Norsjö Shopper paras med Rieju Drac

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

erlan skrev:om du inte lyckats ändra castervinkeln gissar jag att du snart vill sänka bakflädringen.
men ett fränt bygge.

erlan
All fin justering är inte gjord ännu, så det ska nog gå att fixa till :) Det där med bakfjädringen får vi se hur det bli när man har prov suttit med stolen :) som det är nu så sitter jag på tomma chassit och det känns då bra iaf med den vinkeln som just nu :)
slider_thankyou.gif
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Kan ju tänkas att hjulinställningen som original var inställd för ordentlig understyrning allt för att undvika att det blev sladd, moppen kördes ju ofta av personer med någon form avv handikapp. som det blir nu kanske det blir en mer neutralstyrning kanske något överstyrt men det är ju bara underhållande :D
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Hade tänkt försöka hinna få den körduglig och kanske snygga till den lite om tiden tillåter, Så att man kan få med sig den till Grunkor och Mojänger :) Just nu går den ju att köra iaf. Bestycka om förgasaren, Göra klart tanken och fixa bromsarna sen så kan man nog säga att den är "klar"

Sen när det är gjort så blir det att passa in alla delar så det ser bra ut. Dra all el så det ser bra ut. Montera dit mätare, strömbrytare m.m. För att sen demontera alltihop igen och putsa till den lite, Grunda ett varv till och sen lacka den :D Så det är en del jobb kvar innan den är helt klar.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Ruta

Inlägg av ZiggiZ »

Jag skulle ha haft tag i en ruta till min shopper :) Är det någon som har en liggandes eller förslag på vart man kan hitta en?
NiklasHögberg

Re: Ruta

Inlägg av NiklasHögberg »

ZiggiZ skrev:Jag skulle ha haft tag i en ruta till min shopper :) Är det någon som har en liggandes eller förslag på vart man kan hitta en?
dem finns ju dessvärre ej nya så de e att hoppas o finna begagnad eller NOS, ja saknade i min då den köptes. men ja skaffade ngn slags repfri svindyr plast som ja gjorde mig en egen ruta av. de tog sin tid men kändes som enda lösningen då.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
ZiggiZ

Re: Ruta

Inlägg av ZiggiZ »

NiklasHögberg skrev:
ZiggiZ skrev:Jag skulle ha haft tag i en ruta till min shopper :) Är det någon som har en liggandes eller förslag på vart man kan hitta en?
dem finns ju dessvärre ej nya så de e att hoppas o finna begagnad eller NOS, ja saknade i min då den köptes. men ja skaffade ngn slags repfri svindyr plast som ja gjorde mig en egen ruta av. de tog sin tid men kändes som enda lösningen då.
Nä dom finns väl inte nya. Men begagnad så ska dom ju finnas nånstans, får man ju hoppas :) Har varit inne på att göra en egen ruta men det hade helt klart varit lättare att få tag i en färdig :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

"skaffade ngn slags repfri svindyr plast"

makrolon hard?

erlan
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:"skaffade ngn slags repfri svindyr plast"

makrolon hard?

erlan
ja du vad den hette vet ja ej mer än att de sved i plånboken.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Macrolon hade jag i Rallycross bilarna = dyrt men hållbart 8)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Okej men behöver man ha sånt dyrt material då? :roll:
G-son

Inlägg av G-son »

Du behöver ha "okrossbar" plast, för att inte riskera att skära sönder dig fullständigt när du kör huvudet genom rutan för att en hjulaxel ger med sig. Polykarbonatplast (som säljs under namnen Makrolon och Lexan) är vad man brukar använda.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

G-son skrev:Du behöver ha "okrossbar" plast, för att inte riskera att skära sönder dig fullständigt när du kör huvudet genom rutan för att en hjulaxel ger med sig. Polykarbonatplast (som säljs under namnen Makrolon och Lexan) är vad man brukar använda.
Ja när du säger det så där så kan det vara bra med en stadig ruta :-) Visst axlarna kan vara en svagpunkt i bygget men även orginal axlarna var svetsade. Och de fick dom att hålla. Nu är det en del anfra förhållanden mellan mitt bygge och orginal men jag ser inte varför jag inte ska få det att hålla :-) Som sagt bygget är inte klart ännu :-)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Montera dit stolen föra se om man kunde gömma batteriet under men det blev lite trångt. Får leta vidare efter ett bra gömställe :) Här ser man även den nya växelspaken, Den är inte riktigt klar en men det är en början.

Bild

Började även att bygga en liten kontrollpanel som ska monteras lite senare :)

Bild

Startknappen är på plats 8)

Bild

Så här blev det när man koppla ström till allt :D

Bild
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

Ska kylaren sitta där?
G-son

Inlägg av G-son »

ZiggiZ skrev:Montera dit stolen föra se om man kunde gömma batteriet under men det blev lite trångt. Får leta vidare efter ett bra gömställe :)
Um jag minns rätt så har Shopper med batteri det placerat just under sitsen, dock nersänkt i en egen "låda".
Skriv svar