Vilka sachsmotorer passar i MCB1209 och 1252?
Vilka sachsmotorer passar i MCB1209 och 1252?
Hej, jag är nyligen återfallare och äger en 1209 och en 1252.
Har sett lite motorer med solfjädertoppar och 19mm förgasare på både ebay.de och tradera.
Min fråga är, finns det någon vänlig själ som kan tipsa om vilka motorer som kan passa med relativt enkla medel på någon av mina moppar?
/7500 som drömmer om sachsmoter om nätterna....
Har sett lite motorer med solfjädertoppar och 19mm förgasare på både ebay.de och tradera.
Min fråga är, finns det någon vänlig själ som kan tipsa om vilka motorer som kan passa med relativt enkla medel på någon av mina moppar?
/7500 som drömmer om sachsmoter om nätterna....
Senast redigerad av 7500 den 11 aug 2013, 23:49, redigerad totalt 4 gånger.
Lättast med passform och att få lite fart är en EKF motor som passar direkt på 1252:an (exakt samma fästen som en vanlig 3 pet) men det krävs att man har förgasaren dragen på ena sidan
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... light=2020
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... light=2020
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Tack för info Erlan!
Någon som vet modellbeteckningen på denna motor?
5-VXL SAHS-MOTOR,TYP 50S,50CC,6,25 HK

http://www.tradera.com/5-vxl-sahs-motor ... _188017371
Någon som vet modellbeteckningen på denna motor?
5-VXL SAHS-MOTOR,TYP 50S,50CC,6,25 HK

http://www.tradera.com/5-vxl-sahs-motor ... _188017371
Den där passar väl inte på någon svensk moppe7500 skrev:Tack för info Erlan!
Någon som vet modellbeteckningen på denna motor?
5-VXL SAHS-MOTOR,TYP 50S,50CC,6,25 HK
http://www.tradera.com/5-vxl-sahs-motor ... _188017371
Kedjan går på fel sida
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Ja de är 4vx. Med en Athena 80CC cylinder och passande förgasare och avgassystem ger de upp till ca 13 hp. I originalutförande 4-5 hp har jag för mig med det kan säkert även finnas klenare varianter original.7500 skrev:Det såg riktigt tufft ut! Dessa är fyrväxlade om jag förstår rätt?
Vad ger dom i effekt?
Vad betingar dom i pris om man skulle springa på en i Sverige?
Jag hade en sådan maskin i min Compact men den var för vass för att det skulle bli bra så nu sitter den i ett annat chassi.
Prisnivån ligger från ca 5000 kr för orenoverade med originalcylinder till 10 000 för iordninggjorda exemplar med bra trim.

-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
- Ort: Hofors
EKF toppen går att få dit om man gör om fästet lite. Men sen kommer problem nr. 2 och det är att få plats med förgasaren. Nog enklare med en original-cylinder.erlan skrev:topplocksfästet sitter väl inte i samma höjd som compactmotorn.7500 skrev:Tack för infon jag har fått hittills!
Denna motor ligger på tradera, vad tror ni om denna i en 1252:a?
erlan
med tanke på att det bara finns skitdäck eller gamla däck till compakterna i dag så är det min åsikt att en orginal 4,3 borrad till 41mm och en 19 mm förgasare, förslagsvis dellorto, är max som jag anser är lämpligt att köra med på den moppen.
men låt inte det hindra er andra.
eller så gör ni som jag gjort till min monarscoot.
ekra i ett leleu 120 fram och ett leleu100 bak i 14 tums fälgar. då var det ingen konst att hitta däck klassade för 3siffrigt.
erlan
men låt inte det hindra er andra.
eller så gör ni som jag gjort till min monarscoot.
ekra i ett leleu 120 fram och ett leleu100 bak i 14 tums fälgar. då var det ingen konst att hitta däck klassade för 3siffrigt.
erlan
Tror att däcken till mitt compact bygge är godkända for 180km/herlan skrev:med tanke på att det bara finns skitdäck eller gamla däck till compakterna i dag så är det min åsikt att en orginal 4,3 borrad till 41mm och en 19 mm förgasare, förslagsvis dellorto, är max som jag anser är lämpligt att köra med på den moppen.
men låt inte det hindra er andra.
eller så gör ni som jag gjort till min monarscoot.
ekra i ett leleu 120 fram och ett leleu100 bak i 14 tums fälgar. då var det ingen konst att hitta däck klassade för 3siffrigt.
erlan
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs