Flinta som slog tvärstopp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
tjernell

Flinta som slog tvärstopp

Inlägg av tjernell »

Jahapp.. måste ventilera lite innan ja river..

Drog en runda på min Monark i fredags..
Trim:
Norscand cylinder och 15mm Bing , svarvad topp ca 2,5mm avstämd pipa.

Ca 1km på lite lagom gas så slår den tvärstopp så bakhjulet låser upp.. kopplar ur snabbt och blir så där lagomt förbryllad..
Medans jag fortfarande rullar lägger ja i neutral och kickar igång den igen ?! Går som inget har hänt :?

Åker vidare i ca 2km å ligger på 2/3 gas å pyser lite varvid den slår stopp igen , hinner inte koppla ur denna gång innan remmen går av utan får skamset gå ca 2km till garaget.

Gängar ur stiftet å testar att trycka ner kolven med en mejsel .. går lätt å fint.. Bryter ihop och åker hem dricker öl istället.

Va tusan kan det vara som slår stopp ? ska ta och riva den senare när lusten faller på :D

Kom med ideer :idea:
C70 dragrace 25:1E
Monark med Flinta
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Flinta som slog tvärstopp

Inlägg av Micke S »

tjernell skrev:Jahapp.. måste ventilera lite innan ja river..

Drog en runda på min Monark i fredags..
Trim:
Norscand cylinder och 15mm Bing , svarvad topp ca 2,5mm avstämd pipa.

Ca 1km på lite lagom gas så slår den tvärstopp så bakhjulet låser upp.. kopplar ur snabbt och blir så där lagomt förbryllad..
Medans jag fortfarande rullar lägger ja i neutral och kickar igång den igen ?! Går som inget har hänt :?

Åker vidare i ca 2km å ligger på 2/3 gas å pyser lite varvid den slår stopp igen , hinner inte koppla ur denna gång innan remmen går av utan får skamset gå ca 2km till garaget.

Gängar ur stiftet å testar att trycka ner kolven med en mejsel .. går lätt å fint.. Bryter ihop och åker hem dricker öl istället.

Va tusan kan det vara som slår stopp ? ska ta och riva den senare när lusten faller på :D

Kom med ideer :idea:
Det låter som att det är något som slår stopp rent mekaniskt. Med bara 2/3 gas borde den inte varmnypa om den svarade på gaspådrag från det läget, d.v.s. inte gick väldigt magert.

Det kanske ligger något löst i vevhus eller transmmision?

Om det skulle vara något med drev/kedja borde du märka att det knakar när du kör.

Jag skulle nog kolla att det finns spel mellan kolv ovh topp också men är det problem där borde du ha hört att den knackar i värme.

Flintan har ju tajta spel, hur känns ramlagren, svänghjulet kan ta i spolarna om det är för mycker spel i lagren.
tjernell

Inlägg av tjernell »

Fetade på den lite med munstycket innan så den borde inte gått fett..
Men om den nyper så borde den väl inte släppa så fort eller gör den det ?

Tänkte vidare om det är kedja eller drev så släpper ju inte det om ja kopplar ur som vid första stoppet.

Frigång är det i toppen..

Lurigt detta med plutt motorer .. har byggt 900hk volvo motorer men detta blir en helt annan värld :oops:
Monark med Flinta
Amarace

Inlägg av Amarace »

Jag hade precis likadant med en Ilo, började med loppa på stiftet, sedan slog det stopp medans jag körde, snabbt så kopplade jag ur och rullade, släppte upp kopplingen så startade den igen. Körde lungt och så hände samma sak igen. Stiftet såg gyllenbrunt ut så jag var väldigt förbryllad, tog mig hem till slut.

Enda jag gjorde var iallafall att byta luftfilter och tändstift, sedan dess har det inte hänt igen.

(det som hände var att den nöp, tog upp senare och det syntes småmärken på kolven)
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

Eftersom remmen gick av måste felet ligga i motorn och inte i växellådan.
tjernell

Inlägg av tjernell »

Håller med..

Men ska en loppa göra att det slår stopp ? Gick helt som den ska innan det blev stopp.

Ska riva ikväll , annars kommer ja ligga sömnlös innan ja hittat nått fel :lol:
Monark med Flinta
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det har väl nämts att vissa kolvar inte passar med den cylindern.
ett kolvringsgap ligger mitt i en port.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Tror på värmenyp, händer precis likadant om jag pressar min Minarellimotor. Tvärstopp med låst bakhjul och släpper direkt om jag frikopplar ett ögonblick. Samma sak hände mig när jag var 15 och körde hem den då fabriksnya mopeden från Göteborg 1960...Den gången trodde jag först att motorn gått åt skogen och det var en mil kvar hem! Men den spann lika fint igen efter och det hände inte igen. Fören nu, när jag har ny ostrypt cylinder och ny kolv i. Så tills den slitit in sig ordentligt så försöker jag att undvika pressa den för länge åt gången. Svårt nog på mopedrallyn, därav de två värmenyp jag haft efter uppgraderingen.
HSE

Inlägg av HSE »

Glömde skriva att när den nyper får jag två sekunders förvarning när det hörs att motorn börjar gå tungt! Hinner inte riktigt koppla ur och slå av gasen men helt utan förvarning kunde det bli farligt...Och hade det bara slagit tvärstopp riskerar man ju krökt vevstake eller värre :cry:
tjernell

Inlägg av tjernell »

Det va så enkelt att den nypt.. men varför ?

Ingen förvarning ,, inte hört några spikningar heller ..

Det är på det berömda med kolvringsöppningen i insuget med.. får fixa det.
Portade cylindern mer men tog inget 'utåt'.

Har beställt delar nu så jag har något att göra på semestern.
Monark med Flinta
tjernell

Inlägg av tjernell »

Just ja..
Kolvrings gapet ? någon som vet vad man brukar köra , samt kolvspel.
Monark med Flinta
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Du måste mäta kolvspelet i cylindern. Mät här och där, får inte vara för litet då kan det nypa :(

Lättmetall utvidgar sig mer än gjutjärn vid uppvärmning därför är det extra noga på motorer mer gjutjärnscyllar.

Gamla Villiers 98:or kunde ha gjutjärnskolv i gjutjärnscylinder då varvtal och kolvhastighet var under en viss nivå och kolvspelet kunde då göras mindre så dom blev täta i kompet som bara den 8)

Jag vet inte men jag får bara en känlsa av att du hamnat i problemen med nytillverkade bitar som inte är ordentligt utprovade och testade vid fabrik.

Kanske en fördom men det är så jag känner det.... :?
tjernell

Inlägg av tjernell »

Ja känns som det är för litet.. Jag har mät prylar för att mäta och gör det på alla race motorer man plockar ihop.

Dum som man va gjorde man inte det på denna moppe.

Men va brukar man ha för spel ?
Monark med Flinta
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tjernell skrev:Just ja..
Kolvrings gapet ? någon som vet vad man brukar köra , samt kolvspel.
om jag minns rätt är det 0,05 mm kolvspel på en flinta.
kolvringarnar ändgap har jag alldrig mätt, men dom jag stoppat i och tittat på har det varit rejält stort på. typ flera tiondelar.

är cylindern konisk eller oval så skulle jag reklamera eller borra om den

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jaa... brukar det inte vara fem-sex hundradelar på en gjutjärnscylle och c:a hälften på en alucylle med kromat lopp typ Zundapp och äggmotor??
Skriv svar