Cylinderfråga Husqvarna D-motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Cylinderfråga Husqvarna D-motor

Inlägg av Hakan »

Någon som vet vad den med med det större insugporten är för cylle ?
De andra cyllarna jag har har pyttelitet hål även i loppet och den jag undrar över är betydligt större. Den är inte upptagen som bonnatrim utan ser ut vara fabriksgjord. Eller det skiljer helt enkelt på årsmodeller? Det har suttit en plugg i insuget som är borta.

Otrimmat original
Bild
Bild

Trimmad
Bild
Bild

Side by side
Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag kan inte bedöma nåt men vet att det fanns piratcylindrar som reservdel. Kan det inte vara en sån?
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

56:an skrev:Jag kan inte bedöma nåt men vet att det fanns piratcylindrar som reservdel. Kan det inte vara en sån?
Tanken har funnits där då anslutningen för förgasaren ser lite annorlunda ut.
Lite intressant att båda cyllarna är stämplade likadant i ovankant vad gäller kolvklassningen "A" alt "B"
Snackade med Brattis idag om det ,men han hade aldrig hört talas om en sådan cylle.Knepigt eller ?
Bild
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Ser bra ut, den med stora insuget alltså! :D

Har du bilder på avgasportarna också, kan vara skoj att se!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Kan den ha tillhört en exportmoped?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Raketsport skrev:Kan den ha tillhört en exportmoped?
Kan så vara, men varför har den varit pluggad då? :hmm:
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Avgasporten är inte samma på "trimmcyllen" som std.

Std cylle avgasport från ovankant på porten till ovankant cylle = 31,5mm
Bild

"Trimm cylle" avgasport från ovankant på porten till ovankant cylle = 28 mm
Bild

Detta har jag inte sett tidigare, ska fixa en gradskiva och mäta durationerna och jämföra dessa två cyllar.
Ska bli intressant att testa denna "trimm cylle" den är nyborrad av Simtus då jag hade en sprillans ny 1a ÖD kolv liggandes ,troligtvis en tysktillverkad kolv då det står Spiel 0,05 på den, alltså inget "Asia Made" :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Duration på avgasporten på den filade ser ut att hamna på runt 155 grader.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Micke S skrev:Duration på avgasporten på den filade ser ut att hamna på runt 155 grader.
Detta kan jag nada om, vet inte vad som är bra eller dåligt.

Så nu blir det att Googla å läsa på för att lära sig lite mer.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Avgas duration = 146gr, men just nu säger det inte mig något eftersom jag inte pysslat med detta tidigare. :?
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Antar att du har mätt hur många vevaxelgrader det är från att avgasporten precis börjar öppna till den precis stänger. Det är alltså bara överkanten på porten som är av intresse för durationen.

Sedan måste det förstås flöda tillräckligt för det önskade varvtalet vilket styrs av höjden och bredden (och formen) på porten.

Jag är själv grön på detta och använde Excelbladet Rexxys Fartdåren för att uppskatta durationen på din cylinder och hamnade ungefär rätt. Men det finns ett antal obekanta saker för mig som gjorde att jag inte kunde få det lika exakt som när du mäter. Om det värde du har mätt och tabellen stämmer verkar varvtalet kunna vara ungefär som en Grålletraktor :lol:

Om du Googlar på Rexxys Fartdåren så hittar du den för nedladdning. Förhållande mellan RPM och duration ser ut som i bilden nedan. Jag vågar inte säga om det är helt korrekt eller ej men någon borde ju ha reagerat om det inte stämmer.


Bild
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Glöm det där med duration = visst varvtal, det är
tid/area som betyder något.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Skunkworkz skrev:Glöm det där med duration = visst varvtal, det är
tid/area som betyder något.
Duration är ju ett mått på tiden som porten är öppen även om det anges i grader. T.ex. betyder 180 grader betyder att porten är öppen halva tiden.

Det är lättare att mäta och räkna med grader än tid eftersom durationen är oberoende av varvtalet än att t.ex. mäta upp att porten är öppen X antal ms vid 10 000 RPM.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?

Hmm använder jag Rexxys program får jag fram 151gr .
Nu gör jag något galet :lol:

Original avgasport 128gr enl Ryxxy
Senast redigerad av Hakan den 03 aug 2013, 17:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Hakan skrev:Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?
Ja så skulle jag också ha räknat. Men någon riktig 2T trimmare kanske kan komma in och tala om vad som gäller vid mätning med gradskiva om det inte är rätt tänkt.

Det som kan vara lite lurt och gör att jag inte är 100% säker är att på 4T relaterar man ofta öppning och stängning till olika lägen på kolven.

Men om din mätning matchar med korrekta värden som du matar in i Rexxys Fartdåren är saken klar.

Som du ser på bilden nedan anger man fyra olika referenser för samma kamaxel ATDC, BTDC, BBDC och ABDC och det påverkar förstås hur man räknar fram antalet grader relativt en 360 graders skiva. I 4T fallet beror det antagligen på att kammen roterar med halva hastigheten relativt vevaxeln att man anger på det sättet.

En grad BBDC är ju i praktiken samma sak som 179 grader ATDC.

Bild
Skriv svar