Min Crescent Compact är extremt slö i minsta motlut. Bytte packning under cylindern för det läckte ut lite olja där. Då såg kolven ut så här när jag lyfte av cylindern, är det kolvringarna som måste bytas eller är det kolven som är sliten eller kanske slitet i cylindern? Skall kolven vara så sotig på toppen, såg även sot i toppen när jag kikade in på den genom cylindern.
Kolvringarna läcker. Så det gör den svag!
Jag skulle köpt en ny kolv. Kolla bara upp hur slitet cylinderloppet är först. Ifall du måste byta till överdimension.
skjutmått är för dåligt mätinstrument.
först måste du skruva bort toppen. sen få bort allt sot som ligger i cylindern ovanför där kolvringarna vänt. sedan bedöma om det är en kant kvar. det kallas i så fall för vändkant, och måste putsas bort. dom rutinerade kan bedöma hur sliten cylindern är av att känna på vändkanten. vi andra behöver någon form av hålmikrometer att mäta med. när moppen var ny var kolven 37,96 mm och cylindern 38,00. om cylindern mäter 38,10 (38,60 39,10 om den är omborrad förut) eller ännu mer sliten tycker jag det är befogat med omborrning.
det brukar vara svårt att få ringarna att täta och man får dålig livslängd på kolven med stora kolvspel.
Jag kan inte se det där lilla urtaget nederst på kolvskörtet som brukar finnas mot insuget. Det är väl inte så att kolven är felvänd?
När jag jobbade i cykelaffären för jättelänge sedan vill jag minnas jag stötte på nåt sånt och då blev mopeden onödigt slö men efter att ha vänt kolven rätt så gick motorn som den skulle göra.
Ja det gjorde det, då är det ju det som är felet, skall vända den så fort jag hinner, precis fått en till knodd en liten grabb så tiden räcker inte riktigt till just nu att mecka så mycket när dottern inte kan hänga med mamma lika mycket som innan
Lynxlynx skrev:Ja det gjorde det, då är det ju det som är felet, skall vända den så fort jag hinner, precis fått en till knodd en liten grabb så tiden räcker inte riktigt till just nu att mecka så mycket när dottern inte kan hänga med mamma lika mycket som innan
Jag är 95% säker på att knastren ska sitta snett bakåt som de gör. Vänd inte kolven utan att ha kollat vart pilen på kolvtoppen pekar. Den ska peka framåt mot avgassidan.
Kolven visar att cylinder, kolv och ringar har passerat bäst-före-datum. Explosionerna läcker ner förbi ringarna, det är därför kolven är så svart.
Borra cylindern och sätt i en ny kolv och ringar så kommer den att bli stark och gå fint sedan.
Har inte möjlighet att borra cylindern själv, kan man lämna in den och få det gjort någonstans? Och vad ligger det i pris att göra det? Finns det något ställe i Stockholm? Bor ju i Hässelby.
Har inte möjlighet att borra cylindern själv, kan man lämna in den och få det gjort någonstans? Och vad ligger det i pris att göra det? Finns det något ställe i Stockholm? Bor ju i Hässelby.
Kolvringarna passerar avgasporten men inte insugsporten. Det är därför de normalt är vända med öppningen snett bakåt.
Det borde finnas någon i Sthlm som borrar, hoppas du får svar här. Det behövs bara en svarv och honings-stenar. En ny cylinder och kolv hamnar på en tusing men kolla även på Tradera om det finns något fräscht där.