nytillverkad flinta cylinder på väg!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyll ut ! Tillverka bitar som passar i och nita eller skruva fast. Svetsa går också bra men det är risk för spänningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

Inlägg av Husqvarna1963 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Husqvarna1963 skrev:Jag är nyfiken att veta hur mycket är bredden och höjden av avgasporten och insugsporten i den här nya ostrypt cylindern?
Kan någon mäta porta storlekar av nytillverkad ostrypt finta -cylinden? <!-- </EdIndex> --></div>
flinta

Inlägg av flinta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har inte mät vad storleken är på portarna, har dock mät durationerna och dom va inte bra i förhållande till varandra, spoldurationen var 133 grader vilket jag tycker är lite för hög dom andra kommer ja inte ihåg va dom va måste mäta igen <!-- </EdIndex> --></div>
flinta

Inlägg av flinta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och en sak till, insuget är för långt åt höger iaf på den cylindern ja har så öppningen i kolvringen syns i insuget <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

Inlägg av Husqvarna1963 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flinta skrev:har inte mät vad storleken är på portarna, har dock mät durationerna och dom va inte bra i förhållande till varandra, spoldurationen var 133 grader vilket jag tycker är lite för hög dom andra kommer ja inte ihåg va dom va måste mäta igen
Om du mätar avgas- och insugdurationer, var vänlig och berätta.

I min original 1,5 hk flinta -motorn avgasduration är ca. 132 grader, spol ca. 118 grader och insug ca. 102 grader.

Nu jag har lite trimmat den och avgasduration är ca 146 grader, spol ca. 123 grader och insug är ca. 128 grader. <!-- </EdIndex> --></div>
tobban93

Inlägg av tobban93 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->164 anders ,vad var det för vevparti med 42mm slaglängd som du satte i i din flinta? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Fortsätter på en halvgammal tråd.

Fick hem en likadan cylinder häromdagen som den tråden handlar om.
Likt flintas så ser jag klart och tydligt öppningen för ena kolvringen.

Hur löste du/ni detta? Skicka tillbaka och be om en annan cylinder och hoppas den är bättre. Kan bli en lång process...

Är inne på att låta hårdlöda lite för att hindra kolvringen att titta ut i insuget.

Andra tankar jag har är att skippa nedre ringen och leva med vad det innebär.

Allternativt byta till en kolv med bättre placering av kolvringsgapen. Då åker man troligen på en borrning om det ska stämma skapligt med övriga mått och slipper jag det på denna maskinen så vore jag tacksam.

Även jag får spolkanalerna till att vara väl vassa och ihop med 42mm veven linjerar inte nederkanten på portarna och ovankanten på kolven speciellt bra.

Skulle vilja svarva ner cylinderfoten för att dels justera detta och sammtidigt få lite mer marginal i ovankant på insuget när kolven är i BDC. Nu ser man näääästan luft där. Ingen jättekatastrof kanske då modernare byggen med boostkanaler verkligen har öppningar på samma plats, men då med reedventil. På en kolvstyrd maskin känns det inte helt rätt bara men kan ha fel.

Mkt frågor och iaktagelser.

Prio är att försöka lösa kolvringsgapet.

Alla goda ideer uppskattas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

mät cylindern, är den 39,00 kan du byta till en annan std kolv
kolven ska mäta 38,95 90 grader mot bulten, lite nedanför bulten. det är bultens största mått.
du måste ha mikrometrar att mäta med. ett digitalt skjutmått är inte tillräckligt noggrant.
kollmät om kolvbulten sitter centrerat i kolven. i så fall kan du vända den om ringgapen passar bättre då. det har hänt att vissa asiatiska kolvtillverkare satt pilen åt fel håll.
en flintakolv borde vara symetrisk. annars skulle den vändas olika om det är rem eller kuggtransmission.

erlan
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Jodå, det är 39mm men ska göra en exakt mätning.

Jag har 2 olika kolvar att tillgå. Lite olika är de. Den ena ser enligt mitt tycke lite bättre ut rent visuellt. Den som följde med cylindern har pil men jag kan inte se anledningen till detta. Följer man rekomendationen med pilen pekandes framåt hamnar övere ringens öppning mot avgassidan. Ev kan man vinna lite lite på att göra tvärtom för att låta öppningen gå så lite nedanför insuget övre kant som det bara går. Men jag tror tusan inte det räcker.

Jag har inte haft tid att kolla alla håll och varianter av montering men det kommer ikväll.

VRM-Roffe kommer tycka om detta för i slutändan tröttnar jag väl och köper mig ur problemet med en "finkolv". :roll: :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är det någon som diskuterat problemet med norscand? det är väl dom som tagit fram cylindern.

erlan
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

erlan skrev:är det någon som diskuterat problemet med norscand? det är väl dom som tagit fram cylindern.

erlan
Ingen aning men man tycker ju att det borde vara det. Fast om alla tänker så blir det ju aldrig ngn ändring så jag får nog ta ett samtal med dom om det visar sig att problemet kvarstår även med den "rätta" kolven som skickades med. Tyvärr hade jag inte den i närheten då jag snabbkollade igår.

De borde ju vara intresserade av att justera sina produkter så att man åtminstånne kan "bulta på och åka".

Återkommer.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag tog några bilder med en kamera som jag stack ner i cylindern och kan bekräfta att det är precis som AndreasL befarar :shock:

Insug BDC
Bild

Insug BDC
Bild

Spol ner avgas höger BDC
Bild
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Är det någon med en nytillverkad Flinta cylle som är intresserad av att ta ett foto som bekräftar detta med att kolvringsgapet syns i insuget? Jag ställde frågan till en ÅF ang detta men var inte riktigt nöjd med svaret han gav mig.

Tack på förhand
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har för mig att den bilden redan finns på forumet. detta har diskuterats förr.

fråga återförsäljaren om han är villig att fortfarande stå för sina åtaganden enligt konsumentköplagen, när han fått vetskap om problemet innan du började använda grejorna.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kanske bäst att förtydliga att så länge den nya Flintacylindern är otrimmad är det inga problem. Det går att ha hur låg och fin tomgång som helst och motorn upplevs lika stark på varv som när de var nya.

Ringgapet på den nedre ringen går inte in i insuget när cylindern är orörd eller efter måttlig bredding. Det är om man breddar porten för mycket som kolvringsgapet friläggs.
Skriv svar