Lager vxl Husqvarna D-motor, std eller C3 ?
- Hakan
Lager vxl Husqvarna D-motor, std eller C3 ?
Någon som kan detta ?
Kan man utan problem köra med SKF std lager i växellådan ?
Eller "måste" det vara C3 lager ? Alltså lite mer spel i lagerna.
Husqvarnas reservdelskatalog skriver C3 lager .
Att man skall ha C3 lager till vevaxel vet jag.
Min undran kommer av att Brattis lagersats till denna motor innehöll endast C3 till veven, som jag förstått det var resten std (CN) lager .
Min undran kommer av att Brattis lagersats till denna motor innehöll endast C3 till veven, som jag förstått det var resten std (CN) lager .
C3 eller inte bryr jag mig inte så mycket om så länge det är *normal* passning på lagerlägena. Men om lagerlägena är trånga så ringarna pressas ihop eller pressas ut kan jag få för mig att stoppa dit ett C3.
Det ska snurra lätt det är det viktiga. Vad jag däremot är mycket noga med är axialspelet, särskilt vevaxeln, och det kollar jag alltid oavsett om vevaxeln är schimsad eller inte. Finns inge spel lossar jag lite på halvernas skruvar och ser om spelet kommer då. Kommer spel då får man kolla så inte vevaxelns spänns ihop och det går att göra med passbit och bladmått mellan vevslängarna.
Finns säkert olika åsikter men så gör jag och tänker fortsätta med det tills någon kommer med bättre förslag
Det ska snurra lätt det är det viktiga. Vad jag däremot är mycket noga med är axialspelet, särskilt vevaxeln, och det kollar jag alltid oavsett om vevaxeln är schimsad eller inte. Finns inge spel lossar jag lite på halvernas skruvar och ser om spelet kommer då. Kommer spel då får man kolla så inte vevaxelns spänns ihop och det går att göra med passbit och bladmått mellan vevslängarna.
Finns säkert olika åsikter men så gör jag och tänker fortsätta med det tills någon kommer med bättre förslag

Re: Lager vxl Husqvarna D-motor, std eller C3 ?
Det är precis så det ska vara.Hakan skrev:Någon som kan detta ?
sätt i samma lager som setat där förut.
skiftar du mellan lagertyperna så kan man få oljud i lådan p.g.a. att dreven kommer i andra lägen i förhållade till hur dom satt innan.
hur mycket det märks på en moped vet jag inte, men råkad ut för det på en svarv. den var monterad från fabrik med c4 lager och blev återmonterad med c3
vilket resulterade i högre ljud från växellådan än före lagerbytet.
erlan
skiftar du mellan lagertyperna så kan man få oljud i lådan p.g.a. att dreven kommer i andra lägen i förhållade till hur dom satt innan.
hur mycket det märks på en moped vet jag inte, men råkad ut för det på en svarv. den var monterad från fabrik med c4 lager och blev återmonterad med c3
vilket resulterade i högre ljud från växellådan än före lagerbytet.
erlan
Jag håller på med en äggmotor just nu och där är det inga C3 lager nånstans. Det jag kollar är hur lagren är, så dom inte har missljud och det har dom inte. Lagren i vevhuset har lite ytrost och rullhållaren av mässing är lite missfärgad men jag misstänker dagens tvåtaktsoljor som inte helt verkar vara av mineraltyp. Jag byter inga lager dom återmonteras men vevaxelns lager kollar jag noga. Växellådans lager är jag något mer tillåtande för då är varvtalet nedväxlat och risken för missljud mindre.
- Hakan
Om jag skall gå efter de gamla lagerna så var inget av dom märkt med C3, ej heller ramlager. Vad jag fått veta är det inte alltid som lagerna är märkta med C3, utan detta kan ibland endast stå på förpackningen. Vad som är korrekt i detta vet jag ej. Jag har 1st SKF 6200 C3 lager hemma och detta är faktiskt märkt "C3" på själva lagret , detta är nyinköpt från Kullagret.com.
Min tanke var att följa Husqvarnas original reservdelsbok , där är alla lager specade till C3.
Min tanke var att följa Husqvarnas original reservdelsbok , där är alla lager specade till C3.
lagerbutiker typ momentum bör kunna ta fram spec på hur mycket radialspelet ska vara på vanliga och c3 lager i ajtuell storlek.
sedan kan du jämföra med dom lager du har. kanske blir du hjälpt då.
står det inte märke och nummer på lagren annars?
en av orsakerna skulle kunna vara att maskinbearbetningen på 50-talet hade inte den precision vi är vana med idag. man kanske ville ha lager med större spel för att lagerlägena inte sitter perfekt i linje.
erlan
en av orsakerna skulle kunna vara att maskinbearbetningen på 50-talet hade inte den precision vi är vana med idag. man kanske ville ha lager med större spel för att lagerlägena inte sitter perfekt i linje.
erlan
- Hakan
Jag har alla nr på alla lager i motorn , dels från reservdelsboken dels dom som suttit i motorn . Men dom som satt i motorn var inte märkta med C3, detta står endast i boken.erlan skrev:lagerbutiker typ momentum bör kunna ta fram spec på hur mycket radialspelet ska vara på vanliga och c3 lager i ajtuell storlek.
erlan
Jag vet sedan tidigare att vevlagerna skall vara C3 , men sen finns det olika uppfattningar om det behöver vara även detta i växellådan.
Jag har faktiskt mailat SKF för att se om dom ids att svara,van att svenska företag inte alltid bryr sig.
Jag har beställt nya SKF lager på rätt nr från Kullager.com , men min undran var om det går att använda CN lager i vxllåda i stället för
C3 då jag lyckades beställa en del av dessa i CN .
Motorerna jag renoverar har rätt nr på blockhalvorna. På D-motorn är dessa märkta i botten på utsidan med ett för varje motor unikt nr på hö respektive vä blockhalva. Så det verkar som att dessa blockhalvor är pairade från fabrik en gång i tiden, lite kul tycker jag.

det är väl så dom används i dag. men hur tanken var från början har jag i alla fall ingen aning om.kejsaren skrev:är inte lager med större tolerans c3 c4 etc, också till för att tåla en större värmeutvidgning pga t.ex högre varvtal, högre påfrestning mm.
jag kan inte tänka mig att det var orsaken till att det satt c4-lager i en toz supportsvarv från tidigt 80-tal i alla fall.
känns väl inte som att en 0,8 hk husqvarna skulle belasta lagren så hårt heller?
erlan