Ny på mopeder

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
davidkanske

Ny på mopeder

Inlägg av davidkanske »

Hej! Jag är ny här på raketsport och har funderat på om man ska börja hålla på med mopeder. Jag vet att jag ska köpa en moped, en puch dakota eller något i puch serien som ser ut som en dakota. Har även funderat på att renovera upp en för det ser riktigt kul ut, men sen kommer det knepiga... Jag är bara 14 år och är helt grön när det gäller motorer och mopeder. Är det svårt att mecka med en moppe, vad ska man ha för något om man ska renovera något som en dakota första gången? Kom gärna med förslag och länkar! MVH david :)
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Med ett sjujäkla intresse och stor vilja att lära samt att du kan tillåta dig att göra misstag så kan du komma långt. :wink:
Användarens profilbild
davidkanske

Inlägg av davidkanske »

Låter som att det kan vara något för mig!! :o

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska ha för något :/ Inte allt för dyr.. Har kollat på blocket för fullt!
antote

Inlägg av antote »

En av mina första mopeder var en Yamaha FS1. Värt att kolla på tycker jag.
Må hända att en moped av dess slag inte har samma "själ" som en gammal puch, men reservdelar finns det gott om och det är i min uppfattning betydligt mycket billigare. (Med reservation för fel då jag aldrig ägt en puch).
Där har du ett liknande utseende om du ser till dakotan som du nämnde (lyncha inte mig alla puch-fantaster) med en lättskruvad motor och övrigt när det gäller ram osv.

Ett smakprov på de jag ägt:

Första FS1:an vid inköp
Bild

Samma vid försäljning
Bild

FS1:a nr 2 jag ägt. DX (Deluxe?) med skivbroms fram. Även något längre tror jag. Bild från försäljningsannons
Bild

PS. Jag har även en hel del sprängskisser och dylikt till dessa. DS.

Mvh Anders
Ägare av en Monarpeden M24 -56
Användarens profilbild
davidkanske

Inlägg av davidkanske »

Jo det vore kanske något att satsa på då jag inte är vidare duktig på motorer. :wink:
Det känns som att en dakota (eller vilken puch som helst) är mer något för mig eftersom andra i min släkt har hållt på med gamla puch. Ska kolla in några "fisettor" lite så får vi se vad som händer :D
Användarens profilbild
davidkanske

Inlägg av davidkanske »

http://mobil.blocket.se/vastmanland/Puc ... m?ca=6&w=2

Skulle det kunna vara någon nybörjar moped? :)
Monarscoot

Inlägg av Monarscoot »

Hej och välkommen! Oavsett vilken moped du väljer, så länge den är hyfsat gammal, kommer du kunna få svar på precis ALLT här. Jag var också helt grön på mopeder när jag först kikade in på detta forum men nu står en moped färdigrenoverad och jag letar nytt projekt :)

Jag röstar på Dakota med hjärtat men FS1 är bra de med. Köp bara inte en som är FÖR risig. Det skiljer inte allt för mycket i pris mellan en i körbart skick och rena vrak och vrak kan göra att man tappar sugen.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Hjärtligt välkommen till forumet davidkanske jättekul med lite ungt blod i veteranmoppekretsen, tror nog du kan ha rätt skoj med moppehobbyn, håller med Monarscoot ang modellvalet..hjärtat ligger ju närmast puchen, men oavsett vicket märke det blir på veteranen så tror jag nog du kommer att trivas bland oss här.. 8) å va inte rädd å fråga kunskapen bland forumanvändarna här är stor :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om du har bekanta som kan och vill lära dig skruva puch så köp en sån.
annars köp nåt det finns verkstadshandbok till.

erlan
Användarens profilbild
davidkanske

Inlägg av davidkanske »

Tack för alla tips!! :lol:
Jag har kollat upp en hel del mopeder nu och även reservdelar :) Jag kollade även efter instruktionsbok för olika sorters puch och såg då att det fanns på puchverkstan.se :P
Så tyvärr alla fs1 fantaster men det lutar mot en gammal fin puch av något slag. :wink:
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Har följt tråden lite, och hälsar dig också välkommen. Klart du ska ha en Puch. Köper du en Dakota finns allt att få tag på, inte bara nytt utan även begagnat. Men jag ansluter till någons råd ovan, köp inte nån som är för dålig, försök hitta en komplett.
Dakota 3000 som du visade på blocketannons är ingen dålig moppe, men just den är kanske värd 2000 kr, och det är mycket jobb att få den i ordning. När det gäller Puch så tycker jag att du dessutom ska köpa en med samma ram och motornr, lägger du ner pengar sen på att renovera så får du mer betalt när du säljer om motorn inte är bytt.

Lycka till, och som tidigare sagts, frågar man vänligt på detta forum så får du all hjälp du behöver.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Alla vi på forumet har varit nybörjare, så du är inget undantag. ;)
Jag lärde mig skruva när jag var 15. Lärde mig mest genom att prova mig fram, och fråga runt på nätet.

Som nämnt, misstag kommer du göra. Så det ska du lära dig av!
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Köp en Puch så behöver du inte skruva, bara tanka å byta bakdäck ibland :wink:
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Ja du Säcken, varför bara bakdäck :drewl:
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Blir ofta så när man sitter i garaget på vintern å eldar i kaminen, man tar några järn å blir lite gasnödig då ryker dä lätt ett bakhjul eller 2 :wink:
För det första vill man ju inte öppna porten å släppa ut värmen å för det andra kan man ju åka fast om man kör ute, så en brinn ut i garaget är enda alternativet. [badair]
Skriv svar