Den går som en kratta!!
litar på verkstadshandboken gör jag när jag har motorer/maskiner/fordon som stämmer med verkstadshandbokenm men när gör ändringar på en punkt i det här fallet när jag byter den passiva ljudämparen mot en aktiv, och öppnar den ljudämpande insugsdämparen för mer flöde, så kan jag inte förutsätta att övriga parametrar fortfarande stämmer.
och det här med högre tändning vid trimmning stämmer inte på tvåtaktare. och ofta inte heller på fyrtaktare.
alla bilmotorer jag hållit på och rotat i har till slut hamnat mellan 32-34 grader full förställning på centrifugalregleringen. oavsett trimningsgrad. sen strävar man efter så "kort" tändkurva som möjligt. ända sen -71 (-66 i usa)har bilfabrikanterna varit bundna av avgaskrav som förhindrat dom att leverera bilarna med bästa möjliga tändkurva.
vad som styrt sachs rekomendation på tändningen vet jag inte, men misstänker att ljudnivå kan vara en parameter, som jag prioriterar ner. jag kör inte i tätbefolkade städer på nätterna med såna motorer.
fabrikerna vet/viste nog vad dom sysslade med, men kunde/fick dom alltid leverera vad dom ville?
erlan
och det här med högre tändning vid trimmning stämmer inte på tvåtaktare. och ofta inte heller på fyrtaktare.
alla bilmotorer jag hållit på och rotat i har till slut hamnat mellan 32-34 grader full förställning på centrifugalregleringen. oavsett trimningsgrad. sen strävar man efter så "kort" tändkurva som möjligt. ända sen -71 (-66 i usa)har bilfabrikanterna varit bundna av avgaskrav som förhindrat dom att leverera bilarna med bästa möjliga tändkurva.
vad som styrt sachs rekomendation på tändningen vet jag inte, men misstänker att ljudnivå kan vara en parameter, som jag prioriterar ner. jag kör inte i tätbefolkade städer på nätterna med såna motorer.
fabrikerna vet/viste nog vad dom sysslade med, men kunde/fick dom alltid leverera vad dom ville?
erlan
Japp nu sitter den gamla cylindern på igen.
Den gick skapligt, som innan eller nåt åt det hållet. 60km/h gps
Men nu till det roliga, när jag var färdig med allt och det sista var ju att sätta dit tändhatten så fick jag den i näven mao den var lös
Fast den cylinder som sitter på moppen nu skiljer inte så mycket i durationstiderna och så kan jag ha en luftburk som inte låter en jävla massa så nu får den sitta kvar.
Någon som vill köpa en så kallad 5halva billigt?
Nu ska jag gå ut och ändra tändningen och ev byta till ett mindre drev, det räcker med om den gör 55km/h
Den gick skapligt, som innan eller nåt åt det hållet. 60km/h gps
Men nu till det roliga, när jag var färdig med allt och det sista var ju att sätta dit tändhatten så fick jag den i näven mao den var lös

Fast den cylinder som sitter på moppen nu skiljer inte så mycket i durationstiderna och så kan jag ha en luftburk som inte låter en jävla massa så nu får den sitta kvar.
Någon som vill köpa en så kallad 5halva billigt?
Nu ska jag gå ut och ändra tändningen och ev byta till ett mindre drev, det räcker med om den gör 55km/h
kommentarerna om std tändläge fick mig att göra något ovanligt. nämligen hämta kameran och fota "dyrgripen" i min cylindersamling.
hur många har kliat er i nacken över portdesignen på senaste generationen jofrabcylindrar och undrat var dom fått den iden ifrån?
här är svaret?



så för dom som vill utgå ifrån orginal tändläge så gäller det att lista ut på vilken moppe den cylindern skulle setat. enda ledtråd jag kan ge är att jag köpt den på ebay i österrike. så jag gissar på KTM exportmodell.
samma säljare sålde även en fyrväxlad fotväxlad trampstartad!!! sachs bestyckad med en ostrypt cylinder(samma insug som std EKF) med F50/golden champ motorfäste. men den hade jag inte råd att köpa. misstänker att jag krigade med mofarennen-åkare om den. och detta inlägg är inte tänkt som någon kritik mot dom som kommer med andra åsikter än mig. utan det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vilken grundinställning hen vill börja med.
det var svårt att fota gjutnumret men det är: 0213 160 099. hoppas att inga piratgjutare varit fräcka nog att fejka ett gjutnummer.
erlan
hur många har kliat er i nacken över portdesignen på senaste generationen jofrabcylindrar och undrat var dom fått den iden ifrån?
här är svaret?



så för dom som vill utgå ifrån orginal tändläge så gäller det att lista ut på vilken moppe den cylindern skulle setat. enda ledtråd jag kan ge är att jag köpt den på ebay i österrike. så jag gissar på KTM exportmodell.
samma säljare sålde även en fyrväxlad fotväxlad trampstartad!!! sachs bestyckad med en ostrypt cylinder(samma insug som std EKF) med F50/golden champ motorfäste. men den hade jag inte råd att köpa. misstänker att jag krigade med mofarennen-åkare om den. och detta inlägg är inte tänkt som någon kritik mot dom som kommer med andra åsikter än mig. utan det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vilken grundinställning hen vill börja med.
det var svårt att fota gjutnumret men det är: 0213 160 099. hoppas att inga piratgjutare varit fräcka nog att fejka ett gjutnummer.
erlan
60 efter gps på en hemfilad cylinder anser jag bra gjort!Kirre skrev:Japp nu sitter den gamla cylindern på igen.
Den gick skapligt, som innan eller nåt åt det hållet. 60km/h gps
Men nu till det roliga, när jag var färdig med allt och det sista var ju att sätta dit tändhatten så fick jag den i näven mao den var lös![]()
Fast den cylinder som sitter på moppen nu skiljer inte så mycket i durationstiderna och så kan jag ha en luftburk som inte låter en jävla massa så nu får den sitta kvar.
Någon som vill köpa en så kallad 5halva billigt?
Nu ska jag gå ut och ändra tändningen och ev byta till ett mindre drev, det räcker med om den gör 55km/h
erlan
Bilderna verkar inte fungera så jag ser inte vad det är för cylle. Och ang tändläge så varierar det rätt mycket på mina moppar, alla är olika.
Men när det gäller 4,3or så brukar de faktiskt gå bäst med runt 3mm förtändning, med aktiv pipa och planad stdtopp.
Åka fort med filad stdcylle har jag också gjort, på 2-pet ;)
Men när det gäller 4,3or så brukar de faktiskt gå bäst med runt 3mm förtändning, med aktiv pipa och planad stdtopp.
Åka fort med filad stdcylle har jag också gjort, på 2-pet ;)
Bytte till 1 kugg mindre fram och ändrade till lite mer förtändning ca 2mm.erlan skrev:60 efter gps på en hemfilad cylinder anser jag bra gjort!Kirre skrev:Japp nu sitter den gamla cylindern på igen.
Den gick skapligt, som innan eller nåt åt det hållet. 60km/h gps
Men nu till det roliga, när jag var färdig med allt och det sista var ju att sätta dit tändhatten så fick jag den i näven mao den var lös![]()
Fast den cylinder som sitter på moppen nu skiljer inte så mycket i durationstiderna och så kan jag ha en luftburk som inte låter en jävla massa så nu får den sitta kvar.
Någon som vill köpa en så kallad 5halva billigt?
Nu ska jag gå ut och ändra tändningen och ev byta till ett mindre drev, det räcker med om den gör 55km/h
erlan
GPS 57km/h
Enligt mina beräkningar så borde den varva ca 10000 rpm max