Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja det var säkert samma grejor i dom fram till b20 kom.men b18 tillverkades långt in på -70talet till militären.

erlan
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

erlan skrev:
tompas11 skrev:Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.

Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll. :D
jag har nått svagt minne av att det skulle finnas en gjutning som även tålde 2,2 liter. tror det var precis i övergången mellan B18 och B20.

erlan
74 och 75:ans B 20 som kan identifieras med att dom har 8 bultat svänghjul har samma kolvtapp som dom tidiga B21:orna dom motorerna kan man borra till 2,2 liter (B21 överdimension på kolvar)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:33, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:33, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Gissar att det fanns 9 liter kvar i tanken. :)
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

inte för o va gnällig men pölandet med o blanda egen soppa tycker ja verkar ganska arbetssam så då får de gärna kosta nån krona mer på macken. 0,83 som du skriver e väl ingen supersnål förbrukning? 142:an ja hade med frisk motor körde man på 0,8 om man var lagom lugn på gasen vilket ja förmodar du också är.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Nå 14 liter kvar bör ligga närmare sanningen. :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:31, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om du börjar "tvätta" motorn invändigt bör du nog byta oljefilter för där samlas liksom skiten.
det där är en klassiker bland dom som höll på med tunga fordon på 70-talet när speciella oljor för turbodiselmotorer började komma. dom oljorna innehöll för den tiden jättestora mängder tvättande tillsatser.
den oljan var det dom som hälld i sina gamla personbilsdieslar som gått x antal tiotusen mil. ofta blev resultatet att efter 10-20 mil så var det tvärstopp i oljefilter och oljekanaler och motorn havererade.

en gammal volvo stötsångsmotor vill helst ha olja med API-beteckning SF varken bättre eller sämre. där tillsatte man nämligen (om jag minns rätt) zink i olja för att kamaxlarna skulle hålla bättre. denna tillsats fick man senare ta bort pga miljöskäl. räknas nämligen till tungmetallerna. SF-olja finns dock hos vissa tillverkare specialicerade på veteranbilsoljor.

orsaken till att du späder oljan är väl att ditt gamla avfettningsmedel inte hinner brinna upp. det behäver nog en mycket tidigare tändtidpunkt. och det kan du inte ha med den höga kompresionen.

när du använder volvos gamla sätt att ställa tändningen så bör du även kolla så att centrifugalförställningenen ligger inom rekomenderade värden. d.v.s att den börjar förställa vid rätt varv, och inte är fullt förställd på för tidigt varvtal.
fjädrarna där har ju några år på nacken.
en betydligt säkrare metod är att varva upp motorn till den inte förställer mer (med vakumslangen bortkopplad som vanligt) och sedan ställa på så kallad max förställning. 34 grader brukar vara vettigt utgångsläge där, det brukar funka på dom flesta motorer.

om det vore mina grejor så skulle jag börja med 50/50 bensin och e85 i amazonen och blanda den gamla avfettningen med diesel och köra upp den i nån gammal traktor eller värmaren till verkstaden.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

erlan skrev: det behäver nog en mycket tidigare tändtidpunkt. och det kan du inte ha med den höga kompresionen.
Tycker du den är hög på en B18? snarare dåligt/vassa kanter i förbränningsrummet.... 8)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.....
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:30, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:30, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar