Klyva Roulettemotor - Hur?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Carlsson

Klyva Roulettemotor - Hur?

Inlägg av Carlsson »

Jag har planer på att klyva motorn på min Roulette -57, för att sedan göra hålet i sliden större, pga motorn är väldigt slö.
Hur bär jag mig åt, steg för steg?
Jag har en reservdelsmotor utan förgasare och cylinder som jag kan öva på... :-)
På den kommer jag så långt att jag fått loss svänghjul, och "tandhjul" på vevstaken. (Det andra "tandhjulet" hade jag visst redan monterat bort för sisådär 20 år sen.)
Hur går jag vidare nu? Jag antar att jag måste lossa det främre kugghjulet för drivningen, hur lossar jag det?

(Känslan jag får är förresten att den får för lite luft, kan det hjälpa att borra upp sliden?)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har nåt svagt minne av att dom där fanns med 2 olika slidskivor.
husqvarna gick visst backning på att dom gick för fort.

erlan
56:an
Forumsponsor

Re: Klyva Roulettemotor - Hur?

Inlägg av 56:an »

Carlsson skrev:Jag antar att jag måste lossa det främre kugghjulet för drivningen, hur lossar jag det?

(Känslan jag får är förresten att den får för lite luft, kan det hjälpa att borra upp sliden?)
Kugghjulet för kedjan till bakhjulet kan du låta sitta kvar. Kolla bara så att muttern är fastdragen och inte sitter lös för det är inte bra.

Jovisst ska det hjälpa att borra upp sliden för där är en helt onödig strypning :wink:

Ta två planhyvlade träklossar, borra ett rätt stort hål, ca 20 mm, i den ena och lägg sedan sliden mellan dem och spänn "lagom" med ett par tvingar.

Hålet i sliden ska vara mitt för det borrade hålet i ena träbiten. Fyll olja i hålet och sätt en 10-11 borr i borrmaskinen och kör igenom. Var lite försiktig för det hugger innan borren går igenom.

Varför du bör göra så är för skivan är av något härdat stål. Grada sedan hålet noga och sist med en bit smärgelduk.

Du bör också kolla så att sliden är precis rak och inte böjd på nåt vis. Kolla riktigt noga med tunnt bladmått mot en rak yta ex. vis kanten på ett skjutmått.

Det ska vara helt tätt och får inte läcka för då mister du effekt.

Jag leker lite med en äggmotor just nu när jag inte håller på och blandar bränslen :lol:
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Tack 56:an för en ypperlig beskrivning på hur jag fixar sliden. :)

Men tyvärr har jag inte lyckats klyva motorn ännu, kan du guida mig igenom hur jag gör det med?
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det var inte så enkelt för dom är så enkla att dela på :lol:
Jag säger bara använd inga hammare mistick_badwords

men en plastklubba eller träklubba kan du använda med förstånd.

Sen är rengöring viktig. Renblåsning och tryckluft är ett måste.

Här ska du inte sätta ihop en fågelholk - det är toleranser och finmekanik det handlar om :wink:
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Du demonterar höger vevhushalva och låter växellådan sitta kvar i vä halva.
Värm med varmluftpistol vid vevlalagret på hö sida så är det lättare att dela blockhalvorna. Jag använder inte platshammare eller träklubba ej heller något annat slagverktyg. Vad du än gör banka inte på vevaxlen. Hö vevhushalva = transmissionssidan, vä vevhushalva = svänghjulssidan.
Skriv svar