Frågor om koppling på Flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Wokadbanan

Frågor om koppling på Flinta

Inlägg av Wokadbanan »

Tjoho!

Jag har en justeringsskruv som gått av på en Flinta version 1 växel och pedaler.

Bild

Detta är början på två funderingar jag har.

1. Hur svårt/stor isärtagning är det att byta ut denna justeringsskruv? och skall vara en sådan skruv eller en hävarm som på dessa två?

Bild

2. Anledningen att jag inte lugnt lever med den temporära lagningen bestående av silvertejp är att mopeden ofta bråkar på följande sätt:

1. moped står avstängd på stöd
2. Jag går fram drar åt kopplings handtaget på styret och flyttar mopeden från plats a till plats b.
3. släpper kopplingshandtaget men inget händer.
4. Rullar mopeden lite lite framåt, metalliskt ljud kommer, och kopplingshandtaget fastnar i öppet läge. Bakhjulet är nu låst.
5. Med ett hårt handtag kan kopplingshandtaget dras åt.
6. utan att flytta mopeden släpps kopplingen igen och mopeden är cykelläge.

Det jag oroar mig för är att detta händer ganska ofta och då hamnar ju kopplingsvajern under mycket stress vid steg 5.

Så för att summera
1. Någon som bytt justeringsskruven och kan förklara hur man gör? En bild på hur det ser ut bakom kopplingskåpan hade också varit till stor hjälp om någon har en sådan.

2. Kan det vara så att eftersom justeringsskruven är sönder är vajern/kopplingen inte korrekt inställd vilket resulterar i ovanstående problem eller kan det vara något annat?

3. Låter det som att det måste fixas eller kan man leva med det?

Tacksam för svar:-)[/img]