Re: 56:ans motor och mekartråd
Förgasare mm
Får jag fråga varför använder du inte originalförgasaren? Har du större dimension på denna mot vevhus?
Ser på vevhuset där ligger några "bitar" ( 3 st ) vad är det för material, är det svetsat.. och har du monterat ihop motorn så?
Ser på vevhuset där ligger några "bitar" ( 3 st ) vad är det för material, är det svetsat.. och har du monterat ihop motorn så?
Re: Förgasare mm
Tack Micke S

Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:24, redigerad totalt 1 gång.
- Hakan
Kul ide med korkbitarna, ska bli intressant och höra om det håller.
Förstår inte hur du får det att rassla vid växling till tvåan, ingen av mina motorer gör det, ett litet klonk får jag till ,men det ser jag som motorerotik
Låter så jäkla gött.
Vajerdragningen ser jag som fel men du har väl provat på båda hållen?
Bakdrev från 44 till 34 kugg inte konstigt den pinnar på, men den verkar ju har ork ändå.
Kul projekt
Förstår inte hur du får det att rassla vid växling till tvåan, ingen av mina motorer gör det, ett litet klonk får jag till ,men det ser jag som motorerotik

Vajerdragningen ser jag som fel men du har väl provat på båda hållen?
Bakdrev från 44 till 34 kugg inte konstigt den pinnar på, men den verkar ju har ork ändå.
Kul projekt
- Hakan
Det är ju det som är charmen men det hela ,anspråklös gammal tingest, två växlat, å bra fart = Cool moppe56:an skrev:Det som felar den här motorn är fler växlar. Treväxlat eller ännu hellre fyrväxlad, fot då förstås, hade den varit riktigt kul. Men en otrimmad eller något trimmad moppe får se upp, det här är en ulv i fårakläder...

En sån där ramkåpa som saknas har man ju liggandes extra, men den kan va bra att ha framöver, har varit fler å dragit i den.

BTW Har du verkligen rätt offset på bakdrevet ? Ser ut att vara mer än de 6mm som det skall vara.
-
Det måste vara tack vare den långa insugsdurationen och som nu även är förlängd och öppnar 10-15 grader tidigare som du kanske ser i vevhuset på bilden i tråden.
...[/quote]
I original stänger insuget alldeles för tidigt, runt ö.d.p.
Man kan förlänga tiden till 40-45 grader efter ö.d.p
utan att förlora lågvarva egenskaperna.
...[/quote]
I original stänger insuget alldeles för tidigt, runt ö.d.p.
Man kan förlänga tiden till 40-45 grader efter ö.d.p
utan att förlora lågvarva egenskaperna.