konservera morordelar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

konservera morordelar

Inlägg av reggaefisken »

Frågan är engkel!
Hur långtidaförvarar jag morordelar bäst?

Köpte nydligen en rödqvarna och fick 3 kolvar på köpet men alla hadde kraftig oxidation så de är skrot nu....

Men hur förvarar man sånt på bästa sätt?

Tex jag har ett extra vevparti ska jag lägga den i oljebad eller bara fetta in det och lägga i plastpåse???
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

försvarets vapenfett, alternativt en bra vapenolja är väl dom produkterna som jag vet som är speciellt utvecklade för sådana ändamål.

erlan
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

militärens vapenfett kan jag nog få tag i.

Bara feta in delarna ordentligt och lägga dom i någon burk?

Tack för hjälpen.

Förresten hur gör ni andra?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ingenting mer än några droppar inte alltför tunn olja i vevstakslager och andra rullningslager.

I ett hyffsat torr källare eller garage klarar det sig fint ändå.

Man får tänka på att militärens förrådsutrymmen ofta är av det fuktigare slaget. Det kan vara bergrum, flyghangar, vapenkasuner m.m. och då fordras bättre korrosionsskydd.

Däck och gummi förvaras helst i en källare där det är svalt och mörkt. Särskilt gäller det gamla däck. Nya tjingtjong däck vet jag inte, dom kanske är självförstörande.... :roll:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Beror ju lite på var man förvarar sakerna också. Är det torr miljö så händer det inte så mycket.
Däremot t.ex i ett kallutrymme där det blir kondens så bör man rostskydda vid långtidsförvaring.

Lite olja på grunkorna och sen en tätslutande påse så har du ett fullgott skydd.

På mina ekrar och framförallt ekernipplar jag köpte i höstas så hade jag behövt ha dom i Fett,Olja och inlindat med VCI-papper.
Körde tot. cirka 10km efter omekring i november(lite småblött) sen när jag tog fram den nu i vår så har dom rostat! 8)


Sicken dynga, lämpligt att ekra om varannan månad. :mrgreen:

Är den nån fler än jag som köpt såna skitkromade ekrar/nipplar?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

reggaefisken skrev:
Bara feta in delarna ordentligt och lägga dom i någon burk?
Fetta.

/ P
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

:oops:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Och så var det han som jobbade på Karlshamns oljefabrik.
Han jobbade med fettor. (blekingska) slider_anon.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev::oops:
8)


/ P
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

:D

äää för mycket startgas i går kväll.........
Skriv svar