Carlsson skrev:Jag antar att jag måste lossa det främre kugghjulet för drivningen, hur lossar jag det?
(Känslan jag får är förresten att den får för lite luft, kan det hjälpa att borra upp sliden?)
Kugghjulet för kedjan till bakhjulet kan du låta sitta kvar. Kolla bara så att muttern är fastdragen och inte sitter lös för det är inte bra.
Jovisst ska det hjälpa att borra upp sliden för där är en helt onödig strypning
Ta två planhyvlade träklossar, borra ett rätt stort hål, ca 20 mm, i den ena och lägg sedan sliden mellan dem och spänn "lagom" med ett par tvingar.
Hålet i sliden ska vara mitt för det borrade hålet i ena träbiten. Fyll olja i hålet och sätt en 10-11 borr i borrmaskinen och kör igenom. Var lite försiktig för det hugger innan borren går igenom.
Varför du bör göra så är för skivan är av något härdat stål. Grada sedan hålet noga och sist med en bit smärgelduk.
Du bör också kolla så att sliden är precis rak och inte böjd på nåt vis. Kolla riktigt noga med tunnt bladmått mot en rak yta ex. vis kanten på ett skjutmått.
Det ska vara helt tätt och får inte läcka för då mister du effekt.
Jag leker lite med en äggmotor just nu när jag inte håller på och blandar bränslen