<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn har en ganska rapp karaktär typ NSU men har vissa svagheter. Som tex kopplingen som sitter på "fel" sida om växellådan. Alltså på på samma axel som framdrevet sitter på. Den har mkt känsliga lameller som nu finns att köpa nya i metall. Man måste ha specialverktyg för att få isär kopplingen som sitter ihop med mysko halvmåneformade låsringar på en fintandad splineshylsa pressad på drivaxeln utan kil. Framdrevet sitter i ett stycke m. kopplingskorgen å man måste därför byta båda prylarna om en av dom är slut. Dessutom sitter kopplingslagret (nållagret) inne i korgen/drevet å är lagrad rirekt på drivaxeln så om kopplingslagret är paj måste man byta korgen, främre kedjedrev, samt utgående axel, Detta är mao ingen moppe som man drevar

Växellådan är ett kapitel för sig

det är en sk. planetlåda med tre roterande drev inne i en korg som är kuggad på insidan å trampaxeln är utrustad m spärrlager (ni vet som i moderna steglösa spärrskaft/magnapuller t. RC motorer..) allt detta resulterar i att för att kunna trampa igång motorn så måste 2an vara ilagd å kopplingen intryckt. Dessutom går ej mopeden att putta baklänges i ngt av vxllägena.. då låser sig alltihop. Jag trodde att min motor var def. ända tills jag hittade en manual som berättar det jag nu nämnt å dessutom att man måste hålla kopplingen intryckt så fort mopeden puttas baklänges..

På min Bel-rock har jag en likadan motor å den slirar när man ska trampa (som en sachs med fel olja) däremot har den ett jäkla grepp i kopplingen när man puttar igång den å även under körning. pga. att lamellerna sitter där dom sitter är ju inte pedalerna påverkade av dessa. å problemet med den motorn är just att spärrlagren är slut. så jag har inte orka riva den utan rullar igång den ist.. så där har du lite inf om den
motorn

som jag själv inte tycker är riktigt färdig konstruerad..

<!-- </EdIndex> --></div>