<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog vårens första premiärtur med min tvåväxlade Sachs som jag monterat 3½hk-cylle och 12mm förgasare med ställbart munstycke på.
Fick våldsamma smällar hela tiden, tror att det kallas ¨förgasarsmällar¨.
Vad ÄR det egentligen? Felställd tändning?
För övrigt är den slööö... trots trimmet. Kanske nåt annat fel?
Alla tänddelar är nya! Och soppan är bytt mot färsk!
Taxam för hjälp, vore nice att hitta felet! <!-- </EdIndex> --></div>
Vad är en ¨förgasarsmäll¨?
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
- Ort: Sollentuna
Förgasarsmällar eller "baktändning"
beror väll oftast på för sen tändning ?
beror väll oftast på för sen tändning ?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
vore det på en fyrtaktare skulle jag säga att det är åt h--vete för mager bränsleblandning.
på en tvåtaktare däremot har jag ingen aning. men på en nyproducerad 3,5a skulle jag kolla så inte kolven går ner under överkant på insuget. den jag har i hyllan har nämligen en annan placering av insuget än dom äldre. närmare vevhuset/ längre duration med samma kolv.
en gammal 3,5a ska ha samma korta kolv som 5,5an. dom nyproducerade är antagligen avsedda för en vanlig kolv.
erlan
på en tvåtaktare däremot har jag ingen aning. men på en nyproducerad 3,5a skulle jag kolla så inte kolven går ner under överkant på insuget. den jag har i hyllan har nämligen en annan placering av insuget än dom äldre. närmare vevhuset/ längre duration med samma kolv.
en gammal 3,5a ska ha samma korta kolv som 5,5an. dom nyproducerade är antagligen avsedda för en vanlig kolv.
erlan
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?Micke S skrev:Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Det går nog att förstå exakt hur Conrad menar om man har grejorna framför sig.JMolin skrev:Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?Micke S skrev:Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Ett annat alternativ kan vara att slipa hålen i medbringaren och drevtapparna till raka vinklar igen. Eller t.o.m luta dem lite (undercut) så att drev och medbringare greppar hårdar efterhand belastningen ökar. Det görs ibland på MC-växellådor i samband med trim.