Beräkna hastighet, varvtal, drevning

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
LilleK
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Jönköping

Inlägg av LilleK »

Mig veterligen är det enklaste sättet att mäta omkretsen på ett hjul är att ta diametern gånger pi.

Om man ska krångla till det så bör väl dock ett däck expandera av slungeffekten när hastigheten ökar, samtidigt som det kanske finns andra förhållanden i materialsammansättningen som gör att det minskar - exempelvis relativ vikt som ökar av högre varvtal på motorn, lufts densitet i rörelse osv. Finns säkert någon lämplig formel för att ta hänsyn till sådant också.
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

exxxakta data på den verkliga rullningsomkretsen kan man finna i
Scandinavia Tire and Rim Organisation`s (förkortas vanligen S.T.R.O.) handbok.
doch delas den endast ut till deras medlemmar. vilket är alla seriösa gummiverkstöder och däckförsäljare. men ni som är stamkunder hos en däckverkstad kan säkert få titta i den och skriva av dom dimensioner som kan vara aktuella.

mopedprogrammet som disktant funderar på finns redan, men jag har ingen länk till det kvar idatorn, och jag kommer inte ihåg vad det heter.
men som jag minns det så valde man önskad motor, och då fanns redan inlagt i programmet utväxlingsförhållandet på alla växlar på den motorn.
sen var det bara att välja däckstorlek och drevstorlekar och varvtal så kunde man se hastighet och totala utvälingsförhållandet.

för den som är intreserad borde det gå att hitta.

erlan
Skriv svar