Ljusspole som laddspole?
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
Ljusspole som laddspole?
Jag har problem med tändningen på Fram 41an (Victoria M50 med Noris tändsystem). Moppen gick ifjol men började tvärdö ibland och till slut ville den inte alls längre. Fick då punktering medans jag trampade för fullt för att försöka få igång den och hösten var framme så det blev inte mycket felsökt då.. Renoverade motorn istället med nya lager och packboxar, nu sitter den ihop igen och nu var det alltså tändningens tur. Den verkar vara stendöd, får ingen gnista öht. Har mätt lite och tändspolen är huvudmisstänkt just nu.
En ny likvärdig spole kostar 700 spänn i Tyskland och det tyckte jag var lite mycket så jag tänkte bygga om till extern spole när det ändå måste skruvas i tändningen.
Nu är då frågan... Kan det gå att använda en ljusspole som laddspole till den externa tändspolen, eller blir det för mycket/lite? Jag har nämligen en extra ljusspole som verkar vara hel o det vore ju enkelt om det gick på det viset istället för att behöva linda om tändspolen.
Nån som har testat?
En ny likvärdig spole kostar 700 spänn i Tyskland och det tyckte jag var lite mycket så jag tänkte bygga om till extern spole när det ändå måste skruvas i tändningen.
Nu är då frågan... Kan det gå att använda en ljusspole som laddspole till den externa tändspolen, eller blir det för mycket/lite? Jag har nämligen en extra ljusspole som verkar vara hel o det vore ju enkelt om det gick på det viset istället för att behöva linda om tändspolen.
Nån som har testat?
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Det här har stötts och blötts på forumet ett flertal tillfällen. Leta en stund här forumet samt på Classic Motor och Jims mekarhörna där så finner du råd.
Meningarna spretar något åt olika håll så du kanske får ta ställning till vad du tror eller inte tror på
I går var jag på veteranmarknad och hittade bl.a. en laddspole eller generatorspole till flygtändning i en back med tänddelar. Kvickt som attan köpte jag spolen för en tjuga och den ska experimenteras med, var så säkra....
Meningarna spretar något åt olika håll så du kanske får ta ställning till vad du tror eller inte tror på

I går var jag på veteranmarknad och hittade bl.a. en laddspole eller generatorspole till flygtändning i en back med tänddelar. Kvickt som attan köpte jag spolen för en tjuga och den ska experimenteras med, var så säkra....

- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
Jag hittade på classic motor att det oftast funkar så jag tror vi gör ett försök iaf. Kan ju inte gå mycket sämre än vad det gör nu iaf 
Annars har jag beställt tråd för att linda om spolen men jag vill ju ha igång moppen NU ;)

Annars har jag beställt tråd för att linda om spolen men jag vill ju ha igång moppen NU ;)
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
Det funkade
Gnistan var väl inte den våldsammaste man har sett men gnista gör den iaf. Tog en tändspole från en skoter (Bosch lite större än vad som brukar sitta på moped).
Nu är det bara soppa kvar sen går Frammen förhoppningsvis igen

Nu är det bara soppa kvar sen går Frammen förhoppningsvis igen

Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
Nu har då nånting dött här... För moppen går bara när den är kall.
Så nu blir det att linda om en spole. Men jag förstår inte riktig hur man ska linda.. Jim Lundberg skriver i 2takts boken att man ska linda åt samma håll hela tiden, men på spolen som satt så var det inte gjort så.
Så hur ska det vara? Om man börjar t.ex på vänster sida och lindar tills man kommer till andra sidan, vad händer där? Ska man dra tråden tillbaks till vänster sida (med så lite varv som möjlig alltså) och börja om därifrån, eller ska man linda tight från höger till vänster?
Så nu blir det att linda om en spole. Men jag förstår inte riktig hur man ska linda.. Jim Lundberg skriver i 2takts boken att man ska linda åt samma håll hela tiden, men på spolen som satt så var det inte gjort så.
Så hur ska det vara? Om man börjar t.ex på vänster sida och lindar tills man kommer till andra sidan, vad händer där? Ska man dra tråden tillbaks till vänster sida (med så lite varv som möjlig alltså) och börja om därifrån, eller ska man linda tight från höger till vänster?
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
Den hemmagjorda spolen levererar 
Gnistan har aldrig varit så fin som den är nu, moppen blev lättstartat och gick som aldrig förr ända tills svänghjulet lossnade ;)
Ingen höjdare med vev utan kil och så dålig gänga till svänghjulsmuttern på det
Nu står den och härdar med cylindrisk fastsättning och en stor tving.. Få se om det håller 

Gnistan har aldrig varit så fin som den är nu, moppen blev lättstartat och gick som aldrig förr ända tills svänghjulet lossnade ;)
Ingen höjdare med vev utan kil och så dålig gänga till svänghjulsmuttern på det


Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
vart får man tag i lack? Vet att det finns något företag på nätet som är specialiserade på skydd för el och liknande för industri men det vore ju roligt att höra vars du har fått tag i det.Conrad Engström skrev:Det fungerar! Var noga med isoleringen. Det är bra om man stryker på lite lack, som hindrar tråden att röra på sig.
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol
För dom som är nyfikna så kan jag lägga till att jag har använt 0,8 mm tråd och strax över 200 varv (har inte räknat exakt antal). Tändspolen är en Bosch spole från en gammal skoter.
Har inte lackat nåt, men la ordentlig med maskeringstejp imellan.
Receptet blev alltså:
Tråd: http://www.electrokit.com/koppartrad-0- ... -22m.47269
Tändspole: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 220098.htm
Kondensator: http://www.norscand.com/kondensator-gan ... c-273.aspx
Har inte lackat nåt, men la ordentlig med maskeringstejp imellan.
Receptet blev alltså:
Tråd: http://www.electrokit.com/koppartrad-0- ... -22m.47269
Tändspole: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 220098.htm
Kondensator: http://www.norscand.com/kondensator-gan ... c-273.aspx
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
- Holländaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 apr 2013, 19:20
- Ort: Harads världsmetropol