Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

zappafan skrev:
erlan skrev: det behäver nog en mycket tidigare tändtidpunkt. och det kan du inte ha med den höga kompresionen.
Tycker du den är hög på en B18? snarare dåligt/vassa kanter i förbränningsrummet.... 8)
ja, den är hög jämfört med fotogenmotorer.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Såna här bilar känner jag till [flirt]

http://www.volvo300mania.com/forum-uk/v ... &t=8815url

Här är en bild länkad från ovan projekt och där kan man se att Volvo B14 motorn (Renault) inte har den där besvärande 90 graderskanten som finns i förbränningsrummet på den svenska B18 motorn och den lilla kant som finns går nog rätt enkelt att fasa av utan att sänka kompressionen nämnvärt.

Bild
här har du även en annan vinkel på ventilerna och taket på förbränningsrummet. det ger en bättre förbränning. B18 förbränningsrum är mer som ett badkar. svårare att få bra förbränning.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev: :oops: Nu vill jag inte ändra nåt men en sån där sugande vevhusventilation typ prylarna på bilden kopplad till toppen av luftrenaren och en strypventil på insugsrörets vacuumuttag kanske inte vore så dum idé alls? :roll: :hmm:
tyvärr passar det inte att flytta över delarna till vevhusventilationen.
det är olika diameter på hålen i blocken dom är instuckna i.

erlan
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

största fördelen med hemisfäriska förbränningsrum är ett mycket bättre gasflöde. har inte synat varken peugeot eller fiat. men hade en cortina-lotus i min ungdom. vill doch minnas att dom förbränningsrummen var lite fusk. dom var inte exakt klotformade. det brukar bli problem att få tillräkligt hög komp då. kolvarna bör vara plana på toppen för att inte störa förbränningen.

numer har dom flesta motorer antingen en dubbel kilform eller en hjärtform på förbränningsrummen.

erlan
Forumsponsor

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

du lyckades pricka rätt årsmodell till och med.
ägaren före mig körde dragracing med den jag hade.
14.86 och 134 i slutfart om jag minns rätt var bästa tid. kördes i O/standard.

jag fick gashäng när jag frivarvade den motorn en gång. minns hur varvräknarnålen stannade och lade sig still på 8000 rpm innan jag han få handen till tändningsnyckeln. men det klarade den motorn utan problem.
om någon behöver hjälp med nån liknande motor kan jag rekomendera FRacing i Kjula utanför eskilstuna. i alla fall om Aulis Puutanen forfarande håller på.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

56:an skrev: På min motor går vevhusventilationen som ett rör rätt ner i backen. Om man då ändrar bränsle till nåt som inte förbränns lika bra så blir det gaser i motorn liksom jag ändrar mitt bränsle till exempelvil kål och då får jag massor gaser i magen och liksom motorn kan lukta illa :oops:

Nu vill jag inte ändra nåt men en sån där sugande vevhusventilation typ prylarna på bilden kopplad till toppen av luftrenaren och en strypventil på insugsrörets vacuumuttag kanske inte vore så dum idé alls? :roll:
En väl fungerande sluten vevhusventilation ger flera fördelar.
För trettio år sedan hade jag en Volvo 144 med B20-motorsom läckte olja från bakre vevaxeltätningen. Min chef var föga imponerad då det läckte mycket olja på firmans asfalt och bildade fula fläckar...
Motorn hade sluten vevhusventilation och av en händelse såg jag en dag att slangen mellan block och luftrenare (om jag minns rätt) var helt uppfläkt på undersidan så undertrycket som skulle dra ut vevhusgaserna från vevhuset var helt satt ur spel, inget undertryck alls kunde uppstå.

Detta betydde dock inget för mig, jag körde vidare, fyllde upp med olja och stod ut med kommentarerna om läckaget.

För att slippa eventuella påpekande byttes slangen inför en besiktning och vips, i ett slag slutade motorns oljeläckage!

Förklaringen fick jag av en mekaniker som sett det tidigare: utan fungerande undertryck i motorn hamnade vevaxelns filttätning fel och kunde inte täta.
Med ny slang och fungerande undertryck sögs tätningen tillbaka till sitt läge och läckaget slutade.
Amarace

Inlägg av Amarace »

Coolvette, vevhusventilationen är känsligt, men dock mysko hur det blev för dig, via flamfällan/burken på sidan av blocket sugs nämligen luft in från luftburken, så även fast slangen är dålig skulle den ju kunna suga in där, ut ifrån motorn går det sedan via oljepåfyllningslocket ut till en strypt nippel på insuget (sugs alltså in för att "förbrännas").
(det är på B20, det som fanns till B18 är tvärtom, alltså in genom oljepåfyllningslocket, och ut genom sidan på blocket)
Forumsponsor

...............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:27, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:26, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

.........
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har nåt minne av att någon har sagt att husqvarna fick backning på
dom mopederna för att dom gick för fort. och då minskade man hålet i slidskivan.
på en bilmotor med brytartändning kan en svag tändspole göra att det
slutar varva utan synbar anledning.
men vet inte om det kan bli så på en magnettändning.

erlan
Forumsponsor

............
Skriv svar