Ljusspole som laddspole?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:
Holländaren skrev:Ingen höjdare med vev utan kil och så dålig gänga till svänghjulsmuttern på det :( Nu står den och härdar med cylindrisk fastsättning och en stor tving.. Få se om det håller :)
Nej det håller inte, glöm det...
det finns faktiskt rätt tuffa cylindriska fastsättningar numer.
dom har väl 24 timmars härdningstid om jag inte minns fel.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Varför inte reparera gängan? Det skulle jag gjort....
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jo det hade ju varit det bästa, men för att göra det rätt så måste man väl plocka ur veven. Och när man precis har haft isär motorn i molekyler och satt ihop den igen så kändes det inte så lockande. Upptäckte för sent att gängan var dålig :( Men håller det inte med det här så får det antingen bli att byta vev eller repa gängan.

Men dom första resultatena ser lovande ut, den överlevde första provsvängen iaf 8) Använde Loctite 638.

Är helt nöjd nu bara det här håller.. Lättstartat som bara den, den startar så fort man släpper kopplingen medans förut så fick man trampa i minst 50 meter innan den började hosta till. Och man behöver inte längre trampa upp den i fart utan den orkar själv utan problem.
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

NRoos skrev:
Conrad Engström skrev:Det fungerar! Var noga med isoleringen. Det är bra om man stryker på lite lack, som hindrar tråden att röra på sig.
vart får man tag i lack?
Du kunde fått av mig. Jag hade flera burkar och dunkar av olika sorters lindningslacker, både nya och äldre, men lämnade hela rasket på återvinningen för något år sedan. Men jag är lika glad för det :D

Det var otäcka saker jag lovar dig... :wink:

Visst jag kan lacka nån spole idag men då får det banne mig duga med nån vanlig alkydfernissa eller nåt i den stilen :)
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Ny toppfart 44 km/t ;) Var nog lite nedförsbacke men ändå.. Den går som en raket! 8)
Och svänghjulet höll iaf dom här 4 km jag körde.
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

56:an skrev:
NRoos skrev:
Conrad Engström skrev:Det fungerar! Var noga med isoleringen. Det är bra om man stryker på lite lack, som hindrar tråden att röra på sig.
vart får man tag i lack?
Du kunde fått av mig. Jag hade flera burkar och dunkar av olika sorters lindningslacker, både nya och äldre, men lämnade hela rasket på återvinningen för något år sedan. Men jag är lika glad för det :D

Det var otäcka saker jag lovar dig... :wink:

Visst jag kan lacka nån spole idag men då får det banne mig duga med nån vanlig alkydfernissa eller nåt i den stilen :)
Tusan! :x Nä men det är väl inte så ofta man behöver linda en spole men det hade somsagt varit kul att veta vars man får tag på det om man nån gång skulle behöva.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Chellack, Använde vi på ASEA. Kvistlack är samma sak, fast blaskigare. Jag har ett kilo flingor som skall lösas i sprit. Tillräckligt tjock blandning är fint som packningsklister
Skriv svar