Byta packbox på högersidan på Puchmotorn

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Byta packbox på högersidan på Puchmotorn

Inlägg av Puchlasse »

Det går att göra utan att klyva motorn, trodde inte det men lyckades idag. Tack vare en genial avdragare, se den på bilderna. Lånade den av en polare som fått den i arv. Det gäller att ha rätt föräldrar.
Avdragaren tog tag i den yttre ringen, sen var det bara att dra ut.

Provade Jims metod för att se om packboxarna var hela. Ta av förgasaren, upp med kolven i toppläge och blås med hjälp av en slang i insuget. Det blåste hejvilt på båda sidorna om min Puchmotor.

Testade igen efter bytet av packboxarna och konstaterade att nu gick det inte att blåsa alls, metoden funkade alltså utmärkt i all sin enkelhet.

Bytte packboxarna på båda sidor på ca 2 timmar, snacka om skillnad mot att klyva motorn.
Har kört moppen ca 3 mil i em och tar den på Lohärad i morgon.
Bild
Bild
Så nu är den klar
Bild
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Verkar ju fungera bra, det där verktyget!
Undrar om man kan hitta ett likadant till salu någonstans?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är en vanlig kullageravdragare men dom är rätt dyra, tusingen ungefär...

Sök på kullageravdragare så hittar du någon snart. Kollade och såg en på verktygonline

Dom fanns på sextiotalet, idén är nog SKF:s egen. Dyra var dom, det fanns en sån sats på fordonstekniskt som jag gick -72
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Ja det är säkert inga konstigheter, denna var tillverkad av SKF och med ett antal olika storlekar för olika kullager. Jag visste bara inte att det fanns. Sen fanns det en tabell där det stod vilka armar och vilken led som skulle användas till respektive lager.
Nu bor min polare ganska nära, så jag letar nog inte upp nån egen.

Typ en sån här sats var det : http://sol.big-gruppen.com/Default.aspx ... g=1&p=4972
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Skulle du ändå vilja ha en sådan avdragare tror jag inte du behöver köpa hela satsen för vad kunde se säljs bitarna lösa så du kan komponera ihop den avdragare du visade på bilden.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Den där är nog lite annorlunda tror jag...
Skriv svar