Frågor om Hylomar "Flytande packning".

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Inlägg av Kuli »

Sura skrev:
Hasse skrev:
Sura skrev:.
Jag kör med Loctite 5208 flänstätning överallt i mina motorer,
Jag använder normalt Hylomar, men har också en flarra Loctite 574 som jag fått av en snäll karl.
Vad är skillnaden mellan den och 5208?
5208 är bara en nyare variant av 574.
Dom verkar gilla att byta artikel nr på Loctite, nu har dom fullt fokus på miljövänliga grejer med gröna etiketter.....
Som jag har tolkat informationen på loctite.se så blir 574 hård medans 5208 inte hårdnar utan förblir lite flexibel. Men det är min amatörmässiga tolkning.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

mbc skrev:Ett tips som jag fick av en jobbarkompis som hållt på med gamla motorcyklar i över 25 år.
Vanlig genomskinlig silikon istället för packning, funkar kanon.
Den tål det mesta värme, olja, bensin mm.
Enda nackdelen är ju när det ska isär, det sitter bra.
Gamla hojar är ju inte direkt kända för att vara täta men hans cyklar läcker inte en droppe.
Han har fått frågan flera gånger om han verkligen har nån olja i :D
Om det är en silikon som tål bensin så är den inte en "vanlig silikon". Jag har inte hittat någon silikon överhuvudtaget som tål bensin.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

erlan skrev:jag kan inte påminna mig att jag provat det ihop med bensin, så tack för varningen.
däremot vet jag att många silicomsorter har problem med glykol.

och överflödig permatex i en automatlåda sköljs med av oljan och fastnar i ventilhuset. efter tillräckligt lång kontakt med atfolja så härdar det till nåt som påminner om bakelit.

erlan
Permatex är ett företag som tillverkar allt möjligt inom kem området.

Menar du det svarta kletet i en burk med pensel i locket och luktar gott ?

/Kuli...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om det var det eller motsvarande produkt lite tjockare på tub vet jag inte.
men det var det gamla klassiska kletet.
jag såg bara en automatlådereparatör som försökte få bort så mycket som möjligt av elendet ur ventilhuset. det var tydligen al för vanligt problem i början av 90-talet när jag såg det. då kan jag inte påminna mig att jag sett andra permatex-produkter.

erlan
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Conrad Engström skrev:Förr fans det från KG Knutson, något som hette Curil. Det gör man själv.
Det är samma som kvistlack, men tjockare. Chellakflingor löses i t-sprit till önskad tjocklek.
Ernst P i Göteborg har flingor. Färghandlare kan ha.
Då är nog inte VW:s originalklister detsamma som Curil eftersom VW:s inte stelnar och blir hårt.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Hejsan tompas jag tror du hamnat i klistret :D

Burken med VW packningsklistret minns jag sen tiden på fordonsmek 72-73 och den fanns på verktygstavlan till en VW 1200 motor som vi fick lära oss och ta isär och sätta ihop. Packningsklistret skulle vara mellan motorhalvorna för där fanns ingen packning liksom på Zündapp mopedmotorerna.

Det e nog en rätt gammal burk du har eller...? :wink:
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

I Zündapp motorer så sitter det packning.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Forumsponsor

Nähä du Johan.... Du må vara Zündappfantast men jag minns så väl att i dom lite äldre motorerna (då alltså...) fanns ingen papperspackning mellan blockhalvor och kopplingskåpa. Där vara bara nåt packningsmedel och som original var det blått.

Nu minns jag inte modellnumren längre men har för mig det var på motorer före -66 Kanske de kallas 265 motorn???
Kuli

Inlägg av Kuli »

Hur använder man Loctite 574 ?

Göra rent, på med Loctite, skruva ihop och torka bort det överflödiga är väl självklart. Men bör man vänta med att fylla i olja och provköra och om man ska vänta, hur länge ?

/Kuli...
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Hejsan tompas jag tror du hamnat i klistret :D

Burken med VW packningsklistret minns jag sen tiden på fordonsmek 72-73 och den fanns på verktygstavlan till en VW 1200 motor som vi fick lära oss och ta isär och sätta ihop. Packningsklistret skulle vara mellan motorhalvorna för där fanns ingen packning liksom på Zündapp mopedmotorerna.

Det e nog en rätt gammal burk du har eller...? :wink:
Hmm... lite smetigt är det allt... :lol:
Jo det ska erkännas den burken är inte precis från i går dock är innehållet fortfarande användbart. Jag köpte nog denna burk någon gång i början på 70-talet vill jag minnas eftersom min första bil var en VW 1200 av årgång 1960. Bilen vägde 800kg, var fri från rost och hade 30 friska hästar och blev min för 800 spänn. :D
Nästa bil hade 315 hästar och V8...
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

56:an skrev:Nähä du Johan.... Du må vara Zündappfantast men jag minns så väl att i dom lite äldre motorerna (då alltså...) fanns ingen papperspackning mellan blockhalvor och kopplingskåpa. Där vara bara nåt packningsmedel och som original var det blått.

Nu minns jag inte modellnumren längre men har för mig det var på motorer före -66 Kanske de kallas 265 motorn???
Aldrig skruvat isär en motor utan packningar, på min SC-62:a så var motorn okluven och där satt packningar.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Forumsponsor

Det kan också vara så att packningarna fattades i motorerna man höll på med på den tiden och det måste minst vara ett tjugotal. Det blå något transparenta packningsmedlet minns jag dock bestämt då det var något jag försiktigt skrapade bort med en kniv. Det var inget mjukt som permatex utan något hårt och stelnat som en lack.

Här är en av mina första "riktiga" Zündappmotorer. Var väl fjorton år då och rengöra var jag noga med då liksom nu. I den här motorn finns inga packningar och veven fick man schimsa med brickor som man samlade i en tändsticksask. Plasthammare hade jag ingen men med träkloss och vanlig hammare gick det ändå och få itu och få ihop motorhalvorna utan att något skadades. Senare satte jag motorn på en transportmoped men det var ingen hit och köra den :roll:

Förmodligen sålde jag motorn sen för trim var inte riktigt min grej. Jag ville liksom känna mig lugn när jag var ute och körde och så tänkte man förstås på lämpet till lätt MC ett år senare....
  • Bild
Kuli

Inlägg av Kuli »

Kuli skrev:Hur använder man Loctite 574 ?

Göra rent, på med Loctite, skruva ihop och torka bort det överflödiga är väl självklart. Men bör man vänta med att fylla i olja och provköra och om man ska vänta, hur länge ?

/Kuli...
Svarar mig själv....

Väntade i 48 timmar, fyllde i olja och nu efter en provtur på någon mil så är det helt tätt.

Att jag väntade 48 timmar vet jag inte om det var nödvändigt utan det p.g.a. tidsbrist.

/Kuli...
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Jag har för mig att Loctite uppger 15min som "torktid" och 24h till full hållbarhet men jag är inte helt säker.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 8961,d.ZG4
Skriv svar