Jo, det ser ut att vara 6111-7. Jag hävdar dock att du bör byta kulring och lagerskål också; nya delar skall slitas in mot nya delar. Övre lagerskål: 6111-5, kulring: 1508.
Vid monteringsnummer 80691 blir det ett annat styrlager, 6115-, och 1972 kommer det tydligen ett annat igen.
Rolle skrev:Jo, det ser ut att vara 6111-7. Jag hävdar dock att du bör byta kulring och lagerskål också; nya delar skall slitas in mot nya delar. Övre lagerskål: 6111-5, kulring: 1508.
I princip håller jag med men eftersom detta gäller det övre lagret har jag en lite annan inställning.
Det undre lagret ligger under konstant tryck och i ständig kontakt, endast separerat av den fettfilm som bör finnas.
Det övre lagret lever lite lättare och ska egentligen bara ta ut det lilla spel som måste finnas för att inte gå för tungt eller upplevas som glapp.
Om jag hittar en komplett lagersats blir det kanske ett sådant byte, annars nöjer jag mig med att bara byta den fasta lagerskålen.
Rolle skrev:Jo, det ser ut att vara 6111-7. Jag hävdar dock att du bör byta kulring och lagerskål också; nya delar skall slitas in mot nya delar. Övre lagerskål: 6111-5, kulring: 1508.
I princip håller jag med men eftersom detta gäller det övre lagret har jag en lite annan inställning.
Det undre lagret ligger under konstant tryck och i ständig kontakt, endast separerat av den fettfilm som bör finnas.
Det övre lagret lever lite lättare och ska egentligen bara ta ut det lilla spel som måste finnas för att inte gå för tungt eller upplevas som glapp.
Om jag hittar en komplett lagersats blir det kanske ett sådant byte, annars nöjer jag mig med att bara byta den fasta lagerskålen.
Nej, nej coolvette du gör en tankevurpa här...
Det är precis som Rolle hänvisar till och han har faktiskt påfallande ofta rätt har jag upptäckt....
Det är precis tvärtom och det är det övre kullagret som har den största påfrestningen därför att belastningen ligger på konans spets som så ofta brister eller trasas sönder på den äldre typen. Jag har faktiskt upptäckt det felet även på lågmilade gamla mopeder så lagret är helt enkelt för klent precis som MCB skriver i meddelandet.
Jag är ganska säker på att jag har ett fint komplett lager åt dig av den nyare typen och jag skickar det gärna helt kostnadsfritt till dig, så bara PM:a namn och adress så kommer det till dig om ett par dagar
56:an skrev:
Nej, nej coolvette du gör en tankevurpa här...
Det är precis som Rolle hänvisar till och han har faktiskt påfallande ofta rätt har jag upptäckt....
Det är precis tvärtom och det är det övre kullagret som har den största påfrestningen därför att belastningen ligger på konans spets som så ofta brister eller trasas sönder på den äldre typen. Jag har faktiskt upptäckt det felet även på lågmilade gamla mopeder så lagret är helt enkelt för klent precis som MCB skriver i meddelandet.
Jag är ganska säker på att jag har ett fint komplett lager åt dig av den nyare typen och jag skickar det gärna helt kostnadsfritt till dig, så bara PM:a namn och adress så kommer det till dig om ett par dagar
Ok, jag fattar sammanhanget.
Då fattar jag varför min övre lagerskål ser ut som på bilden överst.
Tackar för erbjudandet, dock har jag ju inte kvar min 50S, har en 1209´a som pysslas om lite granna.
Låt mig kolla styrlagerna på den och återkomma om behovet kvarstår och erbjudandet kvarstår.
Det går ju att ställa sig frågan: Var det nya lagret så bra egentligen? Jag gillar det då inte.
Nymans och MCB, kanske också Monark, hade gemensamt det i servicemeddelandet omtalade gamla styrlagret i mer än 20 år, innan MCB beslutade sig för förändring. Styrlagret som sedan kom skulle vara inkludera både cyklar, mopeder och transportcyklar, som tidigare haft- om jag minns rätt nu- ett förstärkt styrlager. Det måste ha varit ett riktigt misstag utav MCB?
Det nya styrlagret kom runt 1976 att ersättas av ett annat, för att åter under 80-talet bli ersatt. Ett mönster kan nästan urskiljas, eller kanske rentav sanningen.
1972 års styrlager är ganska likt föregångaren; den platta kulringen är den utmärkande förändringen. Ponera nu, att MCB av ekonomiska skäl såg att det gick att göra undre lagerskålen plattare utan att behöva förändra konor och kulringar. Material kostar. Är detta sanningen, så försökte MCB göra allt för att konsumenten inte skulle få en cykel med okulärt märkbar sämre kvalitet och att den utlovade 10-årsgarantin skulle vara möjlig att behålla.
Rolle skrev:Det går ju att ställa sig frågan: Var det nya lagret så bra egentligen? Jag gillar det då inte.
...1972 års styrlager är ganska likt föregångaren; den platta kulringen är den utmärkande förändringen.
Hejda dig lite nu Rolle, det är just kulringen och konan som är förbättringen.
Genom att få lagringen längre ut i periferin har styrlagret blivit kraftigare.
Låt gå för att kulornas storlek blivit mindre, men hade man inte minskat kulorna hade lagret förvisso blivit ännu kraftigare men samtidigt fått en klumpig storlek och det vill man ju inte ha för utseendet skull