Monarpeden m24 med NSU 51 zt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
antote

Inlägg av antote »

Bild

Hej!
Jag vill börja med att påpeka att detta är en lugn och långsam renovering. Jag skruvar när jag har tid och känner för det. (Ofta känner jag för det, men tiden räcker inte till...).

Det som ska göras är:
Motorn ska renoveras upp
Vajrar ska smörjas upp och eventuellt ska någon bytas
Ny kabeldragning
Ett kedjeskydd ska köpas eller tillverkas. Har någon en Monarpeden m24 med NSU tar jag tacksamt emot mått på kedjeskyddet!
Viktigast av allt: Mopeden ska hållas i det slitna bruksskick den är!

Historien bakom mopeden:
Jag har tidigare, i kronologisk ordning, haft en Yamaha DT50MX, en Yamaha FS1, en Piaggio Ciao och en Yamaha FS1 DX. Under en längre period har jag varit sugen på en äldre moped.

Mopeden köptes av en äldre man som skulle avveckla sin samling.
Först var det tänkt att mopeden bara skulle tvättas, startas upp och gå. Mannen i fråga hade nämligen haft mopeden igång ett par år (läs 5-10 år) tidigare.
Bild

Sagt och gjort. Mopeden kördes hem där den fick en ny soppaslang, lite soppa och sen var det dags att få igång den.
Mopeden startade utan problem, vilket kan tyckas vara roligt efter så många år. Härligt tänkte jag!
Bild

Tyvärr gick mopeden inte så bra som jag hade velat. Den gick rättare sagt som en påse nötter!
Avgassystemet tänkte jag och sotade ur det, men det hjälpte inte mycket heller.
Kunde det kanske vara packningar och packboxar som gett upp så den drog tjuvluft? Förgasaren fick en ordentlig tvätt och trotteln fick lite kärlek då den antagligen var lite oval tidigare.
Jag började plocka av topp och cylinder för att se om det fanns synligt slitage i lopp/på kolv eller om packningarna var slut.
Nädå, allt var i sin ordning.
MEN! Då såg jag det jag inte ville se... Vevstaken var kraftigt böjd.
Jaha ja. Vad gör jag nu då? Att hitta delar till en NSU upptäckte jag snart att det inte var så lätt.
En reservdelsmotor inhandlades redan samma vecka, eller möjligen veckan efter.
En lagom beställning gjordes från ett tyskt företag som säljer delar till NSU Quickly.
Bild

I dagsläget står mopeden utan motor, vilken ligger i så många delar jag kunde förmå :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Ägare av en Monarpeden M24 -56
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Jag köpte NSU-prylar från en firma i Tyskland men jag kan inte komma ihåg vad den hette... annars hade jag rekommenderat den. Fast det var inte jag som skulle ha grejorna. :)
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

Jag har en kompis i Herrljunga som renoverar en likadan som han köpte i Laholm

Han hade sån som 15 åring.

:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
antote

Inlägg av antote »

Lolalola: Jag vet inte vad forumreglerna säger angående att lägga ut externa länkar till företag, men jag chansar.
Firman jag köpte delar från finner man på http://www.nsu-quickly.de. Funkade riktigt fint att beställa därifrån. Det enda jag har att anmärka är att en hastighetsmätar-"dummy" jag köpte hade en liten spricka i sig.

Dan L: Trevligt trevligt. Detta är ju en moped som är betydligt mycket äldre än vad jag är van vid men framför allt betydligt mycket svårare att få tag på delar till. Men det är roligt med utmaningar :)
Din kompis kan kanske ta mått och bilder på kedjeskyddet?

Jag hoppas på att jag ska kunna lägga lite tid på motorn nu när jag är lite ledig. Vi får se vad som händer och sker helt enkelt!
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

Roligt att se någon som renoverar en nsu motor :D

J0a tyskarna har massvis med delar till dem.
har beställt några gånger från dem, alltid varit nöjd, möjligt lite höga priser på vissa saker.

Lycka till att fila bort pluggen det är ett rent helvete
:x

Ska följa dit projekt!
Användarens profilbild
kroppsdel
Kontakt:

Inlägg av kroppsdel »

Tjenare, kul att se ytterligare en M24 NSU -56 som får liv i sig. Jag köpte min pärla i vintras och har under våren renoverat motorn och bytt lite smått och gott. Nu körs den dagligen till jobbet dock inte vid regn, för jag vill ju inte att den ska bli rostig :lol:

Bild
Är det undre kedjeskyddet som du vill ha mått på eller biten som går över bakdrevet?
En del av Eskilstuna Mopedkultur
http://www.mopedkultur.se
antote

Inlägg av antote »

reggaefisken: Jodå, en del grejer var mycket billigare än från de ställen man kan få tag på dem i Sverige, men överlag var det ganska så dyra grejer!

Pluggen är ett rent helvete, ja. Blev lite av inkörningen för min "Dremel-kopia". Har hittills kostat mig 6 slipstift och ett frässtift. Men skam den som ger sig :)

kroppsdel: Trevligt! Då vet jag vem det är jag ska vända mig till med eventuella frågor? ;)
Din ser ut att vara i skick likt min.
Skyddet i fråga är det nedre.

Jag har tillgång till plåtbock upp till en meters bredd, så det ska inte vara några problem att knycka till. Bara måtten finns där! Är det i aluminium eller plåt?
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

Min dremel kopia fick jobba länge och hårt för att bli av med pluggen....

Mitt tips är att köpa äkta dremel slipstift, slet nästan mer på kopia stiften än på pluggen :cry: men med originalstiften så gick det bättre.
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Kanonfin moppe du kommit över.

Väldigt lik min även om den inte är lika komplett som din och ytterligare lite mer patinerad. Så jag hoppas på massor med detaljbilder för att få ett hum om hur vissa saker ska se ut och vara monterade. Inte för att jag ska originalrenovera, men kul att se. 8)

Jag ska ha ILO-motor på min (FEL! Pilot ska det vara. ) om jag fattat rätt så lite annorlunda motorfäste. Annars samma. M54 heter väl modellen då.

Ska bli spännande att följa ditt skruvande.
Senast redigerad av AndreasL den 08 jul 2013, 11:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
kroppsdel
Kontakt:

Inlägg av kroppsdel »

Det är bara att fråga på, jag svarar efter bästa förmåga.

Ritning på kedjeskyddet, gjord i paint och med relativt grova toleranser.
https://www.dropbox.com/s/ikl1mcx849hbvb6/ritning.png

Själv ska jag fixa ytterligare en punka på bakdäcket. Tror bestämt att det är dags att granska fälgen mer noggrant än de tidigare gångerna.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

antote skrev:Lolalola: Jag vet inte vad forumreglerna säger angående att lägga ut externa länkar till företag, men jag chansar.
Firman jag köpte delar från finner man på http://www.nsu-quickly.de. Funkade riktigt fint att beställa därifrån. Det enda jag har att anmärka är att en hastighetsmätar-"dummy" jag köpte hade en liten spricka i sig.
Japp, det är samma firma. Funkade skitbra. :)
antote

Inlägg av antote »

reggaefisken: Jo, att det kommer ta lång tid är det inget snack om.
Jag köpte "diamant-sliprullar" som jag tänkte prova. Funkar inte de så får det bli frässtål för hårdmetall, men då pratar vi en annan prisklass :/

AndreasL: Tack så mycket. Jag fastnade själv för denna när jag var hos mannen som sålde av. Gammal, patinerad moped med en trevlig charm. Och ovanlig motor dessutom :)
Jag har tyvärr ingen koll på vad densamma med ILO-motor heter.

kroppsdel: Tack för ritningen, men har lite frågor kring den.
Vilken del är det som är 30 resp 40mm?
De ovala "hålen" du har ritat in, hur ser de ut och är plåten bockad där på nåt sätt? Jag har aldrig sett kedjeskyddet på riktigt och det är svårt att avgöra utifrån de lågupplösta helhetsbilder som finns att tillgå på internet.
Skulle du kunna ta några detaljbilder?

Hoppas kunna skruva lite under veckan. Nån lite uppdatering borde jag kunna bjuda på tycker jag. Men tiden är knapp. Finns så mycket annat som tyvärr måste gå före :/

Trevlig kväll!
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Inser att jag förvirrat lite här.

M54 ska ha Pilot-motor. Inget annat.
Är det ILO på heter de M34.

Inväntar nya hjul till min så den blir rullande om än utan motor än så länge.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Det står en sån med NSU i mitt garage
En granne kom med den och frågade om jag kunde hjälpa honom att få igång den

Tyvärr hade han "gjort den fin" :cry:
Jag återkommer med bild
Användarens profilbild
kroppsdel
Kontakt:

Inlägg av kroppsdel »

antote skrev: kroppsdel: Tack för ritningen, men har lite frågor kring den.
Vilken del är det som är 30 resp 40mm?
De ovala "hålen" du har ritat in, hur ser de ut och är plåten bockad där på nåt sätt? Jag har aldrig sett kedjeskyddet på riktigt och det är svårt att avgöra utifrån de lågupplösta helhetsbilder som finns att tillgå på internet.
Skulle du kunna ta några detaljbilder?
Tjena, har varit ute och rest där av dröjsmålet.

30mm är den sidan som är parallell med marken när skyddet är monterat. De ovala hålen är nog gjorda så för att inte behöva ha så fin tolerans på måtten vid tillverkning. Inga konstiga bockningar eller något annat där förutom hålen. De är en L-formad aluplåt med 2 ovala hål på ovansidan, du klarar dig säker med att först göra ett hål och montera skyddet på moppen och markera ut vart det andra hålet ska vara. Då slipper du ta upp ovala hål vilket kan vara krångligt om man inte har rätt utrustning.
Skriv svar