannare nu: Hålet i lilländan är 13 mm exakt. Nållagret är lite ojämnt! 12.8 som mest och 12,6mm som minst.. Kanske kan räcka att bara byta lagret? Ska nållagret liksom fastna lite när man sätter dit det? Eller gå trögt in i staken kanske är rätt uttryckt?

Om hålet i staken är 13mm och kolvbulten äe 10mm är det en sån här typ av lager som man ska ha? http://www.scooter-center.com/product/3 ... aggio+Ciao
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det borde finnas på motorsågssidan, har för mig ex. vis Stihl 020 hade såna rullager. Kolvbulten var i alla fall 10 mm för jag har tre såna jämte mig som jag använde som mått när jag brotchade vulcan* kolvbultsbussning till Novoletten tidigare idag.

Det är inte helt otänkbart jag har såna nållager i en ask i källaren... :wink:
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

56:an skrev:Det borde finnas på motorsågssidan, har för mig ex. vis Stihl 020 hade såna rullager. Kolvbulten var i alla fall 10 mm för jag har tre såna jämte mig som jag använde som mått när jag brotchade vulcan* kolvbultsbussning till Novoletten tidigare idag.

Det är inte helt otänkbart jag har såna nållager i en ask i källaren... :wink:
Hmm... Låter ju bra... Är det något av dom små rackarna du skulle kunna tänka dig skiljas från? :)
Ska dom gå "trögt"in i lilländan när man sätter dit lagret?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

alla såna nållager jag befattat mig med har gått lätt i men varit stumma med kolvbulten på plats. när man stoppar dit nållagret först utan kolvbult kan man ju kasta dit det, då är det ingen styrsel alls.

erlan
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

erlan skrev:alla såna nållager jag befattat mig med har gått lätt i men varit stumma med kolvbulten på plats. när man stoppar dit nållagret först utan kolvbult kan man ju kasta dit det, då är det ingen styrsel alls.

erlan
Aha! Då måste jag ut och kolla igen! Suverän sida detta! Man lär sig något varje dag!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

G-son

Inlägg av G-son »

Nålarna är ju "lösa" i hållaren, det enda dom sitter tajt mellan är ju kolvbulten och staken.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

erlan skrev:alla såna nållager jag befattat mig med har gått lätt i men varit stumma med kolvbulten på plats. när man stoppar dit nållagret först utan kolvbult kan man ju kasta dit det, då är det ingen styrsel alls.

erlan
Var nyss ut och kollade med bulten i: Och det är ett kännbart glapp... Så det lutar åt ett nytt lager då?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja det behöver du definitivt. när du får hem det nya så kan du känna hur det känns.
obs att det är upp och ned som det gäller. i sidled är det ju en hel del spel.
och ett pänbart "vick" har du ju ochså. hur mycket 0,01mm i nållagret blir i "vick" uppe på hörnet på kolven får du diskutera med Pythagoras och hans berömda sats (trigonometri).
det är ju möjligt att det behövs mer delar.

erlan
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

erlan skrev:ja det behöver du definitivt. när du får hem det nya så kan du känna hur det känns.
obs att det är upp och ned som det gäller. i sidled är det ju en hel del spel.
och ett pänbart "vick" har du ju ochså. hur mycket 0,01mm i nållagret blir i "vick" uppe på hörnet på kolven får du diskutera med Pythagoras och hans berömda sats (trigonometri).
det är ju möjligt att det behövs mer delar.

erlan
Ok, då byts det bara jag får tag på ett. Sen såg jag att det verkar sitta en bussning inpressad i lilländan som nållagret sitter i...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Nu vet jag iaf vilket nållager jag skall ha: KBK 10x13x14,5 !
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

JRA skrev:Var nyss ut och kollade med bulten i: Och det är ett kännbart glapp... Så det lutar åt ett nytt lager då?
Antingen är det fel på kolvbulten, lagret eller lagrets säte i vevstakens lillända. Eller kan det vara litet fel på två eller alla tre som gör ett stort fel tillsammans.

Problemet är att det inte går att ställa en säker diagnos på antaganden och gissningar.

Här måste kännas och mätas och i kommunikationen emellan är bilder till stor fördel :wink:

Nedan ser du vulcan* vevstake till Novoletten. Den har nu fått ny bussning som är brotschad. Skillnaden mellan att hålet är för litet eller för stort är hårfin ska du veta :wink:

Och nu går bulten lätt utan att glappa. Dom sista skären tog jag med olja och flyttade skären knappt eller inte alls. Vid dom sista skären när bulten gick lite trögt satte jag bulten mellan skruvstädets käftar och knackade lite försiktigt runt om så eventuellt något skulle sätta sig i fast läge. Men det var inte så mycket som hände, något kanske...

Det du måste göra på din lillända är att förvissa dig om att hålet är runt och det får du göra med en tolk av något slag. Kanske en större kolvbult som passar lagom i hålet?
  • Bild
Amarace

Inlägg av Amarace »

När vi nu pratar om bussningar och vevstakar.

Nån som haft en Ilo som kolvbultsbussningen varit nött på? Eller där vevstaken varit glapp?
Har haft många Ilo, men bara en enda gång stött på ett glappt vevstakslager och bara en bussning som var lite glapp.
Däremot kolvbultar som nötts har jag haft.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Amarace skrev:När vi nu pratar om bussningar och vevstakar.

Nån som haft en Ilo som kolvbultsbussningen varit nött på? Eller där vevstaken varit glapp?
Har haft många Ilo, men bara en enda gång stött på ett glappt vevstakslager och bara en bussning som var lite glapp.
Däremot kolvbultar som nötts har jag haft.
Blir både nytt nållager och kolvbult för mig....
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Skriv svar