trimma ilo
- Veteranaren
trimma ilo
hej! ska snart updatera min setup på monarpeden med en annan cylinder som ska borras till 40mm (vill inte röra tysken då den är för dyr att experimentera med) och kommer då ha följande setup:
orginal cylinder uppborrad till 40mm och pluggen bortagen (lite filad i avgas)
planad topp 2mm
17mm bing ubåt
då är min fråga är det värt och köpa en effektdämpare eller behöver jag trimma mer för att känna skillnad mellan orginal och effektdämparen med det "lilla" trim jag har??
Tacksam för svar!!
orginal cylinder uppborrad till 40mm och pluggen bortagen (lite filad i avgas)
planad topp 2mm
17mm bing ubåt
då är min fråga är det värt och köpa en effektdämpare eller behöver jag trimma mer för att känna skillnad mellan orginal och effektdämparen med det "lilla" trim jag har??
Tacksam för svar!!
Jag skulle bli förvånad om det inte ger en märkbar förbättring med ett bättre avgassystem. Speciellt som du bearbetar motorn för högre varv än original. Det blir inget rikigt ryt i 2T motorer förrän avgassystemet hjälper till aktivt. Det finns ju effektiva trimdämpare som ser originalaktiga och diskreta ut som t.ex. Jamarcol 28 mm eller 32 mm.
Rena högeffektdämpare låter som tusan och är inte roliga att köra med annat än om det ska gå så fort som möjligt men det blir jobbigt i längden. Jag har en moppe med 36 mm högeffektdämpare och har satt ett spjäll längst bak för att ha möjlighet att köra tyst när jag vill det.

Rena högeffektdämpare låter som tusan och är inte roliga att köra med annat än om det ska gå så fort som möjligt men det blir jobbigt i längden. Jag har en moppe med 36 mm högeffektdämpare och har satt ett spjäll längst bak för att ha möjlighet att köra tyst när jag vill det.
- Veteranaren
skulle du kunna va snäll och visa vart man köper sådana som ser orginal ut?Micke S skrev:Jag skulle bli förvånad om det inte ger en märkbar förbättring med ett bättre avgassystem. Speciellt som du bearbetar motorn för högre varv än original. Det blir inget rikigt ryt i 2T motorer förrän avgassystemet hjälper till aktivt. Det finns ju effektiva trimdämpare som ser originalaktiga och diskreta ut som t.ex. Jamarcol 28 mm eller 32 mm.
Rena högeffektdämpare låter som tusan och är inte roliga att köra med annat än om det ska gå så fort som möjligt men det blir jobbigt i längden.

Jag har köpt härifrån men det finns säkert fler som säljer dem. 32 mm dämparen räcker åtminstone till 70 km/h, vet dock ej vart gränsen ligger. Det man får tänka på är att första röret har lagom längd om du bara köper dämparen.
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Page/ ... d=jamarcol
- Veteranaren
man tackarMicke S skrev:Jag har köpt härifrån men det finns säkert fler som säljer dem. 32 mm dämparen räcker åtminstone till 70 km/h, vet dock ej vart gränsen ligger. Det man får tänka på är att första röret har lagom längd om du bara köper dämparen.

- Veteranaren
blir ju ett problem ilo kröken har ju en anslutning på 28mm så det får bli en sådan http://shop.ettansmopeder.se/ljuddampar ... omad/601-0
Normalt är Sachs Ljuddämparen 28 anslutning och 60 mm i diameter
3,8 ps dämparen har 28 anslutning och är 65 i diameter
Och 32 mm dämparen är 70 mm i diameter!
Äldre DBS hade 65 mm dämpare och funkar väldigt bra till trimmade cyllar!
Men vet inte hur den där 65 mm dämparen är i jämförelse...
Har för mig att det finns adapter för 28 krök till 32 dämp!!!!!
- Veteranaren
hmm intressant undrar hur en sådan adapter ser utPerka skrev:Normalt är Sachs Ljuddämparen 28 anslutning och 60 mm i diameter

Det borde bara vara en hylsa med måtten 32/28. En 30 mm bred remsa med 2 mm aluplåt borde fungera fint och är lätt att forma.Veteranaren skrev:hmm intressant undrar hur en sådan adapter ser utPerka skrev:Normalt är Sachs Ljuddämparen 28 anslutning och 60 mm i diameter
- Veteranaren
aa 59kr http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... 0moped.pdfPerka skrev:Visste väl att hade sett övergång någonstans!
Lelles har adapter 28/32
Stor varning för 28 mm Jamarcoldämparen från Ettans mopeder. Testade en sådan och konstaterade att motorn blev lam och surade ner. Det är 32 mm dämparen som gäller och som är stämplad Jamarcol. Undrar om 28 mm dämparen ens var av rätt fabrikat, den saknade stämpel och var alllmänt dumt uppbyggd med t.ex. ett 8 mm hål bak. Det kan möjligen räcka på en gammal otrimmad enpetare.