Drevning flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Husqvarna 1247

Drevning flinta

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !! Vad är lämplig drevning på en compact med flinta motor med orginal 28kugg bak och vilka olika drev finns??
Det känns onödigt att köpa alla bara för att prova sig fram till nån bra kombination vill även veta om det är lönt att dra pluggen OBS!! jag är inte ute efter att ha nåt super trimmat vill bara ha lite sprutt på prylarna... <!-- </EdIndex> --></div>
Ullen

Inlägg av Ullen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du 28 bak är det nästa steget att dreva fram.
Observera att framdrevet till de 2 växlade inte finns att köpa nytt längre.
De gamla som ev. finns kvar går ifrån 10-15 kugg om jag inte minns fel.
Kolla på Tradera så hittar du säkert ett framdrev begagnat vad det lider.

Dra inte pluggen då dessa Flintacylindrar är guld värda med orginalplugg kvar. Köp istället en begagnad cylinder som redan är bearbetad.

Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska jag ha för drev fram då?? <!-- </EdIndex> --></div>
Ullen

Inlägg av Ullen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror på hur mkt. trimmad den är annars.
14-15 beroende på vad mopeden orkar.
Är den otrimmad kanske 13 kuggars räcker.

Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har 14 kugg fram på din moppe om den är orginal så ett 15 kugg skulle sitta bra på den.
Kolla länken.
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=819&category_id=15&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Att dra pluggen är att föredra på dessa motorer för det gör stor skilnad på effekten.
Men försök hitta en cyl som redan är beabetad för orginalcyl. växer ej på träd.
(om du är intresserad så kan du få köpa en av mig :lol: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur stor blir skillnaden med dragen plugg och 13kugg eller 14kugg eller 15 kugg i hastighet och styrka <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett kugg gör kanske 3-5km/h men dragen plugg gör 5km/h så totalt 8-10km/h.
13kugg är mindre än orginal! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Jag lånar tråden och frågar ifall det har dykt upp (det har ju gått ett par år) några andra och större drev med samma splines sen sist. Som det är nu så har jag fjorton fram på Scoteretten och är rätt så övertygad om att jag inte skulle bli särskilt nöjd med mitt nya 15-drev eftersom det fortfarande skulle varva alldeles för mycket.
Grejen är att det ju går i ett 16-kuggars, men innan jag tar kontakt med en svarvinnehavare och ber honom svarva ur centrumen ur ett originaldrev och ett 16 till Zündapp så tänkte jag höra här.

Någon som har hört nåt?

:)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har aldrig hört talas om större än 15 frm till tvåpet flinta.
till trepeten finns ett kreidlerdrev som passar om man putsar nån tiondel i hålet.

erlan
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Letar också efter ett 16 kugg drev till min Skoterett... Kanske du kan be din svarvpolare att göra 2 stycken? :)
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ett litet tips. tar ni 16kuggade drevet tii en japanmoppe så finns det material till ett finskär efter svetsning. i fall det slår sig.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Vad är det för slags stål i dom mindre kedjedreven som sitter på motorn?

Kolstål eller legerat stål?

Dom är iaf väldigt hårda, ett bakdrev är också rätt hårt men inte hårdare än det går att fila och borra i det. Finns säkert undantag men jag menar allmänt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det varierar förmodligen mycket mellan olika motorer och drevtillverkare.
har man tillgång till ugn när man svetsar så är det väl ingen nackdel.

dom sachsdrev jag svarvat i har dock inte varit så hårda att det gett anledning till oro om svetsbarhet.

för hög kolhalt för svetsning skulle förmodligen anses slita för hårt på verktygen i drevfabriken.

erlan
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

JRA skrev:Letar också efter ett 16 kugg drev till min Skoterett... Kanske du kan be din svarvpolare att göra 2 stycken? :)
Han vägrar... för det var det hårdaste jävelskap han varit med om. Synd det för jag hade velat pröva med ett 17-kuggars. Men det blev åtminstone ett gjort. Såg ut så här innan svetsning. :)

Bild
Skriv svar