
dela på ilo vevaxlen
då är det samma diameter på tappen och samma längd som en vevstake till sachs. sachs stake är 10mm bred och det är samma som remdrivna ilo. är det samma på kedjedriven ilo? komphöjd på kolvarna är i princip lika. problemet är att sachs ståltake är tyngre, och aluminiumstaken för stor i storändan.
erlan
erlan
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 22 jul 2012, 23:00
- Ort: vetlanda
ILO vev
Hur gör du vid återmonteringen av vevhalvorna för att få rätt centrering,
är väl inte så lätt att få hundradelarna exakt, om man inte kan kolla upp
resultatet mellan två dubbar och indikera med klocka?
är väl inte så lätt att få hundradelarna exakt, om man inte kan kolla upp
resultatet mellan två dubbar och indikera med klocka?
- Veteranaren
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
- Ort: Tibro
Re: ILO vev
allt står i Stora Tvåtaktsboken hur man riktar vevaxel efter montering utav halvornapuch m flera skrev:Hur gör du vid återmonteringen av vevhalvorna för att få rätt centrering,
är väl inte så lätt att få hundradelarna exakt, om man inte kan kolla upp
resultatet mellan två dubbar och indikera med klocka?

När jag satte ihop vevpartiet till min HMW motor så andvände jag jobbets hydralpress för att pressa ihop och stora svarv och blyklubba för att rikta vevhalvorna. Eftersom det var fotoförbud på Innovation Centre så saknar jag bilder på de stegen. Här finns ett annat sätt att göra det på. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... nda-cr-500