Sachsmotor startar inte efter klyvning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JMolin

Sachsmotor startar inte efter klyvning

Inlägg av JMolin »

Hej!
Nu är motorn återmonterad efter att den klyvts. Då fick den nya ramlager, packningar, olja, kolv och fixat rullagrena till drevaxeln.

Nu startar inte motorn.

Det finns gnista, iaf med stiftet ur.
Bra komp finns.
Soppa kommer fram till cylinder.
Startar inte på startgas.

Mopeden tänder inte ens en gång.
Vad kan vara fel?
Tack på förhand.

Motorn är en sachs 2vxl hand.
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

tändningen står fel. Brytaspetsarna ska öppna ett visst mått innan kolven går i topp. är det omkring 1.8 mm förtändning på sachs?
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Tack!
Spelar det någon roll hur tändplattan i sig sitter? Finns någon guide? Vi har inte rört brytarspetsarna och den funkade fint innan.
Las Peras

Inlägg av Las Peras »

Är det tillräckligt bra gnista?

Jag klyvde min motor i vintras och efter jag satt ihop den så starta den inte trots gnista samt soppa. Jag tyckte gnistan såg lite svag ut samt att det inte kittla så rejält i handen när man höll i tändkabeln. Såg då att tidigare ägarn satt dit en billig pirat tändspole bytte den mot en riktig Bosch och då funka det.
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

JMolin skrev:Tack!
Spelar det någon roll hur tändplattan i sig sitter? Finns någon guide? Vi har inte rört brytarspetsarna och den funkade fint innan.
Ja det spelar roll hur tändplattan sitter det är där man ställer förtändningen. Den skall vridas motsols så har du satt tändplattan helt medsols så kommer gnistan på helt fel ställe och tå tänder den inte
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Norman

Inlägg av Norman »

Det går att montera tändplattan "upp och ned" med tändspolen i fel position. Tändspolen skall sitta längst ner på tändplattan om den sitter rätt.
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Tändplattan sitter åt rätt håll, med tändspolen åt "sydöst", kl 3-6.
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

JMolin skrev:Tändplattan sitter åt rätt håll, med tändspolen åt "sydöst", kl 3-6.
Det är rätt enkelt att visuellt kolla, att brytarna öppnar när kolven är i toppläge (nånstans)
Inte förväxlat några kablar v hopmont? dödare med ljusspole t ex?
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Visst öppnar brytarna när kolven är i toppläge, och fin gnista finns. Bör man fråga si. Om det verkligen kommer fram tillräckligt med soppa? Han har tänt enstaka gånger och endast ett par varv då, men detta var med startgas (dock 1 gång på kanske 15-20).
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Vad kan egentligen vara fel? Mopeden bör starta, även om inte tändningen är perfekt inställd.

Den startar som sagt inte ens på startgas.
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

JMolin skrev:Visst öppnar brytarna när kolven är i toppläge, och fin gnista finns. Bör man fråga si. Om det verkligen kommer fram tillräckligt med soppa? Han har tänt enstaka gånger och endast ett par varv då, men detta var med startgas (dock 1 gång på kanske 15-20).
Svag tändspole?
Knacka ihop stiftet till 0.25mm
"Gnista i luft" är enklare och lättare att åstadkomma än "gnista under tryck"..
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

Innan motorrenoveringen gick han fint, tände som han skulle mm. Så att den skulle ha gett sig genom att ligga avplockad i tre dagar låter orimligt tycker jag. Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får och kan få, tack! Är man grön så är man..
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

JMolin skrev:Innan motorrenoveringen gick han fint, tände som han skulle mm. Så att den skulle ha gett sig genom att ligga avplockad i tre dagar låter orimligt tycker jag. Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får och kan få, tack! Är man grön så är man..
Prof Murphy är värre än Allah! Han finns alltid och överallt, även hos de på honom icke troende..
ALLTID!
När man har tittat på de möjliga felen övergår man till de omöjliga.. :lol:
Ett av de mer jobbig är om krysskilen krossats och svänghjulet flyttat på sig. Nya kul tändlägen uppstår..
Användarens profilbild
JMolin

Inlägg av JMolin »

OutbackJack skrev:
JMolin skrev:Innan motorrenoveringen gick han fint, tände som han skulle mm. Så att den skulle ha gett sig genom att ligga avplockad i tre dagar låter orimligt tycker jag. Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får och kan få, tack! Är man grön så är man..
Prof Murphy är värre än Allah! Han finns alltid och överallt, även hos de på honom icke troende..
ALLTID!
När man har tittat på de möjliga felen övergår man till de omöjliga.. :lol:
Ett av de mer jobbig är om krysskilen krossats och svänghjulet flyttat på sig. Nya kul tändlägen uppstår..
Haha! Jag fruktar att du kan ha rätt!
krysskilen är redigt nedtryckt i vevaxeln, men hel. Den håller fortfarande kvar svänghjulet på sin plats, så så roligt ska vi inte ha det ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

vilket avstånd har du mellan polskorna och magneterna på svänghjulet.
ska vara ca 0,3mm det hände att man fick fuska med det om ramlagren var slut.
d.v.s. man flyttade im spolarna så det gick fritt. du har inte bytt tändstift utan att justera avståndet. nya stift levereras vanligen med 0.7mm avstånd. vilket kan räcka för att den inte tänder.
är du säker på att inte kondensatorn fått nån smäll när tändsystemet legat löst?
skavd kabel där kablarna går ut genom blocket är en annan klassiker. har jag ingen gummigenomföring som passar så pluggar jag i en klick silikon.
du har inte monterat tändhatt med avstörningsmotstånd, eller resistorstift?

du har inte råkat peta bort fjädern i tätningsringen på högersidan så den inte orkar hålla tätt.

har du gjort ren förgasaren. ligger det skit på botten av flotörhuset kan ju det proppa igen munstycket om man vickar på förgasaren. borde visserligen gå på startgas. men man kan inte vara säker.

slut på ideer just nu

erlan
Skriv svar