Hej svejs! Försöker hjälpa en bekant som har en Örnen -56, mod. 110 av vad jag kan se på http://mo-ped.se/moped/orn110h.htm Den startar och går med gas men dör, "bööar", när han ska köra iväg eller sänker på varvtalet. Bränslenålen är bytt och nya kulor till magnapullstarten. I fjol gick den innan problem med växlarna och sedan dess stått under vintern utan att ha tömt tanken- Ny bensin finns och förgasare rengjord, dock utan ordentlig rengöring - torkat ren. Är det någon inställning på förgasaren eller annat som ni kommer att tänka på? Jag är eventuellt spekulant på han fina Örnen men vore ju bra om det gick att lösa vad som är felet.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Gr ... m?ca=4&w=1
http://imageshack.us/g/543/pyzx.jpg/
Ursäkta de små bilderna...
Örnen mod. 110 -56 "bööar"
Re: Örnen mod. 110 -56 "bööar"
Bytt till vad?Trollhem skrev:...Bränslenålen är bytt...
Byta trottelnål till vilken-som-helst funkar bara om man har tur på en lite större förgasare. Här är det noga, nålmunstycke och nål måste ovillkorligen passa ihop. Gör det inte får man experimentera fram nåt som funkar.
Motor till en Agria motorhacka ser jag.... Den är treväxlad?

-
jag ställer ochså frågan? bytt bränslenål? vilken bränslenål.
trottelnålen,flottörnålen eller nålen i det ställbara munstycket?
och vilken misstanke om fel gjorde att den blev utbytt?
annars skulle jag felsöka i följande ordning:
1. grundlig rengöring av förgasare, blåsa alla kanaler med tryckluft.
ev kolla med den motorsåg/gräsklipparreparatör jag brukar anlita om dom kan ultraljudstvätta förgasaren.
2. kontroll och justering av tändningen. frågan är hur den ska ställas in.
om inte jag gissar fel så är det där en jordfräsmotor. och då stämmer nog inte rekomenderade värden när den går lätt och dessutom andas lättare genom pipan.
3.koll så den inte drar tjuvluft.inkl. koll av packboxar.
skulle inget av ovanstående hjälpa så är det dags att forska hur ostrypta NSUmotorer var bestyckade i tyskland. det kanske behövs en annan förgasarbestyckning eller en annan förgasare.
en jordfräs är väl inte i behov av snabba gaspådrag, det kanske var tur att den funkade förra året?
erlan
trottelnålen,flottörnålen eller nålen i det ställbara munstycket?
och vilken misstanke om fel gjorde att den blev utbytt?
annars skulle jag felsöka i följande ordning:
1. grundlig rengöring av förgasare, blåsa alla kanaler med tryckluft.
ev kolla med den motorsåg/gräsklipparreparatör jag brukar anlita om dom kan ultraljudstvätta förgasaren.
2. kontroll och justering av tändningen. frågan är hur den ska ställas in.
om inte jag gissar fel så är det där en jordfräsmotor. och då stämmer nog inte rekomenderade värden när den går lätt och dessutom andas lättare genom pipan.
3.koll så den inte drar tjuvluft.inkl. koll av packboxar.
skulle inget av ovanstående hjälpa så är det dags att forska hur ostrypta NSUmotorer var bestyckade i tyskland. det kanske behövs en annan förgasarbestyckning eller en annan förgasare.
en jordfräs är väl inte i behov av snabba gaspådrag, det kanske var tur att den funkade förra året?
erlan
-
Tydligen var det så, att det var ett "jack" i trottelnålen så det är den som är bytt. Nålen byttes genom den förra ägarens förslag, där han även påpekade att byta bränslet. Alltså ingen märkbar förbättring med den nya trottelnålen. Han ska kontakta den förra ägaren om han har en annan förgasare att testa med då denne har åtskilliga motorer och mopeder i Njurunda. Jag får återkomma när den är bytt eller när ovanstående tips är åtgärdat vilket jag hoppas på, att den startar igång. Tack för edra tips.