Extremt slö i minsta motlut..

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lynxlynx

Extremt slö i minsta motlut..

Inlägg av Lynxlynx »

Hej,

Min Crescent Compact är extremt slö i minsta motlut. Bytte packning under cylindern för det läckte ut lite olja där. Då såg kolven ut så här när jag lyfte av cylindern, är det kolvringarna som måste bytas eller är det kolven som är sliten eller kanske slitet i cylindern? Skall kolven vara så sotig på toppen, såg även sot i toppen när jag kikade in på den genom cylindern.

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Kolvringarna läcker. Så det gör den svag!
Jag skulle köpt en ny kolv. Kolla bara upp hur slitet cylinderloppet är först. Ifall du måste byta till överdimension.
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Lite ny på det här men hur kontrollerar jag om cylindern är sliten då? Är det skjutmått och se hur brett det är eller?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

skjutmått är för dåligt mätinstrument.
först måste du skruva bort toppen. sen få bort allt sot som ligger i cylindern ovanför där kolvringarna vänt. sedan bedöma om det är en kant kvar. det kallas i så fall för vändkant, och måste putsas bort. dom rutinerade kan bedöma hur sliten cylindern är av att känna på vändkanten. vi andra behöver någon form av hålmikrometer att mäta med. när moppen var ny var kolven 37,96 mm och cylindern 38,00. om cylindern mäter 38,10 (38,60 39,10 om den är omborrad förut) eller ännu mer sliten tycker jag det är befogat med omborrning.
det brukar vara svårt att få ringarna att täta och man får dålig livslängd på kolven med stora kolvspel.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

För att mäta cyllen brukar jag använda ett vanligt bladmått och en ny kolv som jag vet är rund.

Mopedcylindrar blir ovala när dom blir slitna och då tätar inte kolvringarna som dom ska + att det kan skramla i motorn
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Okej så tanke på hur avgaserna läckt på min kolv så verkar det vara så att cyllehålet inte är runt längre?

Får skruva bort toppen och rengöra och se om jag känner någon vändkant då :)
Forumsponsor

Jag kan inte se det där lilla urtaget nederst på kolvskörtet som brukar finnas mot insuget. Det är väl inte så att kolven är felvänd?

När jag jobbade i cykelaffären för jättelänge sedan vill jag minnas jag stötte på nåt sånt och då blev mopeden onödigt slö men efter att ha vänt kolven rätt så gick motorn som den skulle göra.
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Han jag köpte moppen sa att han hade bytt kolv, kanske är så att han bara vänt den fel då...

Men det ser ju ut som det läcker avgaser med tanke på hur den ser ut på sidan med...
Forumsponsor

Kolvarna blir sånna ibland....
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Sa du att det skulle vara ett jack på kolvens nedre kant som skall vara vänd upp mot förgasaren?

Är det någon märkning på kolven hur den skall sitta?
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

om knastret sitter där som på bilden är den felvänd brukar ju vara att knastren sitter vända mot avgassidan
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Ja det gjorde det, då är det ju det som är felet, skall vända den så fort jag hinner, precis fått en till knodd en liten grabb så tiden räcker inte riktigt till just nu att mecka så mycket när dottern inte kan hänga med mamma lika mycket som innan :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Lynxlynx skrev:Ja det gjorde det, då är det ju det som är felet, skall vända den så fort jag hinner, precis fått en till knodd en liten grabb så tiden räcker inte riktigt till just nu att mecka så mycket när dottern inte kan hänga med mamma lika mycket som innan :D
Jag är 95% säker på att knastren ska sitta snett bakåt som de gör. Vänd inte kolven utan att ha kollat vart pilen på kolvtoppen pekar. Den ska peka framåt mot avgassidan.

Kolven visar att cylinder, kolv och ringar har passerat bäst-före-datum. Explosionerna läcker ner förbi ringarna, det är därför kolven är så svart.
Borra cylindern och sätt i en ny kolv och ringar så kommer den att bli stark och gå fint sedan.
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Okej nya bud :D

Har inte möjlighet att borra cylindern själv, kan man lämna in den och få det gjort någonstans? Och vad ligger det i pris att göra det? Finns det något ställe i Stockholm? Bor ju i Hässelby.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Lynxlynx skrev:Okej nya bud :D

Har inte möjlighet att borra cylindern själv, kan man lämna in den och få det gjort någonstans? Och vad ligger det i pris att göra det? Finns det något ställe i Stockholm? Bor ju i Hässelby.
Kolvringarna passerar avgasporten men inte insugsporten. Det är därför de normalt är vända med öppningen snett bakåt.

Det borde finnas någon i Sthlm som borrar, hoppas du får svar här. Det behövs bara en svarv och honings-stenar. En ny cylinder och kolv hamnar på en tusing men kolla även på Tradera om det finns något fräscht där.

Edit, Stuvsta mopedservice kan säker borra cylindern http://www.stuvstamopedservice.com/ eller Enebybergs motorrenovering
Skriv svar