Kolvrings gapet är mkt litet .. ska mäta det i morgon.
Kan mäta upp cylindern med , får lägga sig på lite större 6-7 hundringar kanske.. På räserbilen kör ja 14-15 hundringar
Svårt att köpa att den ska nypa när man inte åker full gas.. Kanske ska sänka tändningen ?!
Ändra kolvrings öppningen så den inte är i insugsöppningen ska göras med.
Blir en helrust på den nu.. ska rikta vevpartiet imorgon sen är det bara å vänta på delar.
Det där med att kolla tändläget är nog inte helt fel för jag läste här på forumet för en tid sedan att större förtändning orsakar varmare kolv och senare förtändning varmare avgaser
tjernell skrev:Hmm undar om man hör spikningar eller om man ska bulta fast ett koppar rör å stoppa i ett par hörselkåpor
Jag har aldrig hört spikningar i en mopedmotor och började undrade varför. I mitt fall beror det kanske på en viss hörselskada men en del av förklaringen är att frekvensen är hög. Frekvensen på spikningen styrs av kolvdiametern och ligger på i srorleksordningen 10 kHz för en 40 mm kolv. Frekvensen på en bilmotor som spikar där det är lätt att höra är mycket lägre.
I min Zündapp KS100 hörde jag tydliga spikningar och det berodde på jag monterat ett för mjukt tändstift. Det rekommenderade tändstiftet Bosch W260T1 sotade igen och blev till slut kortslutning i så det inte fungerade.
Sen hittade jag ett stift av ett annat fabrikat som jag inte förstod värmetalet på men då fungerade det bra och tändstiftet blev brunbränt. Dock kom dessa spikningar när man drog på. Jag körde inte så länge så för jag förstod att det inte bar bra och skaffade istället ett W225T1 och då blev det bra.
Det var 1972 och NGK med kopparelektrod hade inte blivit kända än.
Spikningarna lät ungefär som en bil men tydligare då ljudet överförs lättare genom dom stora kylflänsarna.
56:an skrev:I min Zündapp KS100 hörde jag tydliga spikningar och det berodde på jag monterat ett för mjukt tändstift. Det rekommenderade tändstiftet Bosch W260T1 sotade igen och blev till slut kortslutning i så det inte fungerade.
Sen hittade jag ett stift av ett annat fabrikat som jag inte förstod värmetalet på men då fungerade det bra och tändstiftet blev brunbränt. Dock kom dessa spikningar när man drog på. Jag körde inte så länge så för jag förstod att det inte bar bra och skaffade istället ett W225T1 och då blev det bra.
Det var 1972 och NGK med kopparelektrod hade inte blivit kända än.
Spikningarna lät ungefär som en bil men tydligare då ljudet överförs lättare genom dom stora kylflänsarna.
Intressant, undrar vad som egentligen hände. Att du kunde höra 10 kHz spikningar är inget konstigt, t.o.m jag kunde höra upp till ca 15 kHz en gång i tiden... KS100 gick ju dessutom tyst och fint i grunden så då är det lättare att höra än på en slutkörd Sachs. Men det kan ha varit något annat du hörde, se längre ner.
Spikningar uppkommer av att tändningen är för tidig eller att det är för varmt i förbränningsrummet (eller dålig soppa). Hög temperatur orsakas av för mager blandning eller tidig tändning.
Stiftet påverkar ju varken tändpunkten eller bränsle/luft blandningen så i ditt fall med KS100 tror jag att stiftet eller sot på stiftet helt enkelt började glöda och orsakade för tidig tändning. Rena glödtändningar är farligare än spikningar p.g.a. för tidig tändning genom att det då kan brinna i stort sett från när kolven vänder ända tills den är i topp och då blir det ett brännhål mitt i kolven där det är minst gods.