Stift vevaxel/svänghjul
Stift vevaxel/svänghjul
Min tomosmotor ska ha ett stift som styr svänghjulet istället för en krysskil,
men stiftet fattas. Är det någon som vet var man kan få tag i ett nytt?
Det ska vara 3x5mm?
men stiftet fattas. Är det någon som vet var man kan få tag i ett nytt?
Det ska vara 3x5mm?
Såga av en bit av änden på en borr den delen man stoppar i chucken. Justera sedan till exakt längd med en fil. Du kan också kolla om du har nån burk med träskruvar och se om du hittar nån med bra passning på den släta delen närmast skruvskallen.
Det är bra med lite mjukare material här för att undvika alltför stora skador i svänghjulsnav och på axelkona.
Det är bra med lite mjukare material här för att undvika alltför stora skador i svänghjulsnav och på axelkona.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Borrar är inte härdade vid det cylindriska fästet för då skulle dom kunna skada borrchucken.NRoos skrev:Använd då inte en borr. Det ska vara ett lagomt mjukt material eftersom det bara ska vara en krysskil. Kanske en eker duger om du hittar någon som passar.
Ekrar funkar nog inte dom är hårda och har sällan jämna millimetermått.
Så är det nog, men det är väl ändå bra mycke starkare än vad som behövs?56:an skrev:Borrar är inte härdade vid det cylindriska fästet för då skulle dom kunna skada borrchucken.NRoos skrev:Använd då inte en borr. Det ska vara ett lagomt mjukt material eftersom det bara ska vara en krysskil. Kanske en eker duger om du hittar någon som passar.
Ekrar funkar nog inte dom är hårda och har sällan jämna millimetermått.
Är inte en eker mindre hård än änden på borren?
jag har visserligen alldrig bearbetat skaftet på en så liten borr, men en lite större borr är mjukare än en eker sista biten. från c:a 1Xdiametern ovanför spiralen.
men har man bara passning på konan är det inte så noga vad det är för pinne.
en lagom bit mässingtråd eller en spik. tag vad som finns. den gör bara nytta tills man får dra åt muttern.
har man en massa grader, repor, eller andra skador på konan så finns det inte en kil i värden som håller.
erlan
men har man bara passning på konan är det inte så noga vad det är för pinne.
en lagom bit mässingtråd eller en spik. tag vad som finns. den gör bara nytta tills man får dra åt muttern.
har man en massa grader, repor, eller andra skador på konan så finns det inte en kil i värden som håller.
erlan
Om konförbandet fungerar märker man om får ta i ordentligt med svänghjulsavdragaren då svänghjulsmuttern varit åtdragen med rätt moment.
Lossnar svänghjulet däremot lätt trots muttern varit hårt åtdragen är det dags att se över konorna och reparera så gott det går med försiktig filning och inslipning med ventilpasta.
Lossnar svänghjulet däremot lätt trots muttern varit hårt åtdragen är det dags att se över konorna och reparera så gott det går med försiktig filning och inslipning med ventilpasta.
Ja där ser man. Man lär sig något nytt varje dagerlan skrev:jag har visserligen alldrig bearbetat skaftet på en så liten borr, men en lite större borr är mjukare än en eker sista biten. från c:a 1Xdiametern ovanför spiralen.
men har man bara passning på konan är det inte så noga vad det är för pinne.
en lagom bit mässingtråd eller en spik. tag vad som finns. den gör bara nytta tills man får dra åt muttern.
har man en massa grader, repor, eller andra skador på konan så finns det inte en kil i värden som håller.
erlan
