
Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
blev allt ihandlat ett par nya hjulager idag till moppetrailern...
ska försöka byta ut eländet imorrnkväll på mekarkvällen på jobbet..man vill ju ogärna att den havererar nånståns mellan ö-vik å övertorneå...
dessutom har jag lovat jobbarkompisen att polera hans saab 93 a oxå...
blir nog drygt innan det är kväll då..


dessutom har jag lovat jobbarkompisen att polera hans saab 93 a oxå...

blir nog drygt innan det är kväll då..
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
Jag gillar skarpt miljön på bilden gräset, den spruckna rödtegelväggen och järnfönstren

I dag fick jag hem en gammal Teknikens Värld jag köpt från Tradera och i den berättar en konstruktör från Husqvarnafabriken varför man håller fast vid parallell- och bottenlänskgafflar när andra fabrikanter (NV?) mer och mer går över till teleskopgafflar även på dom mindre motorcyklarna.
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
En del charm att bo i ett tegelhus från sent 1800tal
Speedwaybåge? om du menar den silverfärgade bågen vid pakethållaren så fans den på modell 31 lyx som inte hade pakethållare och var blå
Men min röda icke lyx bör inte ha den.
Fick med en extra motor och massa delar.
Det som ska göras är att fixa en ny kolv, dekaler och registrera in.
Har papper och gamla skyltar
Tror dig pnilz, tror att den som höll kameran sniffat lite på snapsen

Speedwaybåge? om du menar den silverfärgade bågen vid pakethållaren så fans den på modell 31 lyx som inte hade pakethållare och var blå
Men min röda icke lyx bör inte ha den.
Fick med en extra motor och massa delar.
Det som ska göras är att fixa en ny kolv, dekaler och registrera in.
Har papper och gamla skyltar
Tror dig pnilz, tror att den som höll kameran sniffat lite på snapsen

Så kom min nya motor, den blev faktiskt skickad från Portugal trots att säljaren var reggad i Tyskland och Österrike, beroende på var man tittar.
Motorn kom i en kartong, vältejpad och hyggligt emballerad.
Säljaren hade till och med skickat med en hel kickfjäder men det får vänta tills vintern innan den kommer på plats.
Lite glapp i ramlager men det är snarast standard på Sachsmotorer, inget som bekymrar över sommaren i alla fall.
Min tanke är att bara kolla över lite och sedan montera den och göra en djupare koll till vintern, upp på bänken med den:


Den kan vara närmast orörd, jag inbillar mig att badkarsskyddet har en tendens att försvinna efterhand:

Här får jag en förklaring på de två hålen som håller fast skyddet, visste inte vad dom hålen var bra till innan jag såg detta.

Såg också att det ser ut som en fabriksfräsning för att ge frigång åt flottörhuset.
Loppet ser bra ut, inga repor och ingen vändkant, riktigt bra kompression så jag lyfter inte ens cylindern för att byta ringar.


Dock fanns det mängder av ingrodd skit från Portugal...




Ordentligt fet gnista gör att jag inte ens skall göra något åt tändningen, bara rengöra kåporna och förgasaren, på med ett ställbart munstycke och sedan testar jag motorn.
Motorn kom i en kartong, vältejpad och hyggligt emballerad.
Säljaren hade till och med skickat med en hel kickfjäder men det får vänta tills vintern innan den kommer på plats.
Lite glapp i ramlager men det är snarast standard på Sachsmotorer, inget som bekymrar över sommaren i alla fall.
Min tanke är att bara kolla över lite och sedan montera den och göra en djupare koll till vintern, upp på bänken med den:


Den kan vara närmast orörd, jag inbillar mig att badkarsskyddet har en tendens att försvinna efterhand:

Här får jag en förklaring på de två hålen som håller fast skyddet, visste inte vad dom hålen var bra till innan jag såg detta.

Såg också att det ser ut som en fabriksfräsning för att ge frigång åt flottörhuset.
Loppet ser bra ut, inga repor och ingen vändkant, riktigt bra kompression så jag lyfter inte ens cylindern för att byta ringar.


Dock fanns det mängder av ingrodd skit från Portugal...




Ordentligt fet gnista gör att jag inte ens skall göra något åt tändningen, bara rengöra kåporna och förgasaren, på med ett ställbart munstycke och sedan testar jag motorn.
På sensommaren 2010, alltså några månader före jag gick med i Raketsport, kunde jag köpt hojjen nedan för några tusenlappar, 4-5 kanske... men jag avstod eftersom jag inte var särskilt intresserad då. Det var ju strax före *återfallet*.
Motorn gick finfint på tomgång och lät bum, bum, bum bum bum....
Motorn gick finfint på tomgång och lät bum, bum, bum bum bum....

Tack, för 2365 kronor tror jag att det är en hygglig affär, 4-växlat och med en 4,3´a i gott skick, försedd med en original-Bing också...56:an skrev:Fin motor du har köpt Coolvette

Låt vara att den ser tilltufsad ut men det går ju att fixa om man störs av det.
Att den kommer från Portugal kan jag skita i, bryr mig inte om att snacka med den...

- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Jo, det känns helt ok.Kenneth_ skrev:Priset är ju vad man får betala för en 4,3 cylle och en v-låda löst
Av en händelse så tog jag upp med en arbetskontakt just i Portugal idag frågan om han känner till någon som samlar eller mekar gamla Sachs-motorer och det blev nog napp direkt, kan kanske hitta fler motorer eller cylindrar den vägen, vi får se.