Bakhjul fastnar

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
sister ray

Bakhjul fastnar

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoj alla!

Hoppas allt är bra trots slask och mörker!

Har ett jäkligt jobbigt problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Kör med min compact till jobbet varje dag, men nu har det blivit strul, igen :)

Nästan varje morgon när jag ska köra så sitter bakhjulet fast! Det går hur bra som helst att backa, men rulla framåt funkar inte alls. Moppen bara dör om jag lägger i växel och släpper kopplingen. Har prövat att slita allt vad jag kan men det sitter fast, en stund. Helt plötsligt släpper det och jag kan köra igen! Fast nu tycker jag att den har blivit slöare och att hjulet rullar segt när jag kör...

Härom veckan lossnade en av skruvarna som håller stötdämparna på plats när jag körde hem och jag körde ovetande hem med bara en dämpare på plats, och jag tyckte att det gick lite slött :) När jag sen monterat fast den andra så låste sig bakhjulet precis som nu så fort jag satte mig på sadeln och belastade stötdämparen. Spände dämparen lite och vips så gick det bättre. Men kan det verkligen vara det som är problemet nu också. Vad tror ni??

Lite drygt att trixa en kvart innan man kan rulla om morgnarna, särskilt nu när det är så kallt!! <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Re: Bakhjul fastnar

Inlägg av Humbug »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sister ray skrev:Hoj alla!

Hoppas allt är bra trots slask och mörker!

Har ett jäkligt jobbigt problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Kör med min compact till jobbet varje dag, men nu har det blivit strul, igen :)

Nästan varje morgon när jag ska köra så sitter bakhjulet fast! Det går hur bra som helst att backa, men rulla framåt funkar inte alls. Moppen bara dör om jag lägger i växel och släpper kopplingen. Har prövat att slita allt vad jag kan men det sitter fast, en stund. Helt plötsligt släpper det och jag kan köra igen! Fast nu tycker jag att den har blivit slöare och att hjulet rullar segt när jag kör...

Härom veckan lossnade en av skruvarna som håller stötdämparna på plats när jag körde hem och jag körde ovetande hem med bara en dämpare på plats, och jag tyckte att det gick lite slött :) När jag sen monterat fast den andra så låste sig bakhjulet precis som nu så fort jag satte mig på sadeln och belastade stötdämparen. Spände dämparen lite och vips så gick det bättre. Men kan det verkligen vara det som är problemet nu också. Vad tror ni??

Lite drygt att trixa en kvart innan man kan rulla om morgnarna, särskilt nu när det är så kallt!!

Låter som om någon fjäder har släppt vid broms klossarna, har du möjlighet att plocka bort hjulet och kolla efter? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller justera ut lite på bråmsstaget. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men bromsen tror jag inte att det är. Spelar ingen roll om jag trampar på den eller inte. Och då borde den väl rimligtvis vara fast hela tiden?
Men jag ska se om jag kan ta av hjulet och kika om nån fjäder. Men vart ska den sitta i så fall? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mitt hjul fastnade på min gamla K50 ibland, det var en mutter från drevet som släppt, jag tippar på att det är nått från bromsarna också :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det Leleunav på din compakt? Jag hade problem med bakbromsen på Skökan (1252:a), den låg an ibland men inte alltid. Det visade sig vara bromsarmen som glappade i skölden och när den "kantrade" efter ett gupp eller nåt så bromsade hjulet. Det var enkelt att fixa, jag knackade på den lilla plåten som är fastnitad på skölden vid bromsarmens axel och då försvann glappet. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->God morgon!

Leulenav vet jag inte vad det är..? Men jag kan kolla upp.
Men för nån timme sen när jag skulle köra till jobbet så rullade jag moppen fraaam och tillbaka ett gäng gånger och det var inga problem. Men så fort jag kickat en gång på den så satt bakhjulet fast igen. Märkligt. Det kan inte vara kedjan som på nåt vis när motorn är igång låser sig och hindrar bakhjulet från att snurra?

När jag lyfte upp bakhjulet nån decimeter och släppte det ner i asfalten igen så lossnade det och jag kunde köra... <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver nog ta dig tid att kolla så att du inte kör sönder i onödan - verkar att vara
något skitfel iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riv isär de hela o kolla upp lager o allt innan du kanske kör sönder i onödan. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du rivit ännu eller nöter du på :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar