Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.
Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.
Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.
volvomannen skrev:Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.
Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.
Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.
Livsfarligt råd!
Lägre förbrukning och längre livslängd ja men absolut inte bättre väghållning. Gäller även i de hastiheter som är tillåtna i Sverige.
Med 3 Bar i däcken får du avsevärt mindre anliggningsyta och uppenbar risk för bakhjulssladd. Vid våt vägbana blir det etter värre och med släpvagn bakom ännu värre.
Men säkerheten är uppenbarligen inte volvomannens eller hans däckkrängares prioritet
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
När jag körde långlopp förr så behövdes det 3,5kg i däcken (standard däck),
Annars körde man mer på däcksidan än slitbanan i kurvorna. Sämre väghållning håller jag inte alls med om.
pangerva skrev:Men säkerheten är uppenbarligen inte volvomannens eller hans däckkrängares prioritet
Du tar i så du håller på och spricka
Om jag haft en bil av årsmodell 2007 med 163 hästar under huven, hjul som liknar breda trådrullar och kör bil och släp i 96 km/tim med negativt kultryck i ösregn så är din kritik ytterst befogad
Vadå att jag tar i, det är ju ni som håller på att trycka i så mycket tryck i däcken att de kanske vill spricka. Räcker det inte med de sprickor du redan har i däcken.
Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik) Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.
Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik) Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.
Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.[/quote]
Har "jobbat" nästan lika länge med racebilar. Är bakhjuls släppen verkligen
ett resultat av sämre grepp? Ju bättre grepp, ju mer får man ändra broms-
vågen så bakbromsarna tar mindre.