Cylinderfråga Husqvarna D-motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag har praktiskt konstaterat att tomgångsegenskaper på mopedförgasare inte enbart beror på nål/nålmunstycke. Det beror också på själva trottelns utförande utvändigt i botten, den del som blir nederst i förgasarhuset. Det finns en mängd olika utföranden och är det Bing original så är dessa utföranden oftast kombinerat med ett nummer, ensiffrigt ev. också tvåsiffrigt men där är jag osäker.

Nu har jag vaknat igen, fattas bara en kopp kaffe och sen ut och fixa en stund med äggmotormoppen. På den blir ingen Bing, det blir n n carwi istället :wink:

n n carwi = en Encarwi :mrgreen:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

dom där 15mm bing har en egen placering på styrstiftet så dom har en egen trottel. men visst kan den vara feltillverkad.
som tur är så har jag samlat på mig några orginalbingar.
en sån hör till det jag kanske kan fresta med som bytesvara om någon kan spåra upp svingen jag efterlyser på köpes.

erlan
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Ärligt talat blev det ingen skillnad i fart med 15mm kontra 12mm, det bröööla mest då jag inte fick till det med insugsdämpare. Den lät lite som en Puch.......huvaligen :lol:
Forumsponsor

Jag har inte sysslat med mopedtrimning, eller i vart fall väldigt lite, men som jag ser det måste man tänka på gasflödet hela vägen från insugsljuddämpare till utblåsningspipen på ljuddämparen.

Jämför man då med en kedja bör då alla länkar vara ungefär lika stora och anpassade till varandra. Jag menar sätter man dit en jättelänk nånstans blir inte kedjan starkare för det. Det är istället den klenaste länken som är begränsningen. Och den, eller dom, måste man försöka hitta :twisted:
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

12 kugg till äggmotorn, var hittade du det? Jag har hittat 10 (vanligt) o 11 (mindre vanligt). :?:
Kolla tändningen med strob o bilbatteri på sidan. :idea:

Är kinabing så dåliga, någon annan som har erfarenhet?

Själv föredrar jag originalet.
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

bryggaren skrev:12 kugg till äggmotorn, var hittade du det? Jag har hittat 10 (vanligt) o 11 (mindre vanligt). :?:
Kolla tändningen med strob o bilbatteri på sidan. :idea:

Är kinabing så dåliga, någon annan som har erfarenhet?

Själv föredrar jag originalet.
12 kugg drev hittar du hos Brattis, nytillverkade ,har ett svagt minne av att dom är Made In Sweden.
Tändningen står rätt.
Forumsponsor

Hakan skrev:12 kugg drev hittar du hos Brattis, nytillverkade ,har ett svagt minne av att dom är Made In Sweden.
Det verkar också rätt! thumb_up
Skriv svar