Samma här, med en nyinhandlad klippare.
Konstaterade snabbt att bakhjulsdrivning ger bättre funktion på drivningen (mer tyngd på bakhjulen med uppsamlare) men att framhjulsdrivning är mer praktiskt när man ska vända/vrida på öket.
Ett av mina "projekt" som står och väntar är en trädgårdstraktor "powered by Kawasaki"...10.5-hästaren är ersatt med nåt annat, iofs bara dubbelt mera...
Ska bli kvarterets snabbaste, är förhoppningen.
Samt att minska min tidsspillan på gräsklippning.
du kanske blir tvungen att balansera axlarna till knivarna
Svar: Det här är ett klassiskt "fel" på ILO FP 50-motorn. Det är troligtvis inget fel på dina lameller. FP 50 har kopplingshuset sammanbyggt med vevhuset och då smörjs kopplingslamellerna av oljan i bensinen. Lamellerna är 11 till antalet och samtliga är tillverkade av tunt härdat stål. Dessa går ej att justera och livslängden är dessutom väldigt lång. Om förgasaren flödar eller om man kör för länge på choken får lamellerna så mycket smörjning att de börjar slira.
Lösningen är enkel. Lossa pluggen som sitter rakt under utgående drevet på motorn. Luta mopeden till höger och häll i en halv deciliter lacknafta i hålet och skruva tillbaka pluggen tillfälligt. Dra in kopplingen och led runt mopeden några tiotal meter. Lossa pluggen och luta mopeden till vänster så att lacknaftan rinner ur och dra fast pluggen ordentligt. Nu är lamellerna avfettade och kommer att greppa normalt igen.
Jim Lundberg
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Svar: Det här är ett klassiskt "fel" på ILO FP 50-motorn. Det är troligtvis inget fel på dina lameller. FP 50 har kopplingshuset sammanbyggt med vevhuset och då smörjs kopplingslamellerna av oljan i bensinen. Lamellerna är 11 till antalet och samtliga är tillverkade av tunt härdat stål. Dessa går ej att justera och livslängden är dessutom väldigt lång. Om förgasaren flödar eller om man kör för länge på choken får lamellerna så mycket smörjning att de börjar slira.
Lösningen är enkel. Lossa pluggen som sitter rakt under utgående drevet på motorn. Luta mopeden till höger och häll i en halv deciliter lacknafta i hålet och skruva tillbaka pluggen tillfälligt. Dra in kopplingen och led runt mopeden några tiotal meter. Lossa pluggen och luta mopeden till vänster så att lacknaftan rinner ur och dra fast pluggen ordentligt. Nu är lamellerna avfettade och kommer att greppa normalt igen.
Jim Lundberg
Jo så gör jag med jämna mellanrum
Men den tål inte så mycket effekt.
Med orginalröret på så slirar den inte