Justering Victoria M50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Holländaren

Justering Victoria M50

Inlägg av Holländaren »

Jag har nu äntligen fått igång Frammen igen, men den går som halvdålig.. Tänkte om man kan få nå tips här vad man ska börja justera.

Problemet är att den går bara bra när man får upp varven lite, men på låga varv är den hopplös. Man får trampa upp den till ca 15 km/t innan den orkar själv. När man väl kommer iväg så toppar den 41 km/t och det tyckte jag var helt godkänt. Men så fort det går uppför lite så tappar den varv och är bara backen nog lång så får man till slut börja trampa även på 1an. Stiftet är chokladbrun efter några km körning så jag vill tycka att bestyckningen verkar vara okej, den går inte på tok för snål på höga varv iaf.
Gasaren är en Bing 8 (1/8/2 om jag minns rätt) med bara 1 munstycke, inga luftskruvar eller sånt på den.

Tändningen är ställd på 2,5 mm (ca 25 grader) före TDC som det skulle vara enligt papprena jag har. Tyckte att det nästan var lite mycket iom att det är fast tändning men om nånting så borde det ju funka bättre på låga än på höga varv med mycket förtändning.

Tips mottages tacksamt :) Om det nu inte är så att dom bara ska vara såhär svaga...
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Levve

Inlägg av Levve »

Dom där brukar va starka som oxar. Byt packboxarna vid vevaxeln å borra upp insugningsröret å sätt dit en bingtolva från puch maxi, så ska du få se på fan.
:wink:
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jag hade isär motorn i vintras för att lagrena lät illa och har alltså precis bytt alla lager och packboxar, så dom ska väl funka tycker man.
Men jag vill också tycka att det kanske läcker nånstans. Ska kolla kompet, för kolven har jag inte bytt så det kan ju vara kolvringen som ställer till det.

Hade gärna satt dit en 12a men dom funkar inte med insuget, 12or har en annan anslutningsdiameter än 8orna. Skulle kanske gå att svarva en adapterhylsa iofs. Och insuget var redan borrat lite, kring 9 mm nu. Tror det är 6-6,5 mm original, vet inte hur dom tänkte där med att ha ett insug som är mindre än förgasaren för det kan ju inte vara optimal för gashastigheten. Hade ett till som var borrat lite mer men tror inte det hjälper så mycket i nuläget iaf :)
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Levve

Inlägg av Levve »

Då antar man att ljuddämparn är rengjord oxå eller?
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Nej jag har bara renoverat bottendelen och skrapat bort all sot från avgasporten. Men kanske skulle ha gjort det då.. Men en igensatt dämpare borde ju påverka mer på höga än på låga varv. Är som mer som ska ut genom den då :)

Kollade kompet nu och fick upp det till 6,5 kg när man trampade så man svettades. Med lite olja i cyllen blev det ca 7. Var ju inte mycket till komp men förbränningsrummet är ju gigantisk så det kanske inte blir så mycket bättre än såhär.
Nu har jag beställt nya ringar iaf, för det lär då inte skada.

Testade även med en planad topp (ca 2 mm) och då blev det strax över 8 utan olja. Ut å provköra då, den känndes faktiskt betydligt piggare än med std toppen.. Men jag hann precis lägga i 2an och så dog den.. Komp finns (fortfarende 8+), soppa finns, men gnistan är borta :evil: Testat 3 stift och det var det då inte så nån av spolarna lär väl ha farit (igen...). Verkar inte vara meningen att jag ska ha nån tändning på den här.
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Dämparen var då ren o fin iaf.. Men tändningsfelet återstår. Låter jag den stå en stund så går den igång, jag kommer några 100 meter o sen tvärdör den.
Vad less man blir :evil: Hade suttit fint just nu med ett vettigt tändsystem som det går att få tag i delar till ;) (som inte kostar lika mycket som resten av moppen)

Bytte stift, tändkabel och yttre spolen men felet kvarstår. Gissar på överslag i laddspolen.
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Levve

Inlägg av Levve »

kan vara kondensatorn oxå, :wink:
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Tror inte på kondingen, då borde den misstända istället för att bara tvärdö. Fast det kan ju vara värt ett försök iaf innan man börjar linda sin egen spole ;)
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Veteranaren

Inlägg av Veteranaren »

hade samma problem på min monarscoot innan jag plocka ner den för renovering ;) den gick kanske i 15min sen stendog den och jag fick gå hem me den :(( trodde det var kondensatorn eller tändspolen men problemet var att den som hade moppen innan mig hade inte skruvat fast brytaren ordentligt så den låg och glappa :P hehe
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Nåt med tändningen var det iaf :) Jag gjorde en egen laddspole och bytte kondensator i samma veva också, och nu är den lättstartat och dessutom starkare än nånsin.
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Skriv svar