Instämmer! <!-- </EdIndex> --></div>kimpa skrev:Veven i frysen
och varm luft pistol på inner lagerbanan
Bruka aldrig våld på en ny riktad vev!!!
bara värme och kyla vid montering
Jag kan!! Detta är ju skitskoj
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft en superbra motorrenoverardag.
För det första fick jag svaret att bronsbussningen, den vid kopplingsaxeln, kan ha två utföranden. Vanligtvis har tvåväxlade motorer en bussning med en krage på 2mm, dock inte min som hade ett utförande likt den på treväxlade motorer. Tack vare en uppmärksam försäljare gick bytrt smidigt
.
Det andra som gick i lås var att veven lämnades in för brotschning av kolvbultsbussningen. En mopedfirma i mellersta sverige gav ett kostnadsförslag på 500kr medan en mekanisk verkstad tog 100kr.
För det tredje tillverkades en avdragare för bronsbussningen vid kopplingsaxeln. Kanske vore smart och köpa en men envisheten segrade.
För det fjärde fick jag det goda rådet att endast använda värme och kyla vid montering av lagerbana på veven.
Nu har jag endast en fråga hängande i luften....
Ska bronsbussning vid kopplinsaxeln brotschas? <!-- </EdIndex> --></div>
För det första fick jag svaret att bronsbussningen, den vid kopplingsaxeln, kan ha två utföranden. Vanligtvis har tvåväxlade motorer en bussning med en krage på 2mm, dock inte min som hade ett utförande likt den på treväxlade motorer. Tack vare en uppmärksam försäljare gick bytrt smidigt

Det andra som gick i lås var att veven lämnades in för brotschning av kolvbultsbussningen. En mopedfirma i mellersta sverige gav ett kostnadsförslag på 500kr medan en mekanisk verkstad tog 100kr.
För det tredje tillverkades en avdragare för bronsbussningen vid kopplingsaxeln. Kanske vore smart och köpa en men envisheten segrade.
För det fjärde fick jag det goda rådet att endast använda värme och kyla vid montering av lagerbana på veven.
Nu har jag endast en fråga hängande i luften....
Ska bronsbussning vid kopplinsaxeln brotschas? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Murphys lag (lagen om all jävlighet) inträffar då man minst anar det.
Prova med Stuvsta mopedservice eller Rösebäcken.
http://www.stuvstamopedservice.com/
http://rosebackenscykelomotor.se/
Vad kul att det går bra för dig med renovering. Den kommer säkert att bli väldigt fin, för du verkar mycket noggrann. <!-- </EdIndex> --></div>
Prova med Stuvsta mopedservice eller Rösebäcken.
http://www.stuvstamopedservice.com/
http://rosebackenscykelomotor.se/
Vad kul att det går bra för dig med renovering. Den kommer säkert att bli väldigt fin, för du verkar mycket noggrann. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Äntligen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är allt klart....
För er som inte får på innre lagerbanan med värme/kyla, likt jag, bör man tillverka nåt att ha mellan skinkorna innan de knackas på. Rolig mening
. Men efter:
6 timmar demontering uppmärkning.
5 timmar blank polering (av pojkvän)
5 timmar i bil, telefon och mopedaffärer.
3 timmar lagermontering och tvättning.
4 timmar shimsning.
2 timmar montering och fundering på tändinställning.
2 timmar motormontering och inställningar,
är allt klart
.
Den går som en dröm. Startade efter 3 kickar. Tyst och fint. Inget skrammel.
Tack och hej... <!-- </EdIndex> --></div>
För er som inte får på innre lagerbanan med värme/kyla, likt jag, bör man tillverka nåt att ha mellan skinkorna innan de knackas på. Rolig mening

6 timmar demontering uppmärkning.
5 timmar blank polering (av pojkvän)
5 timmar i bil, telefon och mopedaffärer.
3 timmar lagermontering och tvättning.
4 timmar shimsning.
2 timmar montering och fundering på tändinställning.
2 timmar motormontering och inställningar,
är allt klart




Den går som en dröm. Startade efter 3 kickar. Tyst och fint. Inget skrammel.
Tack och hej... <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PANIK!!!!!
När jag skulle efterdra alla skruvar som håller ihop motorhalvorna kände jag det. Det är ett glapp.
Ska ett sprillans nytt ramlager glappa upp och ner?? Det är ju i och för sig ett mycket litet glapp. Jag tänkte aldrig på det vid ihopsättningen. Men det finns ju inget glapp ut och in förutom det föreskrivna glappet på. Fattar ingenting...jag trodde jag var riktigt noggrann. <!-- </EdIndex> --></div>
När jag skulle efterdra alla skruvar som håller ihop motorhalvorna kände jag det. Det är ett glapp.




- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läste någonstans hur en som renoverat en motor rekommenderade att man skulle efterdra alla skruvar, trots locktite eller vad det heter, efter 2 timmars användning.
Det måste vara ett skitlager
från skf. Jag går in och väcker grannen snart och smutskastar hans forna arbetsgivare.
Svårt och säga hur mycket glappet är. Man har ju koncentrerat sig på axiella glapp nu ganska länge. Kännbart. Kanske 0,05-0,1mm.
<!-- </EdIndex> --></div>
Det måste vara ett skitlager



Svårt och säga hur mycket glappet är. Man har ju koncentrerat sig på axiella glapp nu ganska länge. Kännbart. Kanske 0,05-0,1mm.



<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan kolla skruvar och muttrar när du kört 1 vecka och någon är lös, men det brukar inte behövas.
Ang lagerglappet så kan det vara så, att när yttre lagerbanan knackats i, så har den hamnat ytterst lite snett, och då få man det axiella glappet ok.
Men när motorn får gå lite, och dreven vid kopplingen och veven får jobba lite så trycks hela veven axiellt pga av dom snedskurna dreven.
Då hamnar lagret rakt och då uppstår ett litet glapp.
Eftersom magnetlagret L17 egentligen är ett vinkelkontakt lager, dvs motstående radieslipade banor med kulor mellan, så blir det både radiellt och axiellt glapp när det händer.
Det lilla glappet är inget att bry sig om, det är bara bra för värme utvidgningen i lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Ang lagerglappet så kan det vara så, att när yttre lagerbanan knackats i, så har den hamnat ytterst lite snett, och då få man det axiella glappet ok.
Men när motorn får gå lite, och dreven vid kopplingen och veven får jobba lite så trycks hela veven axiellt pga av dom snedskurna dreven.
Då hamnar lagret rakt och då uppstår ett litet glapp.
Eftersom magnetlagret L17 egentligen är ett vinkelkontakt lager, dvs motstående radieslipade banor med kulor mellan, så blir det både radiellt och axiellt glapp när det händer.
Det lilla glappet är inget att bry sig om, det är bara bra för värme utvidgningen i lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura... skulle du inte finnas skulle grannen få tremånadersbäbisbajs smetat på dörrhandtaget. Trots han är 85 år skulle han få tåla det. Han kollade allt i lagerväg, lite av en världsmästare, innan jag gick vidare. Vilka mätverktyg det finns. Trodde han skämtade när han drog fram lådan och på fullaste allvar påstod att han skulle bli entiondelsmiljonär om han sålde grejerna.
Idikationsklockor, invändig trepunktsmicrometer och fan och hans moster.
Stort tack, men grannen tackar nog mest när han får höra historien..... <!-- </EdIndex> --></div>
Idikationsklockor, invändig trepunktsmicrometer och fan och hans moster.
Stort tack, men grannen tackar nog mest när han får höra historien..... <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha.... då har man blivit olaglig. Är man 30 år måste man ju trimma lite
. Jag får lita på mina oförstående blåa ögon om polisen kommer fram. Backarna måste forceras utan att det låter jobbigt.
Efter mycket testande fram och tillbaka insåg jag att luft/bränsle förhållandet inte var optimalt. Jag borrade upp en extra luftburk lite mer och vipps Brrrrrrööööömmmm. Jisses vad bra den gick. Men det låter ju lite mer.
Finns det något filtermaterial man kan stoppa i luftburken? Det borde ju sänka ljudnivån och filtrera mycket bra tillsammans med stålnätet. Frågan är om det hindrar luftflödet för mycket? <!-- </EdIndex> --></div>

Efter mycket testande fram och tillbaka insåg jag att luft/bränsle förhållandet inte var optimalt. Jag borrade upp en extra luftburk lite mer och vipps Brrrrrrööööömmmm. Jisses vad bra den gick. Men det låter ju lite mer.
Finns det något filtermaterial man kan stoppa i luftburken? Det borde ju sänka ljudnivån och filtrera mycket bra tillsammans med stålnätet. Frågan är om det hindrar luftflödet för mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom moppen blev piggare med ett helt öppet extra lufthål, så borde den igen kvävas lite om du lägger filter för hålet. I så fall får du öka diameterna på hålet för att få samma luftförhållande.
Vilken storlek på trim har du valt?
Var det befintliga luftfilret riktigt rengjort? Först i bensin eller fotogenbad för att sedan doppas i olja och droppatorka innan montering. <!-- </EdIndex> --></div>
Vilken storlek på trim har du valt?
Var det befintliga luftfilret riktigt rengjort? Först i bensin eller fotogenbad för att sedan doppas i olja och droppatorka innan montering. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson