Kolvnyp Victoria EM 50.
Lättast är kanske inte det som är bäst.mopedus skrev:Att peta i en extra packning känns ju faktiskt lättast...
Även om det inte är en prestandamotor du har så förlorar du väl lite kompression och effekt om du använder en fotpackning extra.
Kan du inte försöka hona bort den lilla vändkant där är och montera cylindern med en fotpackning?
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Tror nog att man vinner lite effekt på att höja cylindern med en extra packning.
Med en 0,5mm packning så ökar spol och avgas durationerna med ca 3-4 grader och den blir lite mer varvvillig.
Men på insugssidan blir det motsatt effekt, så lite kolvlucka behövs.
Kompressionen på en original EM50 är inte direkt skrytsam, så någon halv millimeter till och från på höjden är nog försumbart.
Med en 0,5mm packning så ökar spol och avgas durationerna med ca 3-4 grader och den blir lite mer varvvillig.
Men på insugssidan blir det motsatt effekt, så lite kolvlucka behövs.
Kompressionen på en original EM50 är inte direkt skrytsam, så någon halv millimeter till och från på höjden är nog försumbart.
Hmm kanske inte har så stor betydelse, såg att ringar ej är jämnt slitna.f50glx skrev:om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät
Kanske ej inkörd helt 100%...

Nja. Den började jävlas rätt omgående efter kolvbytet. Antagligen för att jag inte fattade att jag skulle ha gjort rent lopper först. Så den har inte gått så långt.billykid skrev:Hmm kanske inte har så stor betydelse, såg att ringar ej är jämnt slitna.f50glx skrev:om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät
Kanske ej inkörd helt 100%...
Hej.56:an skrev:Berätta gärna hur det blev det är kul och höra
Nu har jag fått min nya kolv (NOS) och så här såg den ut när jag öppnade paketet.

Efter rengöring med bensin.

Sen var det bara att montera. Kolvbulten var mycket tajtare i denna än i eftermarknads kolven. Men kolvspelet var detsamma.
Allt gick som det skulle så nu är det bara att börja med inkörningen av kolven.

Så får vi se hur det kommer att gå.