nytillverkad flinta cylinder på väg!
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har inte mät vad storleken är på portarna, har dock mät durationerna och dom va inte bra i förhållande till varandra, spoldurationen var 133 grader vilket jag tycker är lite för hög dom andra kommer ja inte ihåg va dom va måste mäta igen <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
I min original 1,5 hk flinta -motorn avgasduration är ca. 132 grader, spol ca. 118 grader och insug ca. 102 grader.
Nu jag har lite trimmat den och avgasduration är ca 146 grader, spol ca. 123 grader och insug är ca. 128 grader. <!-- </EdIndex> --></div>
Om du mätar avgas- och insugdurationer, var vänlig och berätta.flinta skrev:har inte mät vad storleken är på portarna, har dock mät durationerna och dom va inte bra i förhållande till varandra, spoldurationen var 133 grader vilket jag tycker är lite för hög dom andra kommer ja inte ihåg va dom va måste mäta igen
I min original 1,5 hk flinta -motorn avgasduration är ca. 132 grader, spol ca. 118 grader och insug ca. 102 grader.
Nu jag har lite trimmat den och avgasduration är ca 146 grader, spol ca. 123 grader och insug är ca. 128 grader. <!-- </EdIndex> --></div>
Fortsätter på en halvgammal tråd.
Fick hem en likadan cylinder häromdagen som den tråden handlar om.
Likt flintas så ser jag klart och tydligt öppningen för ena kolvringen.
Hur löste du/ni detta? Skicka tillbaka och be om en annan cylinder och hoppas den är bättre. Kan bli en lång process...
Är inne på att låta hårdlöda lite för att hindra kolvringen att titta ut i insuget.
Andra tankar jag har är att skippa nedre ringen och leva med vad det innebär.
Allternativt byta till en kolv med bättre placering av kolvringsgapen. Då åker man troligen på en borrning om det ska stämma skapligt med övriga mått och slipper jag det på denna maskinen så vore jag tacksam.
Även jag får spolkanalerna till att vara väl vassa och ihop med 42mm veven linjerar inte nederkanten på portarna och ovankanten på kolven speciellt bra.
Skulle vilja svarva ner cylinderfoten för att dels justera detta och sammtidigt få lite mer marginal i ovankant på insuget när kolven är i BDC. Nu ser man näääästan luft där. Ingen jättekatastrof kanske då modernare byggen med boostkanaler verkligen har öppningar på samma plats, men då med reedventil. På en kolvstyrd maskin känns det inte helt rätt bara men kan ha fel.
Mkt frågor och iaktagelser.
Prio är att försöka lösa kolvringsgapet.
Alla goda ideer uppskattas.
Fick hem en likadan cylinder häromdagen som den tråden handlar om.
Likt flintas så ser jag klart och tydligt öppningen för ena kolvringen.
Hur löste du/ni detta? Skicka tillbaka och be om en annan cylinder och hoppas den är bättre. Kan bli en lång process...
Är inne på att låta hårdlöda lite för att hindra kolvringen att titta ut i insuget.
Andra tankar jag har är att skippa nedre ringen och leva med vad det innebär.
Allternativt byta till en kolv med bättre placering av kolvringsgapen. Då åker man troligen på en borrning om det ska stämma skapligt med övriga mått och slipper jag det på denna maskinen så vore jag tacksam.
Även jag får spolkanalerna till att vara väl vassa och ihop med 42mm veven linjerar inte nederkanten på portarna och ovankanten på kolven speciellt bra.
Skulle vilja svarva ner cylinderfoten för att dels justera detta och sammtidigt få lite mer marginal i ovankant på insuget när kolven är i BDC. Nu ser man näääästan luft där. Ingen jättekatastrof kanske då modernare byggen med boostkanaler verkligen har öppningar på samma plats, men då med reedventil. På en kolvstyrd maskin känns det inte helt rätt bara men kan ha fel.
Mkt frågor och iaktagelser.
Prio är att försöka lösa kolvringsgapet.
Alla goda ideer uppskattas.
mät cylindern, är den 39,00 kan du byta till en annan std kolv
kolven ska mäta 38,95 90 grader mot bulten, lite nedanför bulten. det är bultens största mått.
du måste ha mikrometrar att mäta med. ett digitalt skjutmått är inte tillräckligt noggrant.
kollmät om kolvbulten sitter centrerat i kolven. i så fall kan du vända den om ringgapen passar bättre då. det har hänt att vissa asiatiska kolvtillverkare satt pilen åt fel håll.
en flintakolv borde vara symetrisk. annars skulle den vändas olika om det är rem eller kuggtransmission.
erlan
kolven ska mäta 38,95 90 grader mot bulten, lite nedanför bulten. det är bultens största mått.
du måste ha mikrometrar att mäta med. ett digitalt skjutmått är inte tillräckligt noggrant.
kollmät om kolvbulten sitter centrerat i kolven. i så fall kan du vända den om ringgapen passar bättre då. det har hänt att vissa asiatiska kolvtillverkare satt pilen åt fel håll.
en flintakolv borde vara symetrisk. annars skulle den vändas olika om det är rem eller kuggtransmission.
erlan
Jodå, det är 39mm men ska göra en exakt mätning.
Jag har 2 olika kolvar att tillgå. Lite olika är de. Den ena ser enligt mitt tycke lite bättre ut rent visuellt. Den som följde med cylindern har pil men jag kan inte se anledningen till detta. Följer man rekomendationen med pilen pekandes framåt hamnar övere ringens öppning mot avgassidan. Ev kan man vinna lite lite på att göra tvärtom för att låta öppningen gå så lite nedanför insuget övre kant som det bara går. Men jag tror tusan inte det räcker.
Jag har inte haft tid att kolla alla håll och varianter av montering men det kommer ikväll.
VRM-Roffe kommer tycka om detta för i slutändan tröttnar jag väl och köper mig ur problemet med en "finkolv".

Jag har 2 olika kolvar att tillgå. Lite olika är de. Den ena ser enligt mitt tycke lite bättre ut rent visuellt. Den som följde med cylindern har pil men jag kan inte se anledningen till detta. Följer man rekomendationen med pilen pekandes framåt hamnar övere ringens öppning mot avgassidan. Ev kan man vinna lite lite på att göra tvärtom för att låta öppningen gå så lite nedanför insuget övre kant som det bara går. Men jag tror tusan inte det räcker.
Jag har inte haft tid att kolla alla håll och varianter av montering men det kommer ikväll.
VRM-Roffe kommer tycka om detta för i slutändan tröttnar jag väl och köper mig ur problemet med en "finkolv".


Ingen aning men man tycker ju att det borde vara det. Fast om alla tänker så blir det ju aldrig ngn ändring så jag får nog ta ett samtal med dom om det visar sig att problemet kvarstår även med den "rätta" kolven som skickades med. Tyvärr hade jag inte den i närheten då jag snabbkollade igår.erlan skrev:är det någon som diskuterat problemet med norscand? det är väl dom som tagit fram cylindern.
erlan
De borde ju vara intresserade av att justera sina produkter så att man åtminstånne kan "bulta på och åka".
Återkommer.
Kanske bäst att förtydliga att så länge den nya Flintacylindern är otrimmad är det inga problem. Det går att ha hur låg och fin tomgång som helst och motorn upplevs lika stark på varv som när de var nya.
Ringgapet på den nedre ringen går inte in i insuget när cylindern är orörd eller efter måttlig bredding. Det är om man breddar porten för mycket som kolvringsgapet friläggs.
Ringgapet på den nedre ringen går inte in i insuget när cylindern är orörd eller efter måttlig bredding. Det är om man breddar porten för mycket som kolvringsgapet friläggs.