Annan vevstake i ilovev
Annan vevstake i ilovev
Sitter här och funderar lite i kvällsmörkret. Kan man montera ex.vis en puchstake i en ilovev utan allt för mycket jobb. Vill gärna ha 12mm kolvbult då det finns lite mer kolvar att välja på. Eller ska man göra bussningar så att man kan använda 10mm bult i 12mm hål?
Det går ganska "enkelt" att modifera en (två) puchvev till JLO motorn, till min JLO köpte jag två puchvevpartier på tradera för en hundring.
Jag pressade isär båda två och sparade den halvan svänghjulet sitter på.
En kompis med svarv fick svara ner konan på den ena vevaxelhalvan så remhjulet passade (bägge halvorna om man nödvändigtvis ska använda orginaltändsystemet)
Vevaxeln pressades ihop med en ny Puchvevstake och riktades och har fungerat sen dess.
Nackdelarna är att Puchvevstaken är lite längre än på JLO:n så man får flytta upp cylindern med en 5mm spacer samt att vevtapparna är 2mm grövre så istället för 6202 lager får man använda 6003 och shimsa 0,5mm per sida samt att vevaxeltätningen är lite lurig att hitta i rätt dimension. JLO G50 har 15x26x7 och jag hittade ingen dubbelläppad tätning i måtten 17x26x7 så vi fräste upp blocket så att tätningen från Zundapp som är 17x28x7 passade.
Om man lägger ner jobb på att göra en vevaxel till en måttligt trimmad motor kan man förmodligen svarva ner vevtapparna till 15mm och slipper därmed problemet med vevaxeltätningarna.
Har man maskiner eller en kompis som är duktig och billig så är det inget konstigt eller svårt att göra.
Jag pressade isär båda två och sparade den halvan svänghjulet sitter på.
En kompis med svarv fick svara ner konan på den ena vevaxelhalvan så remhjulet passade (bägge halvorna om man nödvändigtvis ska använda orginaltändsystemet)
Vevaxeln pressades ihop med en ny Puchvevstake och riktades och har fungerat sen dess.
Nackdelarna är att Puchvevstaken är lite längre än på JLO:n så man får flytta upp cylindern med en 5mm spacer samt att vevtapparna är 2mm grövre så istället för 6202 lager får man använda 6003 och shimsa 0,5mm per sida samt att vevaxeltätningen är lite lurig att hitta i rätt dimension. JLO G50 har 15x26x7 och jag hittade ingen dubbelläppad tätning i måtten 17x26x7 så vi fräste upp blocket så att tätningen från Zundapp som är 17x28x7 passade.
Om man lägger ner jobb på att göra en vevaxel till en måttligt trimmad motor kan man förmodligen svarva ner vevtapparna till 15mm och slipper därmed problemet med vevaxeltätningarna.
Har man maskiner eller en kompis som är duktig och billig så är det inget konstigt eller svårt att göra.
Ni som har varit på Puchvevar med svarven, vad har ni för råd/tips att dela med er av rörande skärdata/stål etc?
Jag har fått det till att ytan är tämligen hård så det gäller att ha rätt grejer och teknik för att det ska bli bra.
Eller är det helt enkelt så att Puchdelarna är gjorda i sockervadd och svarvas hur enkelt som helst?
Jag har fått det till att ytan är tämligen hård så det gäller att ha rätt grejer och teknik för att det ska bli bra.
Eller är det helt enkelt så att Puchdelarna är gjorda i sockervadd och svarvas hur enkelt som helst?

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Tackar för det Conrad.
Jag mätte på lite Flintadelar och fick rätt skaplig ythårdhet. Runt 60 HRC om jag minns rätt.
Mao, rätt skärstål och data så ska det gå att gnaga på dessa vevar.
Är det så att just Puch skiljer sig i tex hårdhet gentemot andra fabrikat ni testat att svarva i eller anser ni att det är ganska lika?
Jag mätte på lite Flintadelar och fick rätt skaplig ythårdhet. Runt 60 HRC om jag minns rätt.
Mao, rätt skärstål och data så ska det gå att gnaga på dessa vevar.
Är det så att just Puch skiljer sig i tex hårdhet gentemot andra fabrikat ni testat att svarva i eller anser ni att det är ganska lika?
Jag har faktiskt ingen aning men min kompis som svarvade min axel var rädd för att den skulle vara för hård att svarva i men det visade sig när han provade att det inte var något problem.
http://www.2-takt.se/index.php?option=c ... 5E-150.jpg
http://www.2-takt.se/index.php?option=c ... DB-150.jpg
http://www.2-takt.se/index.php?option=c ... 5E-150.jpg
http://www.2-takt.se/index.php?option=c ... DB-150.jpg
60 hrc går att svarva i.
gjutjärnsplatta och ca 100rpm. eller ännu hellre en keramisk platta. men då ska det gå normal skärhastighet.
kör han secoplattor så kan han pröva någon TK eller TS kvalitet om han
inte har något specieltt för härdat.
detta gäller den hårda flintaveven.
inom verkstadsindustrin är det rutin att svarva härdat. slipa tar för lång tid.
prova att fila på biten ni är osäker på. tar filen är det inga som helst problem att svarva. skrillar filen bara ovanpå och på sin höjd gör ytan lite blank behövs lite bättre svarvare.
erlan
gjutjärnsplatta och ca 100rpm. eller ännu hellre en keramisk platta. men då ska det gå normal skärhastighet.
kör han secoplattor så kan han pröva någon TK eller TS kvalitet om han
inte har något specieltt för härdat.
detta gäller den hårda flintaveven.
inom verkstadsindustrin är det rutin att svarva härdat. slipa tar för lång tid.
prova att fila på biten ni är osäker på. tar filen är det inga som helst problem att svarva. skrillar filen bara ovanpå och på sin höjd gör ytan lite blank behövs lite bättre svarvare.
erlan
jag har nu mätt på några ilovevar.
Braxmattes tabell har helt rätt att vevstaken är 8 mm, men lagerbanan som är ipressad i veven är 9,3 mm och lagerbanan på tappen är 10.1 mm bred
för er som inte vet så är tappen 14.1 mm där den är pressad i skinkorna och (om jag minns rätt) 15,7 på lagerbanan.
jag räknar med att 10mm bred stake ska få plats. annars får jag planslipa staken nån tiondel.
därför högg jag som en cobra på den här vevtappen Pangerva sålde för ett tag sen.
http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=15107
vevpartierna till kedjedrift har rak vevtapp. har hått minne av att pangerva fick vevtappen över när han renoverade ett sånt för nåt år sen. Var det en sachstapp ni använde då?
själv har jag valt en annan väg. en kompis son är verktygsslipare slipade ner mitten på vevtappen till 14,00 och sedan har jag en vevstake som är märkt sachs 504. den har 14mm vevtapp och 15mm hål för nållager till kolvbulten.
den ligger närmare orginalstaken i vikt.
sachs aluminiunstake får inte plats. tar i vevhuset.
jag har provsvarvat en sachs vevtapp, den går att svarva i. men det lär vara klurigt att få allt rakt.
hoppar du fått lite hjälp på vägen.
erlan
Braxmattes tabell har helt rätt att vevstaken är 8 mm, men lagerbanan som är ipressad i veven är 9,3 mm och lagerbanan på tappen är 10.1 mm bred
för er som inte vet så är tappen 14.1 mm där den är pressad i skinkorna och (om jag minns rätt) 15,7 på lagerbanan.
jag räknar med att 10mm bred stake ska få plats. annars får jag planslipa staken nån tiondel.
därför högg jag som en cobra på den här vevtappen Pangerva sålde för ett tag sen.
http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=15107
vevpartierna till kedjedrift har rak vevtapp. har hått minne av att pangerva fick vevtappen över när han renoverade ett sånt för nåt år sen. Var det en sachstapp ni använde då?
själv har jag valt en annan väg. en kompis son är verktygsslipare slipade ner mitten på vevtappen till 14,00 och sedan har jag en vevstake som är märkt sachs 504. den har 14mm vevtapp och 15mm hål för nållager till kolvbulten.
den ligger närmare orginalstaken i vikt.
sachs aluminiunstake får inte plats. tar i vevhuset.
jag har provsvarvat en sachs vevtapp, den går att svarva i. men det lär vara klurigt att få allt rakt.
hoppar du fått lite hjälp på vägen.
erlan
Ser ju tyvärr inte ut som nåt passar rakt av och börja svarva vevtappar ligger just nu lite utanför mitt kunskapsområde. Men,men man ska alldrig säga alldrig. Kanske är enklare att fixa bussningar till kolvbulten. Det är klart att en puchstake skulle bli bra för mitt fortsatta experimenterande med puchcyllar allrahelst när jag tänk mig lite mer kubik. Kanske finns nån händig här på forumet som kan bistå. 
