Flintan rycker ibland

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Moondrip

Flintan rycker ibland

Inlägg av Moondrip »

Om man t.ex kör ner i ett gupp och sedan upp igen, som om motorn får olika belastning, så börjar den rycka till (som den får hicka) kanske varannan sekund när man ligger på jämn gas

Det kan också förekomma om jag lättar på gasen för att sedan dra på fullgas igen.

Detta åtgärdas dock genom att peta till 2:a växeln igen eller lägga i friläge för att återigen lägga in 2:ans växel (endast 2 växlad) då försvinner rycke toch han går som vanligt igen.

Det kommer i tid och otid - Så det verkar röra sig om växelmekanismen(?) - Tyder det på att han är på väg att tappa växeln?

Störigt fenomen - tips?
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Är det inte så att du har ett aningen nött växelhandtag så att när du kommer i ett gupp och "rycks med" så för du handen framåt eller bakåt och på så viss ändrar läget för växelarmen?
Användarens profilbild
Moondrip

Inlägg av Moondrip »

NRoos skrev:Är det inte så att du har ett aningen nött växelhandtag så att när du kommer i ett gupp och "rycks med" så för du handen framåt eller bakåt och på så viss ändrar läget för växelarmen?
Hej

Nej det kan det inte heller vara då jag bytt växelpetare och problemet kvarstod.
Motorn är genomgången och lager, packboxar mm är helt utbytt men förbaskade ryckeriet kommer tillbaka
Användarens profilbild
Moondrip

Inlägg av Moondrip »

Moondrip skrev:
NRoos skrev:Är det inte så att du har ett aningen nött växelhandtag så att när du kommer i ett gupp och "rycks med" så för du handen framåt eller bakåt och på så viss ändrar läget för växelarmen?
Hej

Nej det kan det inte heller vara då jag bytt växelpetare och problemet kvarstod.
Motorn är genomgången och lager, packboxar mm är helt utbytt men förbaskade ryckeriet kommer tillbaka
Whups - skall tilläggas: Det är fotväxel
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om inte mitt minne sviker mig finns det en justering inne i lådan.
en exenterskruv som håller en taggad plåt som i sin tur håller växeln i läge.
men jag kan minnas fel.

erlan
Skriv svar