Köpte nyligen en flakmoped och den gamla ägaren säger att det är en crescent årsmodell -59 - kan det stämma? 23" bakhjul... Tre ekrar har gått, någon fara att åka på? Hade varit fint att få den typbestämd för sprängskisser, instrultionsböcker o dylikt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har en modell 1210 tillverkad mest troligen 1958-59.
Vad har du för ramnummer?
Ramnumret börjar med N siffran efter talar om tillverkningsåret. ex. 8=1958, 9=1959.
OBS! Detta gäller endast på modeller tillverkade mellan 1953-1962
Jag rekommendrar starkt att du ska fixa ekrarna. Dessa stora bakhjul på flakan är kända för att bli skev även med hela ekrar, så montera de som saknas och spänn/justera resterande av ekrarna.
Jag kan trycka en kopia på reservdelskatalog för 1210. Maila mig i så fall. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja se till att fixa bakhjulet så snart som möjligt, det får ta upp ett rejält tryck eftersom det inte finns någon fjädring samt att moppen är ganska tung <!-- </EdIndex> --></div>
Chassinummret är n992684 - alltså en 1210 - årsmodell -59!?
En reservdelskatalog hade varit kanon.
Alla utom de tretrasiga ekrarna är spända o fina - att ersätta de tre som är trasiga är det något man skall ge sig på själv?
Skall de sitta vajersträckare på motorn för koppling och växel? I så fall vilken gänga? Har lite trubbel med växlelådan, växlarna hoppar mycket på ettan och ytterst lite på tvåan - säkert växelföraren som är sliten....
Har beställt en avdragare för svänghjulet samt att jag har en fin avdragare från biltema - skall väl räcka!?
Martin
Ps. Kollade modellena på sidan, enligt specen skall 1210 ha en fläktkyld 3 v motor!? Men de kanske har bytt motor? Ds. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns det något sätt att ålderbestämma övriga mopeder? min pack är en 1194 med ramnr: N291998 <!-- </EdIndex> --></div>