Hjälp mig och min cp-moppe
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 06 mar 2013, 00:00
- Ort: Västerås
Hjälp mig och min cp-moppe
Att det ska vara så svårt att komma på en lösning för ett vajerstyrt ställbart munstycke!!!? Någon som har någon smart lösning? Jag har vajer och kommer borra ett litet hål genom huvudet på munstycket o trä in vajern o surra ihop, vajern löper sedan under moppen över till den vänstra sidan där jag har ett hål i karossen bredvid sitsen. Där börjar mitt problem, vad ska finnas där? Jag vill ha en stilig liten skruv som jag kan snurra på men vad o hur? Hjälp mig
Re: Hjälp mig och min cp-moppe
Nu har jag ingen direkt uppfattning om var detta skulle hamna men går det inte att montera en förlängning direkt på munstycket och dra ut det genom kåpan där du har en liten ratt?Hubbabulle skrev:Att det ska vara så svårt att komma på en lösning för ett vajerstyrt ställbart munstycke!!!? Någon som har någon smart lösning? Jag har vajer och kommer borra ett litet hål genom huvudet på munstycket o trä in vajern o surra ihop, vajern löper sedan under moppen över till den vänstra sidan där jag har ett hål i karossen bredvid sitsen. Där börjar mitt problem, vad ska finnas där? Jag vill ha en stilig liten skruv som jag kan snurra på men vad o hur? Hjälp mig
Det skulle vara det enklaste, du får direkt styrning utan glapp men nackdelen kan vara att det är svårt att få ut den förlängda axeln på ett bra ställe.
Det går ju även att montera en liten polhemsknut på axeln om du måste ändra riktning på utgången.
http://www.wiberger.se/templates/din808-s.htm
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 06 mar 2013, 00:00
- Ort: Västerås
Jag har haft ett rör som förlängning ut på sidan innan jag renoverade den. Problemet är att munstycket sitter på samma sida som gashandtaget så jag måste ta gasen i vänster hand o böja mig bakåt = väldigt vingligt o instabilt. Plus att det inte är snyggt med en arm ut på sidan, allt ska vara perfekt.
Egentligen behövs ingen vridrörelse i själva reglaget så en böjlig axel är inget måste. Jag skulle gjort en lagom lång arm på munstycket och kopplat den till en tunn pianotråd i ett vajerhölje och sen ett snyggt knappreglage som man skjuter ut och in när man justerar. Det kan man ha på plåten under vänster lår så är det skyddat och enkelt att justera samtidigt som man kan ha en hand på gasreglaget.
Bra lösning!56:an skrev:Egentligen behövs ingen vridrörelse i själva reglaget så en böjlig axel är inget måste. Jag skulle gjort en lagom lång arm på munstycket och kopplat den till en tunn pianotråd i ett vajerhölje och sen ett snyggt knappreglage som man skjuter ut och in när man justerar. Det kan man ha på plåten under vänster lår så är det skyddat och enkelt att justera samtidigt som man kan ha en hand på gasreglaget.

Man behöver ju knappast snurra nålen flera varv...
Kanske det skulle funka med gasreglaget till en gräsklippare eller en manuell choke ?

Om ni tänker till lite så inser ni att armen måste vara ganska lång för att uppnå något som kan liknas vid precision. Det är ju inte mycket man behöver skruva när man behöver justera.
Jag föedrar ratt-lösning istället. Jag tror att allt annat kommer skapa stor irritation och hamna i skrotbingen. Dock måste den böjliga axeln vara styv för att slippa gummibandseffekt och hamna i skrotbingen.
Den fränaste lösningen är nog att montera ett elektriskt servo, det hade jag kört på
Jag föedrar ratt-lösning istället. Jag tror att allt annat kommer skapa stor irritation och hamna i skrotbingen. Dock måste den böjliga axeln vara styv för att slippa gummibandseffekt och hamna i skrotbingen.
Den fränaste lösningen är nog att montera ett elektriskt servo, det hade jag kört på

Servo är nog bra, om det bara finns ström.blyfot skrev:Om ni tänker till lite så inser ni att armen måste vara ganska lång för att uppnå något som kan liknas vid precision. Det är ju inte mycket man behöver skruva när man behöver justera.
Jag föedrar ratt-lösning istället. Jag tror att allt annat kommer skapa stor irritation och hamna i skrotbingen. Dock måste den böjliga axeln vara styv för att slippa gummibandseffekt och hamna i skrotbingen.
Den fränaste lösningen är nog att montera ett elektriskt servo, det hade jag kört på
Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.

Kör man med den principen, som jag också tror skulle fungera bra, sätter man fjädern som ger motstånd vid reglaget och tar bort den vid munstycket. Då kommer munstycket att röra sig lätt med samma känsla som vanligt.Frolzon skrev:blyfot skrev: Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 06 mar 2013, 00:00
- Ort: Västerås
Det kan innebära att nålen vrider sig en smula när man vrider styret eftersom vajern sitter fast i styret.Micke S skrev:Frolzon skrev:Kör man med den principen, som jag också tror skulle fungera bra, sätter man fjädern som ger motstånd vid reglaget och tar bort den vid munstycket. Då kommer munstycket att röra sig lätt med samma känsla som vanligt.blyfot skrev: Vill man ha lite bättre precision kan man annars använda en (glappfri) hastighetsmätardrivning som vanligtvis sitter vid framhjulet,
mot den ställbara delen av munstycket.
Sedan är det bara en vanlig hastighetsmätarwire plus en ratt i den andra änden på wiren som behövs.
Det bör ju inte vara något problem eftersom det är vid körning rakt fram och i stabil hastighet man vill ha munstycket stabilt.
Man behöver kanske inte sätta reglaget ytterst på styret på toppen av backspegelnCoolvette skrev:Micke S skrev:Frolzon skrev:blyfot skrev:
Det kan innebära att nålen vrider sig en smula när man vrider styret eftersom vajern sitter fast i styret.
Det bör ju inte vara något problem eftersom det är vid körning rakt fram och i stabil hastighet man vill ha munstycket stabilt.

-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 06 mar 2013, 00:00
- Ort: Västerås

Här är då min skönhet
