Vad är en ¨förgasarsmäll¨?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Rocket Scientist
Inlägg: 204
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Vad är en ¨förgasarsmäll¨?

Inlägg av Rocket Scientist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog vårens första premiärtur med min tvåväxlade Sachs som jag monterat 3½hk-cylle och 12mm förgasare med ställbart munstycke på.
Fick våldsamma smällar hela tiden, tror att det kallas ¨förgasarsmällar¨.
Vad ÄR det egentligen? Felställd tändning?
För övrigt är den slööö... trots trimmet. Kanske nåt annat fel?
Alla tänddelar är nya! Och soppan är bytt mot färsk!
Taxam för hjälp, vore nice att hitta felet! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Jag bumpar upp denna tråd då även jag är intresserad av svar på denna fråga! Jag har nämligen exakt samma trim på min 2vxl sachs (50/2 ks) och då och då smäller/hackar mopeden till när jag kör. Jag har endast märkt detta på 2:an.
Mvh
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

Förgasarsmällar eller "baktändning"
beror väll oftast på för sen tändning ?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vore det på en fyrtaktare skulle jag säga att det är åt h--vete för mager bränsleblandning.
på en tvåtaktare däremot har jag ingen aning. men på en nyproducerad 3,5a skulle jag kolla så inte kolven går ner under överkant på insuget. den jag har i hyllan har nämligen en annan placering av insuget än dom äldre. närmare vevhuset/ längre duration med samma kolv.

en gammal 3,5a ska ha samma korta kolv som 5,5an. dom nyproducerade är antagligen avsedda för en vanlig kolv.

erlan
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
HSE
Inlägg: 6068
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

KAN ju också vara så att det lossar metallpartiklar som ger "loppa på stiftet" smällar och sedan far iväg. Men är motorn svag lutar det nog mot felställd tändning eller förgasare.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Micke S skrev:
JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JMolin skrev:
Micke S skrev:
JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?
Det går nog att förstå exakt hur Conrad menar om man har grejorna framför sig.

Ett annat alternativ kan vara att slipa hålen i medbringaren och drevtapparna till raka vinklar igen. Eller t.o.m luta dem lite (undercut) så att drev och medbringare greppar hårdar efterhand belastningen ökar. Det görs ibland på MC-växellådor i samband med trim.
Skriv svar