3-vxl ILO
Sitter här och funderar lite... Jag har ju kört med ett"högkompstopplock" på... Kan det vara det som spökar? Att det "knastret/skramlet"jag hört är nån form av spikningar?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Det tror jag inte men det måste finnas ett visst spel mellan kolvtopp och topplockets "högkompsfyllnad". Detta spel kan försvinna om dom tidigare planat topplocket p.g.a. det varit skevt. Jag fick själv göra en sådan ursvarvning häromdagen på topplock till en Roulette som dom planat. Jag ställde toppsliden på konsvarvning och så tog jag några skär så kolven går fri. Som dorn använde jag en M12 långmutter med sexkantbult och ett par tjocka plana brickor som styrde mot tändstiftsgängans planyta och det gick alldeles utmärkt.
Spikningar hör man endast när man belastar och drar på gasen. Har själv hör det endast en enda gång och det var på min KS100 när jag hade för mjukt tändstift så det tände av för varma elektroder.
Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.
Är du fortfarande intresserad av nållagret? I så fall letar jag fram det senare idag. Det blev inte av i går kväll...

Spikningar hör man endast när man belastar och drar på gasen. Har själv hör det endast en enda gång och det var på min KS100 när jag hade för mjukt tändstift så det tände av för varma elektroder.
Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.
Är du fortfarande intresserad av nållagret? I så fall letar jag fram det senare idag. Det blev inte av i går kväll...
Pm:a mig ett pris om du hittar ett... Har visserligen redan beställt både lager o kolvbult + lite annat bra att ha men det kan ju som det verkar vara bra att ha ett lager på"hyllan"56:an skrev: Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.

Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Bytt nållagret och kolvbulten men skramlet är kvar!!! Grrr....JRA skrev:56:an skrev: Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.
Skramlar när den går upp lite i varv sen kan skramlet ligga kvar när varven är på väg ner... Kör jag lugnt o fint utan att varva den så hörs inget...
Finns det ngn ILO expert eller någon annan som kan sin sak med gamla mopedmotorer i Dalarna med omnejd som kan ta sig en titt/lyssna på min skrothög?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel!
Testa med en annan cylinder, topp och och kolv.
Rostskadat ram/vevlager ?
Vad menar du med tändningen "påställd" ?
Hann ju bara provköra lite idag innan regnet kom men efter kranbyte och tankstädningen så verkade den vara starkare! Han kanske fick för lite bränsle och blev svag pga av det? Ska köra mer i morgon, Kan ta en sväng förbi vid dig om du är hemma så får du lyssna på"tröskverket"?Cobra5000 skrev:Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Finns det kanske någon liten vändkant i cylindern?Cobra5000 skrev:Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..

Låter en sliten transkedja även när den belastas?erlan skrev:du har inte samma problem sim niklas högberg, att transkedjan är sliten?
erlan
Som sagt: Letar med ljus o lykta efter någon som kan se över min maskin...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Toppen! Fullkomligt lysande om du har lust att titta på den! 2-3 veckor väntetid är ju inga problem för min del. Tänkte byta cyl + kolv som en sista koll i dag... Pm:a mig ditt telefonnummer så kanske jag kan ringa dig i helgen?56:an skrev:Jag kan men du får skicka motorn i bästa fall 10 kg paket schenker men då kanske något måste strippas ex. vis tändmagneten. Just nu ett moppejobb + ett på tur så det kan dröja ett par-tre veckor innan start. Måste göra mer än greja mopeder. Ibland orkar jag ibland inte...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69