Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Ja, Brattis ja..... men vad kostar dina? :lol:
Jag får fundera lite. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Bara för att det är så himla varmt och för att det är du så säljer jag en sats för 300 plus porto. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:45, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:44, redigerad totalt 1 gång.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.

Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.

Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Kan bara hålla med angående däcktryck. Jämförelsen Audi Amazon så
är det luftmotståndet inte vikten som spelar mest roll vid landsvägs körning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

volvomannen skrev:Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.

Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.

Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.


Livsfarligt råd!
Lägre förbrukning och längre livslängd ja men absolut inte bättre väghållning. Gäller även i de hastiheter som är tillåtna i Sverige.
Med 3 Bar i däcken får du avsevärt mindre anliggningsyta och uppenbar risk för bakhjulssladd. Vid våt vägbana blir det etter värre och med släpvagn bakom ännu värre.

Men säkerheten är uppenbarligen inte volvomannens eller hans däckkrängares prioritet :? :? :? :? :?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

När jag körde långlopp förr så behövdes det 3,5kg i däcken (standard däck),
Annars körde man mer på däcksidan än slitbanan i kurvorna. Sämre väghållning håller jag inte alls med om.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:44, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:43, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Du skulle haft overdrive :nod: , min drar 0,9-1,0 i (GPS) 120 kmh motorväg... :D Fis/ekonomikörning inte min grej... :sorry:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:
pangerva skrev:Men säkerheten är uppenbarligen inte volvomannens eller hans däckkrängares prioritet :? :? :? :? :?
Du tar i så du håller på och spricka :D

Om jag haft en bil av årsmodell 2007 med 163 hästar under huven, hjul som liknar breda trådrullar och kör bil och släp i 96 km/tim med negativt kultryck i ösregn så är din kritik ytterst befogad :wink:
Vadå att jag tar i, det är ju ni som håller på att trycka i så mycket tryck i däcken att de kanske vill spricka. :lol: Räcker det inte med de sprickor du redan har i däcken. :D

Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik)
Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.

Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:Fis/ekonomikörning inte min grej...[/size] :sorry:
Kunde väl tro det.... Din högerfot verkar något stressad :lol:
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik)
Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.

Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.[/quote]

Har "jobbat" nästan lika länge med racebilar. Är bakhjuls släppen verkligen
ett resultat av sämre grepp? Ju bättre grepp, ju mer får man ändra broms-
vågen så bakbromsarna tar mindre.
Skriv svar