Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

När jag var ute med amazonen för några dagar sedan kom jag på en "flygraka" vid Uråsa och skulle svänga höger in på en liten väg eftersom jag inte gillar trafiken på dom större vägarna.

Bakom då kommer en stresskörare och ska köra om mig på högersidan :shock: :shock: :shock: :shock:

Jag upptäcker detta när jag kollar i backpegeln samtidigt som jag ger tecken med körriktningsvisaren.

Mannen, i sextioårsåldern, bromsar tvärt så bilen svajar till, svänger sen vänster och gasar på och kör om på vänstersidan vilket man ska göra.

Vad ska man göra mer än och pusta ut? :roll:
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Säcken skrev:Vad är värst då, en raggarbil som kör i 80 på motorväg eller en moped som kör i 80? :research:
Beror nog på vem du frågar! 8)
Forumsponsor

fatchance skrev:.....när jag klippte en pajas som körde i 50km/h på en 80 sträcka... Tröttsamt så det räcker!!

För övrigt drog KIA:n 0,49 liter per mil. :wink:
"pajasen" kunde varit jag :?

Och jag blir lessen när du klippte noshörningen :cry:

men 0,49 är bra det går nog inte med chevan du hade då :roll:
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Om du kallar en bilist som håller hasighetsbegränsningen för "stressförare" kanske lokaltrafik vore ett bättre alternativ för dig?!

Och ifall du tycker det är rätt att systematiskt köra 30km/h långsammare än vad som står på skyltarna
bör du tänka på att underlätta för bakomvarande trafik att ta sig förbi - då du skriver att du höll på att bli omkörd på högersidan
vid en planerad högersväng kanske du bör tänka på vart du placerar ditt eget fordon på vägbanan, då det verkar vara gott om plats till höger om dig.
(Annars har jag svårt att se varför någon planerar att köra om dig på fel sida av vägen...)

Slutligen och angående min avatar, du behöver inte vara ledsen för det - det är nog ett montage... Har svårt att se att man
kan köra ihjäl en vit Noshörning med en Cheva-55 med endast dessa "lätta" plåtskador till följd.

Man lär så länge man lever! :thumb:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Mannen, i sextioårsåldern, bromsar tvärt så bilen svajar till
Han kanske hade 3 Bar i däcktryck bak :lol: :lol: :lol:
Eller inte. Men det är just vid sådana tillfälle man inte ska ha för högt tryck i framförallt bakdäcken.

Det kan hända dig också även om du kör försiktigt. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

:hmm: Det måste ha blivit nåt missförstånd här...

Jag skrev flygraka har du aldrig sett nån sån???

Det är som en extra körbana i vägrenen man inte får köra på.

Ordet stresskörare har jag hittat på själv och tycker det är ett passande ord i dagens trafik.

Stressköraren har massor av hyss för sig. T.ex. fullt ax mellan två stoppljus som oftast blir rött när man kört från grönt. Precis innan det är stopp är det full broms. Jag kommer lugnt efter och rullar sista biten samt bromsar lätt. Ingen av oss kom längre än den andra. Helt meningslöst och stressa. I städer är det oftast ett övergångsställe i kombinerat med trafikljuset. Om jag går eller kommer på cykel och har grönt hur ska jag då kunna veta om bilföraren tänker stanna om bilen kommer i full fart 50 meter före signalen?

För inte så länge sen kom jag cyklande på en parkering därför "cykelvägen" folk använder går genom den. Jag cyklade sakta och lugnt.

Helt plötsligt backade en röd bil rätt ut i fullt ax. Mitt framhjul var nära bilen och hjärtat höll på att stanna men jag hann bromsa och sätta ned foten. Då såg jag en rätt ung tjej i bilen med pluggar i öronen det var nog en sån där musikspelare. Damen tycktes inte se mig utan fortsatte backa och la i ettan och körde full fart iväg. Hon verkade upptagen och kanske stressad?

Liknande händer mer eller mindre dagligen, det verkar som det inte längre finns regler som måste efterföljas utan klara dig bäst du kan som gäller. Den som har pengar skaffar sig en modern bil med krockkuddar och försäkring som täcker allt.

Jag har inga pengar för att uppnå det, men jag är rädd om både mig själv och min Amazon.

Har du något bättre förslag än att vara både laglig och försiktig?
Forumsponsor

pangerva skrev:
56:an skrev:Mannen, i sextioårsåldern, bromsar tvärt så bilen svajar till
Han kanske hade 3 Bar i däcktryck bak :lol: :lol: :lol:
Eller inte. Men det är just vid sådana tillfälle man inte ska ha för högt tryck i framförallt bakdäcken.

Det kan hända dig också även om du kör försiktigt. :D
Oj, jag får rätta lite här...

När jag tittade i backspegeln såg jag att bilen "neg" eller "nigde" och drog lite åt sidan som bilar kan göra när man tvärbromsar.

Lufttrycket i den bilens bakdäck vet jag dock inget om. Vad gäller mina däck så tror jag inte på dig för jag har provat det i rätt många år nu. Observera att jag aldrig haft någon bil med breda lågprofilsdäck. Sen har det också med vikt, last och biltyp att göra. Audi 100:an körde jag med högt lufttryck för det är så tung bil. men 343:an bak och Fiaten bak som var framhjulsdriven räckte det med dryg ett par kilo. Sen hade jag nog två och halvt fram på dom bilarna vad jag kan minnas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det är kanske många yngre som inte vet var ordet flygraka kommer ifrån.
under det kalla kriget så byggde man vägarna raka och extra breda på en lagom lång bit så att ett stridsflygplan kunde landa och tanka och laddas om.
det korrekta namnet är väl "vägbas"

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gbas

alla jag har sett har haft ordinarie vägen gått i mitten, med extremt breda vägrener. oftast bredare än själva körbanan.

erlan
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Ja och ska man göra en högersväng på en sådan väg så ligger man ju inte och slickar mittlinjen utan utnyttjar naturligtvis vägrenen för att trafiken ska flyta smidigt. Vi måste hjälpas åt i trafiken. :D
Forumsponsor

Att du inte förstår situationen förvånar mig tompas för du är väl äldre än jag?

Jag höll mig vid vägrenen men du får läsa om igen thumb_up

Jag har haft körkort sen 1974 och jag tydligt märkt hur trafiken förändrat sig med fordonens utveckling och samhällets utveckling i övrigt. Vi människor har inte förändrats, vi är samma som tidigare. Det är det runt omkring oss som hela tiden förändras.

Förr sa man alltid att lastbilschaufförer var "vägarnas riddare" när dom blockerade omkörningar där det var olämpligt att köra om och la sig nära vägrenen när det blev fri sikt, men tänk efter, hur är det idag?

Och varför har det blivit så?
  • Bild
Här hände det då och på väg 27 mellan avfart till Uråsa kyrka och högersvängen in på den lilla vägen över Säljeryd för att komma över på väg 122 mot Linneryd och vidare Lessebo och väg 25 mot Kalmar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ur%C3%A5sa_flygbas
Forumsponsor

erlan skrev:det är kanske många yngre som inte vet var ordet flygraka kommer ifrån.
under det kalla kriget så byggde man vägarna raka och extra breda på en lagom lång bit så att ett stridsflygplan kunde landa och tanka och laddas om.
det korrekta namnet är väl "vägbas"

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gbas

alla jag har sett har haft ordinarie vägen gått i mitten, med extremt breda vägrener. oftast bredare än själva körbanan.

erlan
När jag kollar wiki över nedlagda flygbaser så ser jag direkt att det fattas flera bara här omkring där jag bor. Det har funnits minst en vägbas på väg 125 strax före Bäckebo och flera och jättestora med både hangar och kanontorn längs E66 mellan Kalmar och Mönsterås.

I dag har jag pulat lite med min senast inköpta m/42 militärcykel. Riktat kedjeskyddet och borstat kedjan som nu ligger i sketofonburken :D

Det är ett sånt där "militäroriginal" som någon bara ställt undan och inte kört civilt. Alla grejerna fanns i verktygslådan 8)

Priset 700 kr, jag brukar kunna säga nej men till en sån kan jag bara göra som lilla Barbara som hela tiden bara svara jaaaaa... :roll:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

OK 56:an du var ju där så jag litar till dina iaktagelser. :car:
Och jo, jag är några år äldre än dig men det är inget jag vill skryta med, skulle gärna vilja vara yngre... :scooter:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Angående vägbaser http://youtube.com/watch?v=PoQtnugT6A4
Angående ev. spänning vid Fält 83 Ålem, http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 17d9aef85a
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Bara undrar om det finns många körkortsägare som tror att man inte får köra på vägrenen? :roll:
Alltför ofta verkar det så, då väldigt många förare inte törs/kan/vill släppa förbi bakomvarande fordon genom att tillfälligt gå ut i vägrenen för att underlätta omkörning utan bara går ut till högerstrecket. :no_no:

Jag menar förstås inte att man ska befinna sig i vägrenen på andra sträckor än där det är säkert men ibland har man inte lust att åka så fort och då måste man ju titta lite extra i backspegeln så att man inte hindrar andra.
8)
Forumsponsor

Jag gör precis som du säger men det hjälper ju inte. Kör man 95 på en 90 väg kommer det med stor sannolikhet lastbil med släp eller en buss och ska köra om.

Kör du mindre än 10 km/h över hastighetsbegränsningen är du garanterat stoppkloss.

Här i Kalmar har dom fått sätta upp stora stopskyltar och lösa vägbulor vid en vägkorsning för att hålla nere hastigheten men det hjälper inte för dom där vägbulorna kör dom över i sån fart att far lång väg och ligger oftast utspridda över hela gatan :shock:

http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Fle ... -Galggatan

Men jag har hittat medicinen, slutat köra bil bara om det är ytterst nödvändigt :D

Sen undvika stora vägar och försöka köra när det är lite trafik :)

Men det är jag det, alla kan ju inte av olika anledningar, åsså kanske dom inte vill det heller...
Skriv svar