Renovering av crescent flakmoped.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Fjosen
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2013, 18:47
Ort: Ulricehamn

Renovering av crescent flakmoped.

Inlägg av Fjosen »

Köpte mig en flakmoped av en bekant som nu äntligen är klar efter renovering! :) Dagen då jag hämtade den!

Bild

Mopeden såg bra ut på långt håll men mycket rost och väldigt sliten.

Bild

Insåg snabbt när jag hade köpt den att de va en hel del att fixa med den. Motorn mådde inte helt 100. Började gå väldigt dåligt och svårstartad! :( Så bestämde mig då snabb att de får bli en total renovering på hela mopeden.

Då var renoveringen fullt igång! Började lossa motor,flaket och den lilla elektronik som finns!

Bild
Bild

Slipade bort de grövsta rosten och fästena för blinkers. :)

Bild

kompisen har ett garage med bläster, så det fick jag tillgång till så passade på att blästra hela ramen för att få bort så mycket rost som möjligt! :)

Bild

Kändes bra att få allt blästrat.

Bild
Bild
Bild

Då va de redo att slipa allt innan lacken skulle på! (SÅ TRÅKIGT ATT SLIPA)!

Bild
Bild

Då var de slipat å klart!
Redo för maskering och lack! :) Bilverkstan som ligger här i närheten skulle lacka den åt mig!

Bild
Bild

Äntligen klar med maskering och all slipning lite små pill innan lacken ska på! (Spännande)

Bild

Då var mopeden äntligen klar och redo för lack!
Lacken äntligen på underbart! :)

Bild
Bild
Bild

Nu börjar de roliga när man ska plocka ihop allt igen. Skruvade ihop ramen ihop med bakpartiet. Lättare att frakta hem den. :)

Äntligen hemma i garaget igen! :)

Bild
Bild

Börjar ta form! Drar den lilla elen som finns! :)
Och motorn på plats, renoverad med nya packningar mm! :) Inga bilder dock!

Bild

Skärmen fick bli en silvrig färg och även så kedjeskyddet! :)

Bild

Däck,lampor, styre mm på! :)

Bild
Bild

Inte mycket kvar nu, flaket stänkskydd tank mm. :)

Bild

Flaket fick bli 13 mm vattenfast plyfaskiva! :)
Passade väldigt bra in men färgen.

Bild


Mopeden äntligen klar efter vinters renovering! Mycket nöjd med min första renovering! Och blev en väldigt stor skillnad!

Bild
Bild
Bild
Bild


Här kommer en liten bild av vilka mopeder jag har ägt/äger! :)

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Blev riktigt fin i rött!
Slipa måste väl vara bland det mest tidskrävande och tråkigaste man kan göra
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Raketsport skrev:Slipa måste väl vara bland det mest tidskrävande och tråkigaste man kan göra
Det är kul och går fort jämfört med att blästra bort pulverlack från GC-Fälgar med glasbläster :gaah: :gaah: :furious:
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

kejsaren skrev:
Raketsport skrev:Slipa måste väl vara bland det mest tidskrävande och tråkigaste man kan göra
Det är kul och går fort jämfört med att blästra bort pulverlack från GC-Fälgar med glasbläster :gaah: :gaah: :furious:
vid såna tillfällen är avlackeringsbad fint att ha tillgång till :D
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

NiklasHögberg skrev:
kejsaren skrev:
Raketsport skrev:Slipa måste väl vara bland det mest tidskrävande och tråkigaste man kan göra
Det är kul och går fort jämfört med att blästra bort pulverlack från GC-Fälgar med glasbläster :gaah: :gaah: :furious:
vid såna tillfällen är avlackeringsbad fint att ha tillgång till :D
Och du är från Kristinehamn, måste vara på UKK då eller?
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Johan Lat skrev: Och du är från Kristinehamn, måste vara på UKK då eller?
Dit var jag idag och hälsade på :wink:
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Var en del där i samma fabrik och jobbade då vi flyttade fabriken därifrån ner till Göteborg, UKK har fortfarande hand om rengöringen av våra skid.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Johan Lat skrev:
NiklasHögberg skrev:
kejsaren skrev:
Raketsport skrev:Slipa måste väl vara bland det mest tidskrävande och tråkigaste man kan göra
Det är kul och går fort jämfört med att blästra bort pulverlack från GC-Fälgar med glasbläster :gaah: :gaah: :furious:
vid såna tillfällen är avlackeringsbad fint att ha tillgång till :D
Och du är från Kristinehamn, måste vara på UKK då eller?
jajjemen på ukk får ja hjälp med såna grejer. bra service o gott resultat!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Hynboholm skrev:
Johan Lat skrev: Och du är från Kristinehamn, måste vara på UKK då eller?
Dit var jag idag och hälsade på :wink:
vad hade du där för ärende då?? skall du ha ngt lackerat? du kunde ju kikat ner te stan på en kaffe!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

NiklasHögberg skrev:vad hade du där för ärende då?? skall du ha ngt lackerat? du kunde ju kikat ner te stan på en kaffe!
Lämnade in MB-fälgar! Är dit ett par ggr i månaden, så det går fler tåg :wink:
Sorry för ot, Fjosen... :oops:
Skriv svar