Re: 56:ans motor och mekartråd
nu pratar vi gammal amazon här.
vilka däck som helst från det här århundradet, med så högt lufttryck dom tål, har förmodligen mer väggrepp än vad amazonen behöver. och definitivt bättre än digonaldäcken som den är tillverkad för.
och jag antar att vi snackar 82.profil på däcken (165SR-15) och då blir det ju lite annat än att trycka i ett bar för mycket i ett modernt lågprofildäck.
erlan
vilka däck som helst från det här århundradet, med så högt lufttryck dom tål, har förmodligen mer väggrepp än vad amazonen behöver. och definitivt bättre än digonaldäcken som den är tillverkad för.
och jag antar att vi snackar 82.profil på däcken (165SR-15) och då blir det ju lite annat än att trycka i ett bar för mycket i ett modernt lågprofildäck.
erlan
Jag kan bromsa ner till c:a 20 km/tim och gå in en kurva sedan ut igen ut igen på högsta växeln genom bara gasa på lite försiktigt. Kan du?
Bilen är en gång såld på Liljas förresten och Liljas Bil ligger precis bakom bensinmacken du ser på bilden.
På karossidan där pedalerna sitter finns en sån där gammal rund skattekvittohållare och det sista kvittot från -72 sitter kvar. Där finns också både det gamla och det "nya" regnumret.

Bilen är en gång såld på Liljas förresten och Liljas Bil ligger precis bakom bensinmacken du ser på bilden.
På karossidan där pedalerna sitter finns en sån där gammal rund skattekvittohållare och det sista kvittot från -72 sitter kvar. Där finns också både det gamla och det "nya" regnumret.

- pangerva
- Forumsponsor
Klart jag kan56:an skrev:Jag kan bromsa ner till c:a 20 km/tim och gå in en kurva sedan ut igen ut igen på högsta växeln genom bara gasa på lite försiktigt. Kan du?![]()

En sak är vad man kan och en annan vad som är rekommendabelt. Om Amazonen gör 100 km/h vid ca 3500 rpm så har du inte mer än 700 rpm på högsta växeln vid 20 km/h och det är nog inget som rekommenderas att ens smyga igång med. Nej nu får du skärpa dig lite

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skärpa mig när jag blitt arton på nytt???
Egentligen skulle det räcka med två växlar som på en JLO och då tvåan och fyran. Syrran hade en PV Favorit på sjuttiotalet som jag hittade åt henne på en bilfirma här i stan. Den var treväxlad och tvåan räckte ganska långt både uppåt och nedåt i hastigheten. Den var också grafitgrå och sen var det inga kromlister runt rutorna.
Jag e rädd om bilen men det ska vara användbar också. Sista utvägen är det stora helgerånet

Egentligen skulle det räcka med två växlar som på en JLO och då tvåan och fyran. Syrran hade en PV Favorit på sjuttiotalet som jag hittade åt henne på en bilfirma här i stan. Den var treväxlad och tvåan räckte ganska långt både uppåt och nedåt i hastigheten. Den var också grafitgrå och sen var det inga kromlister runt rutorna.
Jag e rädd om bilen men det ska vara användbar också. Sista utvägen är det stora helgerånet

- En modern effektivare motor
Vilken trevlig Amazon du har, man blir alltid glad när man ser dom ute på vägarna.
Favorit Volvon all time
Hade själv ett gäng Amazoner när man var yngre och har vart sugen en längre tid på att skaffa en igen.
Dock så är dom ju redigt dyra nu för tiden när man kollat lite på Blocket.
Fina Ford 59:or också
Favorit Volvon all time

Hade själv ett gäng Amazoner när man var yngre och har vart sugen en längre tid på att skaffa en igen.
Dock så är dom ju redigt dyra nu för tiden när man kollat lite på Blocket.
Fina Ford 59:or också

Mopedheads / Stram Wire Sverige